מזהר עד בנאי: 300 עטיפות תקליטים שאהבנו

ענקית האופנה "פומה" חברה למועדון "התדר" במטרה להוקיר 300 עטיפות תקליטים נוסטלגיות, בהן מהאהובות והנדירות ביותר, כחלק מפרויקט Puma Loves Vinyl. התוצאה - ספר מרשים מתוכו בחרנו את העטיפות הכי מעניינות, בצירוף הקדמה של העורכים

nrg תרבות | 6/10/2014 14:48 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
חברת פומה ישראל יחד עם מועדון "התדר" משיקים מיזם מפואר המוקדש כולו לתרבות הויניל המקומית. הפרויקט המשותף כולל ספר מעוצב במהדורה מוגבלת, בעריכת עופר טל וערן ליטוין, המציג עטיפות תקליטים של 300 מהכותרים הנחשקים והנדירים ביותר בהיסטוריה של המוזיקה הישראלית.
 
מתוך סיפור כיסוי
אריך נגן מס'2 מתוך סיפור כיסוי

עופר טל וערן ליטוין:
עד לשנים האחרונות ההתעניינות העולמית בתקליטים ישראליים היתה מצומצמת והגיעה בעיקר מאספני רוק פסיכדלי שחיפשו את אלבום הבכורה של הצ'רצ'ילים, מחובבי מוזיקת סול אמריקאית שחיפשו את תקליטיהם של שליחי הנשמה מדימונה, ומג'אזיסטים שתרו אחר עותקים של רימונה פרנסיס.
הצ'רצ'ילים
הצ'רצ'ילים מתוך סיפור כיסוי
לאחרונה אנו עדים למגמה גלובלית של התעניינות בסצנות מוזיקליות מקומיות שפעלו במקביל לסצנות של מערב אירופה וצפון אמריקה בעיקר במהלך שנות השישים והשבעים. חובבי רוק פסיכדלי מהעולם צדים אחר עותקים של אלבום הבכורה של שלמה גרוניך וחנטריש שלוש ורבע של דני בן ישראל. אספני הפסיכדליה הטורקית לא יכלו להתעלם מההקלטות של נינו ניקולאידיס וגרציה, שיצאו אף הן במהדורה מחודשת לאחרונה בהוצאת הלייבל המקומי פורטונה. חובבי ג'אז אתני מוצאים עניין בצביה אברבנאל, בסדנת הג'אז ובברירה הטבעית; ביטמייקרים מסמפלים את אריק איינשטיין, אושיק לוי, יורם ארבל, קצת אחרת וששת; ותקליטני ניו־ווייב וסינת' מנגנים עותקים של כרומוזום וז'אן קונפליקט.

רבים מתקליטים אלה שאבו השראה מבחוץ והצליחו לנסח שפה מוזיקלית מקומית כששילבו אלמנטים מהמזרח התיכון והסביבה אל תוך הרוק, הג'אז והמוזיקה המתקדמת. מקום מרכזי בספר תופסים יסודות של קצב וגרוב שהיוו אלמנטים מרכזיים בסגנונות של מוזיקת שוליים, החל מהרוקנרול של שנות החמישים, דרך הביט והרוק הפסיכדלי של שנות השישים, הפ'אנק והג'אז של שנות השבעים ועד הפאנק והגל החדש 
של שנות השמונים. לצדם זוכים לדגש בספר תקליטים שהבליטו חופש מוזיקלי, ניסיוניות, יצירתיות וביטוי אישי מוקצן. חלק מהאלבומים שהיו פורצי דרך בזמן אמת התחבבו על הקהל עם השנים ונכנסו לקאנון של המוזיקה הישראלית. אחרים לא זכו להצלחה מסחרית ונותרו סוד כמוס בקרב האספנים, אולם ההתעניינות הגוברת בהם הפכה אותם למבוקשים ויקרי ערך.

כשניגשנו לערוך ספר זה עמדו לנגד עינינו כמה עקרונות: רצינו להביא את העטיפות היפות ביותר, שמאחוריהן עומדת המוזיקה המעניינת ביותר, ולהציג אותן הן לקהל מבוגר שחווה את המוזיקה בזמן אמת, הן לאספנים צעירים בארץ והן לחובבי תקליטים מחוץ לישראל. מבין אלפי הכותרים שיצאו בארץ בחרנו להכניס לספר תקליטים שעמדו במבחן הזמן, תקליטים שסללו דרכים מוזיקליות, פרצו גבולות והיוו השראה לדורות הבאים של מוזיקאים מקומיים.

עוד כותרות ב-nrg:
הסיטקום המצליח בעולם לא כזה טוב
נמצא ההבדל בין חברים לסיינפלד
יש איראן אחרת והיא נהדרת
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

 

מתוך סיפור כיסוי
עטיפות התקליטים של הצ'רצ'ילים מתוך סיפור כיסוי
מתוך סיפור כיסוי
האריות והשמנים והרזים מתוך סיפור כיסוי
מתוך סיפור כיסוי
זוכרים את העכבישים? מתוך סיפור כיסוי
מתוך סיפור כיסוי
מחזות הזמר הגדולים מתוך סיפור כיסוי
מתוך סיפור כיסוי
השוטר אזולאי מתוך סיפור כיסוי
מתוך סיפור כיסוי
כשנתנו צ'אנס לשלום מתוך סיפור כיסוי
מתוך סיפור כיסוי
השלושרים מתוך סיפור כיסוי
מתוך סיפור כיסוי
גם לאלברט כהן היו חפושיות מתוך סיפור כיסוי
מתוך סיפור כיסוי
נכון להיום מתוך סיפור כיסוי
מתוך סיפור כיסוי
צלילי הים התיכון עם אריס סאן ותזמורתו מתוך סיפור כיסוי
מתוך סיפור כיסוי
אפקטים צבעוניים מתוך סיפור כיסוי
מתוך סיפור כיסוי
גם העטיפה יפהפייה מתוך סיפור כיסוי
מתוך סיפור כיסוי
רטוריקה נוסטלגית מתוך סיפור כיסוי
מתוך סיפור כיסוי
בולבול טרנג, צפור של שיר מתוך סיפור כיסוי

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק