רני רהב: גאון או אסון?
אם העם רוצה נמוך, למה לא לתת לו? האם מי שמגיש לו את זה הוא נצלן או פשוט ספק של צורך? תלוי את מי שואלים
פעם, לפני שמונה שנים, עת למדתי תקשורת ויחסי ציבור, הוזמן להרצות בפנינו יחצן שכמעט לא הכרתי. קראו לו רני רהב. אני זוכרת רק שלוש הרצאות מכל הקורס בבר אילן, אחת מהן הייתה הרצאה זו.
רהב התנצל והזהיר מראש שאם לקוח יתקשר באמצע ההרצאה הוא ייאלץ לענות לו כיוון שהוא זמין 24 שעות ביממה ללקוחותיו. היינו המומים. הוא אכן ענה באמצע ההרצאה. ועוד דבר לימד אותנו: "אנשי יחסי הציבור אינם פחותים מהעיתונאים. זכרו ואל תשכחו. כולנו נפגשים באמצע הדרך. יועץ התקשורת והעיתונאי ניזונים זה מזה".
מאז, בכל הרצאה שלי אני מצטטת את רני רהב. יש לנו, העיתונאים, נטייה לזלזל ואף להתעלל באנשי יחסי הציבור. כמי שתפקדה גם כיועצת תקשורת, התחושה קשה ומאוד פוגענית. אז בא רני רהב והרים את כבודם של היחצנים.

את העובדה הזו אישר צביקה הדר בגמר הכוכב הבא כאשר התריס במוקי האנין אשר לא פעם העיר לרהב כי הוא לא בעל מקצוע, שגם אותו מייצגת אשת יחסי ציבור וכי כל אמן ועסק המכבדים את עצמם מחזיקים באיש מקצוע אשר מקדם את ענייניהם התקשורתיים. מוקי בלע את לשונו.
תוצאות "הכוכב הבא" לימדו אותנו עוד שיעור בלימודי תקשורת וציבוריות. אין ספק שמלבד הזוכה אביתר קורקוס ואהודי הקהל האחים גת, דרך גם כוכבו של רני רהב בתכנית.
לעשות טלוויזיה צריך לדעת. זהו מקצוע. זוהי עבודה לכל דבר. גם יחסי ציבור הם עבודה. רני רהב נפגש באמצע הדרך עם ההפקה. בדיוק כפי שהוא מלמד. "קשת" יצרו את הקונספט, הוא הביא את התוכן שיביא רייטינג, ועימו, מה לעשות, הרבה כסף.

צריך להיות מאוד מקצועי כדי לנבא מה הקהל יהיה מוכן לאכול בכל ערב יחד עם הסלט והחביתה. האם מדובר במכנה המשותף הנמוך ביותר? יכול להיות. רני רהב יענה על זה כי "זה מה שהעם רוצה". יש בה פשטות, באמירה הזו, אך יש בה גם אמת גדולה. אי אפשר להתווכח עם ההמונים וטעמם, יהא מוזר או נמוך ככל שיהיה. אניני הטעם המוסיקלי יכולים לצקצק בלשונם, אני ביניהם. אך זהו לא הרוב. וכדי לעשות טלוויזיה שמתאימה לרוב, יש לדעת מה הרוב רוצה.
העם שלנו מוכן לספוג בוטות רבה אותה הפגין רהב פעמים רבות בויכוחים שלעתים הגיעו אף לרמת אלימות מילולית. אך למרות הפרובוקציות והמסרים הכפולים של רהב אשר מצד אחד הוכיח וכעס על מוקי וצביקה הדר ומצד שני ידע מתי להתחנחן ולהעניק להם פרחים, (יחצן או לא?), רהב כיוון בגאונות בדיוק למה שהעם רוצה.
פעם הכינוי "יחצן" עורר אסוציאציה של "יצאן". היטיב להגדיר זאת אחד מפרשני התקשורת בארץ כאשר אמר כי ליחצן זה "להתנחמד". מאז עברו שנים וכיום יחצן הוא יועץ תקשורת עם יכולת מפורשת להשפיע על המדיה, להכניס בה תוכן, להעביר דרכה מסרים, אפילו להטות בחירות של ציבור שלם.
רהב, שמכיר את חוקי המשחק, קיבל ביטחון בשנים האחרונות כיוון שראה שהוא מצליח להשפיע, ועושה זאת לפחות כמו פעילי ציבור מוכרים. אם צריך להכתיר את הכוכב הבא, יש להוסיף לרשימת הזוכים את רני רהב, כשופט מעורר המחלוקת אך המשפיע ביותר בתחרות.