"לכוון, לירות ולצלם": מסע גברי באביב הערבי

הצורך שלנו בתיעוד אובססיבי הפך לכלי נשק אפקטיבי שמסוגל להשפיע על דעת הקהל, להחליש את כוח השלטון ואף להפוך סדרי עולם. את אותו התפקיד ממלאת גם המצלמה באחד הסרטים הדוקומנטריים מעוררי המחשבה של העשור הנוכחי

ג'וני דוב | 8/12/2014 7:01 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תת-מקלעים. טנקים משוריינים. פגזים. רימוני יד. מרגמות. ומצלמות בכל מקום: ברוכים הבאים למדריך השלם למהפכות הגדולות של המאה ה-21. בחסות התקשורת הליברלית והמצלמות בטלפונים הניידים, הצורך שלנו בתיעוד אובססיבי הפך בשנים האחרונות לכלי נשק אפקטיבי שמסוגל להשפיע על דעת הקהל, להחליש את כוחו של השלטון ולנתב את המציאות, או וריאציה כלשהי שלה, בכדי להפוך סדרי עולם. את אותו התפקיד על שלל גווניו ממלאת גם המצלמה ב"לכוון, לירות ולצלם", אחד הסרטים הדוקומנטריים מעוררי המחשבה של העשור הנוכחי, ששודר אמש בערוץ yes דוקו.

עוד כותרות ב-nrg:
עד פופ: האם טיילור סוויפט מצדיקה את ההצלחה?
כשהרגש מתנגש עם השכל: שמעון אדף מזגזג
היכן נמצאים אולמות הקולנוע הטובים בארץ?
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

מאט ואן-דייק הוא בחור אמריקאי צעיר שמחליט לצאת ל"קורס מזורז בגבריות". כשהיה ילד צעיר וביישן בבולטימור של שנות ה-80, הוא חלם להיות אינדיאנה ג'ונס הבא, הסתכל על סרטי הפעולה וחלם לצאת להרפתקה בלתי אפשרית. השנים עברו, ואן-דייק התבגר לכדי אדם סגור שמעדיף לשבת שעות מול משחקי מחשב, מאובחן כבעל תסמונת OCD. בצעד בלתי צפוי הוא מחליט כי הגיעו שעתו להרפתקה לה חיכה כל חייו, ונוסע לטיול במזרח התיכון, מלווה באופנוע ומצלמת וידאו. במהרה, לנגד המצלמה שלו עצמו, הופך ואן-דייק מבחור אמריקאי צנום ותמים לגיבור העל שתמיד חלם להיות, כנגד כל הסיכויים.
באדיבות יס
''לכוון, לירות ולצלם'' באדיבות יס

"אדרנלין הוא כמו סם שאתה מתרגל אליו וכל פעם צריך מנה גדולה ממנו", מנסח ואן-דייק בחוכמה את התהליך שהוא עובר במהלך הסרט ולאורכם של 55 אלף ק"מ אותם הוא מקיף ברחבי המזרח התיכון וצפון אפריקה בשל סקרנותו לעולם הערבי - מצרים, סוריה, ירדן, תוניסיה ועוד רבות (ישראל נשכחה בדרך, כנראה שדמוקרטיות פחות מעניינות אותו). המצלמה של ואן-דייק תופסת אותו בנקודות קיצון, כשהוא לוקח סיכונים בלתי מחושבים ומוצא את עצמו במהלך המסע בשיא, משתמש באדרנלין כתירוץ להחלטות חסרות אחריות אבל מרתקות. ואן-דייק הוא לא רק דמות המספר או הצלם האובייקטיבי, שכן הוא מעורר השראה, מהווה תעלומה מלאת סתירות שהיא העוגן של הסרט הזה.

התפתחויות העלילה של "לכוון, לירות ולצלם" והכיוונים אליהם המצלמה סוטה נראים כמעט מופרכים מכדי להיות אמיתיים. ואן-דייק הוא דמות בלתי צפויה במסע בתוך עולם מעורער לחלוטין שבו בכל רגע פצצה עלולה ליפול ורכב עלול להיכנס למארב. התפאורה שמלווה את המסע, זו של מדינות ערב בזמן ש"האביב הערבי" מתעורר, חשובה לא פחות והופכת את הסרט למלא רבדים. ואן-דייק מחליט שהמצלמה אינה מספיקה לו ולוקח גם נשק לידיו, מצטרף לארגוני המורדים בלוב ותורם להפלת משטר קדאפי. הסרט מצליח לשרטט בצורה הדרגתית ומרשימה את התפתחותה של הלחימה העצמאית מידיהם של מורדים שמעולם לא ירו בנשק, מעניק למהפכות גדולות את הפנים האנושיות והחמות שהתקשורת העולמית אף פעם לא התאמצה לחשוף.

באדיבות יס
הצורך בתיעוד אובססיבי יכול ליצור מהפכות. ''לכוון, לירות ולצלם'' באדיבות יס

בין השורות נובעות מתוך הסרט תובנות מרתקות שהחיבור ביניהן דורש חשיבה מעמיקה והופך את הסרט הזה למסע דוקומנטרי משובח ונדיר. המצלמה של ואן-דייק מצליחה

ללכוד מצד אחד את האקראיות של מלחמת הצדק נגד השחיתות בקרב שעוסק בחירות, אך מצד שני, במעין טוויסט קולנועי בתוך טוויסט קולנועי, המצלמה של ואן-דייק היא גם משל לכל המצלמות בכל העולם, שהפכו להיות חלק הכרחי בצורך שלנו לתעד הכל. כאחרון כוכבי הריאלטי, גם ואן-דייק בעצמו מהרהר בשאלה האם כשהמצלמה נמצאת לידו, תוך כדי שהוא נלחם בצבא של קדאפי, הוא מגלם דמות או שמא הוא באמת עצמו?

ואן-דייק בוחן את הגבולות המטושטשים בין המציאות כפי שהיא לבין הצורך שלנו להפוך את המציאות למשהו שראינו באיזשהו סרט של אינדיאנה ג'ונס, מנקודת המבט הבלתי אובייקטיבית של המצלמה שלו, כמובן. זהו אחד הסרטים הדוקומנטריים החשובים והחכמים של השנים האחרונות, מאבחן בחוכמה מהפכה פוליטית מול מהפכה תרבותית אך לא שוכח לספר סיפור אנושי מרגש ומעורר השראה. "לכוון, לירות ולצלם" קולע לכל המטרות.

באדיבות יס
הגבולות מטשטשים בין מציאות למשחק. ''לכוון, לירות ולצלם'' באדיבות יס
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק