קשה לכתוב: תסריטאים בישראל עובדים בעילום שם
מחקר חדש מגלה תנודתיות דרסטית וגיל מקסימום נמוך במיוחד במקצוע התסריטאות בישראל. היכן שהוותק והניסיון בקושי משחקים תפקיד, גם יוצרים גדולים חוששים לפרנסתם או עובדים בעילום שם בתפקידים זוטרים

עוד בתרבות: איך עומאר הגיע לאוסקר?
הסדרה שתקים לתחייה את הטלוויזיה שלכם
המחקר של ד"ר דודזון וחגי התבסס על ראיונות עומק עם 14 מרואיינים מתעשיית הקולנוע והטלוויזיה, כמו גם על נתונים שנאספו מאיגוד התסריטאים ומתל"י (חברת התמלוגים של יוצרי הקולנוע והטלוויזיה). על פי נתונים אלה, רוב היוצרים בשדה הם גברים בגילאי 30-50 המתגוררים בגוש דן (68% מהיוצרים הם גברים ו-32% הן נשים, נכון ל-2012). הנשים אף זוכות לחלק קטן בעוגת התמלוגים ביחס לגודלן באוכלוסיית התסריטאים, למרות מגמת עלייה בחלקן ( מ-23.15% בשנת 2007 ל- 28.5% בשנת 2012).
לדברי החוקרים, הסבר אפשרי שעולה מהראיונות לחלקן הנמוך של התסריטאיות בעוגת התמלוגים הוא שתסריטאיות כותבות בעיקר לערוצי הילדים, שם התמלוגים נמוכים יותר. אחת התסריטאיות שרואיינו ציינה: "אני מסתכלת נגיד במחזור שלי, אני כמעט היחידה ששרדתי... רבות פרשו או נהיו כתבות אוכל או עורכות או נשארו בכתיבה לילדים. המון נשארו בכתיבה לילדי הופ ושמופ וכזה...".

מהראיונות עולה כי העיסוק בתסריטאות אינו מקנה לתסריטאים יציבות תעסוקתית מספקת. מרבית היוצרים טענו כי מכיוון ששוק הטלוויזיה בישראל קטן, לא יציב והעבודה בו נעשית תחת לחץ כלכלי מתמיד לא ניתן להתקיים לאורך זמן מכתיבה לטלוויזיה בלבד ולפיכך היוצרים חייבים למצוא מקורות פרנסה נוספים במקביל כגון: הוראה, עיתונות או עבודות מזדמנות שונות.
חשש מרכזי נובע מהגיל, כשהתחושה היא שלעיסוק בכתיבה לטלוויזיה יש גיל מקסימום נמוך במיוחד, כשגיל 50 נחשב כבר מבוגר ולא רלוונטי. אחד התסריטאים שרואיינו אמר: "אני מאד מאד פוחד ממה יהיה עוד כמה שנים. זה תחום שאתה נהיה בו לא רלוונטי בגיל מאד צעיר. אני רואה אנשים בתעשייה הזו בגילאים האלה, הם לא מוצאים את עצמם. הם מיושנים ולא רלוונטים... אני רואה היום אנשים שעשו באמת דברים גדולים, נכסי צאן ברזל, היום מסתובבים ומטרידים כל מיני אנשים בשיחות סרק כי אין להם מה לעשות... יושבים בבתי קפה ומחכים שייגמר...".
סיבה נוספת לחוסר הביטחון התעסוקתי של היוצרים נובעת מהתנודתיות הדרסטית והשינויים במסלול הקריירה: יוצרים רבים מתחילים כתסריטאים זוטרים, ולאחר מכן מתקדמים והופכים ליוצרים ראשיים, אולם התקדמות זו אינה חד כיוונית ולעתים יוצרים ותיקים ומנוסים עשויים לחזור לתחתית הפירמידה המקצועית כדי להתפרנס. "אני יכול להגיד לך שאחת התסריטאיות שהיו בכירות עד לפני שנתיים שלוש, שלחה לי מייל לא מזמן אם אני צריך מישהי שתכתוב דיאלוגים בעילום שם כי היא לא מוכנה... הכבוד שלה ייפגע מזה, אבל היא כן צריכה את הכסף...", סיפר אחד המרואיינים.
עוד בתרבות: קריאה לשחרר מהכלא את השחקן הסודני
הראל סקעת חוזר בבום
היפה והחנון והערס