מהשמינייה לשייקספיר: השיפטינג של דון לני גבאי
אחרי סטאז' ארוך בערוץ הילדים, דון לני גבאי מכינה את עצמה לעולם המבוגרים, מעמתת את הערכים שלה עצמה מול האגוצנטריות של הדמות אותה היא משחקת ומנתחת טקסטים של שייקספיר כדי שגם מי שלא בקיא בחומר יבין למה היא מתכוונת
כדי להיכנס לדמותה של בטי בהצגה "שושה", דון לני גבאי ("השמינייה" בערוץ הילדים), צבעה את השיער לאדום. אבל זה לא השינוי היחיד שעברה מאז התחילה ללמוד משחק בסטודיו למשחק של יורם לוינשטיין, דווקא כשהייתה בשיא ההצלחה.עוד כותרות ב-nrg:
• "עולם היורה": סרט מטומטם ומרתק
• ניצול וזלזול: אסור לצפות ב"אקס פקטור"
• אוהבים נקניקיות? הסטנד אפ הקווירי כובש במות
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
הדמות אותה היא מבצעת, בטי, היא שחקנית אמריקאית שמנסה להשפיע על הסופר אהרון לעזוב את וילנה ערב מלחה"ע, על פי המחזה של חתן פרס נובל יצחק בשביס זינגר, שעלה בעבר בתיאטרון גשר בהצלחה ועולה בימים אלו בסטודיו לאמנות התיאטרון של יורם לוינשטיין. גבאי, שאוטוטו מסיימת את לימודיה בסטודיו, נלחמת עם אלין לוי (שושה) על ליבו של אהרון הסופר בהצגה, ומעמתת את הערכים שלה עצמה מול האגוצנטריות של הדמות.

איך את משלבת בין העבודה על חומרים שונים כל כך, המעבר החד הזה מצילומים באולפן לחזרות על בשביס זינגר?
"עולם הילדים זה תחום שאני מרגישה שאני מאוד מכירה והייתי שם הרבה מאוד שנים ורכשתי מקצוענות בתחום הזה ברמה מאוד גבוהה במגוון תפקידים, אם זה הנחייה ואם זה משחק, ואני מודה שבסטודיו אני מתמודדת עם חומרים שלא יצא לי לקרוא לפני כן.
"מעט מאוד מחזות יצא לי לקרוא לפני שהגעתי לסטודיו לצערי, וכאן למדתי לקרוא חומרים שקודם לא הייתי מצליחה לקרוא אותם מרוב שהם קשים, כמו מחזות של שייקספיר. למדתי לנתח את הטקסט כך שאם אני אבין את המשמעות של המשפט, לקהל, שלא קורא שייקספיר ביום יום שלו, לא יהיה קשה להבין את זה".
בשנה ב' עימתו אותה הלימודים בקורס של גל זייד עם ניתוח סצנות ממחזות שייקספיר וההצגה הבאה בה תשתתף, אף היא מהתקופה האליזבטנית, "הדוכסית ממאלפי" של ג'ון וובסטר.
"זה מעניין לעשות את השיפטינג הזה, היופי בזה שאנחנו שחקנים זה שאנחנו יכולים להשתנות כל הזמן, כמו למשל שאני יכולה להיות פעם אחת עם שיער שחור ופעם אחת עם אדום".

אני משוכנע שאת חווה דיסונאנס כשאת נמצאת על סט של הפקה מסוימת, ברמת הדיוק לניואנסים בטקסט, לפעולות של השחקן, הרי אין זמן לזה שם.
"זה דיסוננס גדול אבל מה שלמדתי בסטודיו זה את הבסיס ומכאן אתה לומד לשכלל את היכולת שלך, היום כשאני קוראת טקסט, אפילו תסריט, תוך שתי דקות אני כבר יכולה לנתח את הסצנה, להבין מה הרצון, מה הפעולה, כמובן שזה מוגבל כי אין באמת זמן, אבל את הרעיון הכללי אני מיישמת גם מול מצלמה, כי בסטודיו מתרגלים את זה יום יום אז אנחנו כבר משוכללים ביכולת הזאת".
חלומו של כל בוגר בית ספר למשחק להיות מלוהק לתוכנית יומית כמו שאת משתתפת בה, עוד לפני שהתחלת ללמוד. אין קנאות מצד יתר הסטודנטים על הרקע הזה?
"אני לא בנאדם שמייצר סביבו קנאה וגם אם כן, אני מקווה שקנאת יוצרים. מהיום הראשון שהגעתי לסטודיו היה לי חשוב לשים על השולחן שאני לא שונה מאף אחד, וגם אם עשיתי דברים בחוץ זה לא אומר שאין לי מה ללמוד מכם ולהיפך. כל מי שבא אלי ושואל אותי על סוכן או כל דבר שקשור לתעשייה אני הכי עוזרת, ואותו דבר הפוך, דברים שלי אין מושג בהם, אז יש לי את החברים מהכיתה שאני יכלה להיעזר בהם".
ספרי קצת על הדמות של בטי.
"היא הטייפ קאסט ההפוך ממני לחלוטין. הערכים שלה קשורים לעצמה ולהצלחה שלה, לצורה החיצונית שלה ולמה שהיא משדרת כלפי חוץ. זה שונה לחלוטין מכל מה שאי פעם ניסיתי לשדר- החל מהבגדים וצבע השיער ועד ההתנהגות מול נשים ומול גברים, אבל אני אהיה כל כך עצובה להיפרד מבטי בעוד שבועיים ולחזור להיות דון הפשוטה, יהיה לי עצוב וכואב, היא נתנה לי כל כך הרבה דברים שלא העזתי לעשות לפני...
"הדמות היא לא רק בחזרות או על הבמה, אני גם מאמצת אותה בחיים, חבר שלי אומר לי שנהייתי פי אלף יותר מפונקת ויותר מעצבנת, ושיש לי דרישות פתאום, אני כאילו חיה בסרט שאני בטי בעצם. וזה נחמד כי גם אם יש בי את הצדדים האלה אני אף פעם לא מרשה לעצמי לפתוח אותם".

ערכת תחקיר היסטורי כדי ללמוד את הדמות?
"קראתי על התקופה הזאת בשנות ה-30 וראיתי סרטים, למשל "שדרות סאנסט" על הקולנוע האילם, ו"קליעים מעל ברודווי".
זוהי שנתה השלישית והאחרונה בסטודיו ובסיומה תחזור גבאי אל השוק.
מה התוכניות לעתיד?
"תיאטרון, קולנוע וטלוויזיה למבוגרים, בקרוב ככל הנראה אצטלם לסדרה חדשה ואשתתף במחזמר חדש, אבל זה עדיין לא סגור. הפעם חשוב לי ולסוכנת שלי לבנות את זה כמו שצריך והעבודה הראשונה שאני אבחר לעשות בעצם תסמן את תחילת הדרך החדשה שלי בעולם המבוגרים".
"שושה" עפ"י יצחק בשביס זינגר
בכל ערב בשעה 20:30 עד לתאריך 27.6. ימי שישי בשעה 14:00.
אולם הסטודיו, חנוך 19, תל אביב
מחיר כרטיס: 100 ש"ח, להזמנות: 03-6871834 או באתרwww.studioact.co.il