"משפחה עליזה": ב'הבימה' נזכרו לצאת מהארון

הצידוק הקלוש להעלות את "משפחה עליזה" היום ב'הבימה' מסתכם בתוצאה מאולצת, וגם העובדה שהמחזה מצליח לשעשע בימינו מהולה באכזבה עצובה. אילולא נורמן עיסא, שמצליח ליצוק אין סוף חן גם בדמות חד ממדית והומופובית, היה מדובר בקטסטרופה מוחלטת

לאה רודיטי | 10/9/2015 12:36

''משפחה עליזה'', הבימה

אשתו של אוסקר צ'יימברס (נורמן עיסא) נטשה אותו וברחה עם אחיו, וכשאוסקר נמלט מבדידותו ומגיע לניו יורק כדי לשהות זמן מה עם בנו, נודע לו שהבן אורסון (יואב דונט) הוא הומוסקסואל. אוסקר, גבר שמרן וצר מוחין הנמצא במצב משברי, אינו מוכן לקבל את העובדה שבנו אינו הגבר שהוא ציפה שיהיה, ושהוא מתגורר בדירה עם בן זוגו גארסון (טל קלאי). הוא מנסה בכל כוחו "לתקן" את הבן ו"להחזיר אותו למוטב" – הוא אפילו מזמין לו נערת ליווי (הילה שלו), רחמנא לצלן, כדי שיתנסה ביחסי מין עם אשה.

עוד כותרות ב-nrg:
• נורית גלרון: אסור להגביל את האומנים
• הדוכסית ממאלפי: סקס, שקרים וחוויה מאלפת
• מה לבשה בר למסיבת הסיום של אקס פקטור?
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

במקביל הוא מפתח יחסי חתול ועכבר עם חברו של הבן, וכל זאת על רקע התפוררות נישואיו, כעס על אחיו ואשתו, ודאגה עמוקה לשלום... מכוניתו, שבה ברחו הרעיה (רובי פורת שובל) והאח. בין התמונות-מערכות משובצים קטעי ריקוד טנגו מסוגנן של זוג רקדנים-גברים (ויטל גיזלגיל, נדב שחם\אורון דהן).
צילום: ג'ראר אלון, באדיבות הבימה
''משפחה עליזה'' צילום: ג'ראר אלון, באדיבות הבימה
"משפחה עליזה" נקרא במקור"Norman, is that you?" . במחזה, הראשון מני רבים שכתב הצמד רון קלארק וסם בובריק (מתסריטאי "מכושפות" ו"הפלינטסטונז"), שמו של הבן ההומוסקסואל הוא נורמן. יש להניח שבהצגה שבה נורמן עיסא מככב בתפקיד האב, זה עשוי היה להיות מבלבל אם לבן יקראו נורמן ואם ההצגה תיקרא על שמו. בכל אופן, אם בשל סיבה זו או סיבה אחרת, בתרגום העברי (ירון פריד) ההצגה נקראת "משפחה עליזה" והבן נקרא אורסון (אגב, גם ב"גיבור הלובי" המשובחת של תיאטרון חיפה שיחק עיסא דמות של אחראי משמרת קשוח של חברת אבטחה, ששמו נורמן. משעשע שזה שם כה פופולרי במחזות שעיסא משתתף בהם). במחזה המקורי מדובר במשפחה יהודית ניו-יורקית, ובסרט שנעשה על פי המחזה, באותו שם, היא הפכה למשפחה אפרו-אמריקאית מלוס אנג'לס.

עיסא הוא אוסקר צ'יימברס בסגנון פקעת עצבים על סף התפוצצות מתמדת. הרבה איפוק אין פה, מה שגורם לדמותו להיות חד ממדית במידה רבה, אבל עיסא יוצק כה הרבה חינניות והומור בתפקיד, עד שניתן לומר שהוא כמעט לבדו עושה את ההצגה. הוא שחקן המצליח להכניס המון אנושיות לדמות, וליצור לאורך כל ההצגה קשר כה נפלא ובלתי אמצעי עם הקהל, עד שזה כמעט מופע יחיד.
צילום: ג'ראר אלון, באדיבות הבימה
מצליח להכניס המון חן גם בדמות חד ממדית. נורמן עיסא צילום: ג'ראר אלון, באדיבות הבימה
רובי פורת שובל נראית נהדר לגילה, למעשה היא נראית כה אלגנטית עד שהאופן שבו היא מגלמת את דמות הגברת שרלוט צ'יימברס, אשתו של אוסקר ואמו של אורסון, לא מסתדר עם מה שידוע לנו על דמותה. היא אמורה להיות קופאית כנועה וחרופה המכלה את ימיה במכבסה הקטנה של בעלה, איש נרגן ודי קמצן שמקטר בעיקר על מצב המכונית שבה ברחו השניים.

על פי המחזה, לשרלוט נמאס מחוסר תשומת הלב של בעלה האנוכי – הדבר הכי נחמד שהיא זוכרת שהוא עשה למענה היה להביא לה ארוחת בוקר למיטה פעם. כשהוא מנסה להיזכר באיזו הזדמנות זה היה, היא נזכרת "היו לי אז 40 מעלות חום!"... זה הדבר הכי לא מתקבל על הדעת לחשוב שהאשה הזו, שנכנסת לדירה של הבן שלה בכובע לבן, משקפי שמש ולוק כללי זוהר בסגנון סן טרופה, הייתה מבלה 30 יום ליד הקופה ושלוש שנים עם אוסקר, שלא לדבר על 30 שנה. כאן חוברות להן יחדיו בחירה לא מתאימה של התלבושות (עיצוב תלבושות: סבטלנה ברגר), ליהוק תמוה וגילום לא אמין ולא הגיוני של הדמות.
צילום: ג'ראר אלון, באדיבות הבימה
האם היצאנית תצליח לתקן את ההומוסקסואל? השארו עמנו צילום: ג'ראר אלון, באדיבות הבימה
צילום: ג'ראר אלון, באדיבות הבימה
ליהוק תמוה. רובי פורת שובל ב''משפחה עליזה'' צילום: ג'ראר אלון, באדיבות הבימה
אין מדובר, כמובן, רק בפן החיצוני אלא גם במשחק – שארלוט הגיעה במפתיע לאחר שנטשה את בעלה וברחה עם אחיו, היא לא בטוחה אם תחזור לביתה ולבעלה, היא אמורה להיות מבולבלת ונתונה בסערת רגשות, ונוסף על כך, הרגע נודע לה שבנה הוא הומוסקסואל – ודבר מכל זה לא ניכר בהתנהלותה הרגועה, האדישה והנעימה. גם בקומדיה קלילה צריך מידה מינימלית של הלימות בין העלילה לבין ביטויה הרגשי על הבמה, וכאן אין זה נראה. 

למעשה, מדובר בהצגה משנות ה-70 – איזה שנות ה-70, היא עלתה לראשונה בפברואר 1970, כלומר ניתן לומר שהיא נכתבה למעשה בסוף שנות ה-60. מכיוון שלא מדובר בקלאסיקה דגולה אלא בקומדיה קלילה, עצם הבחירה להעלותה (בתיאטרון הלאומי "הבימה"!) מרמז על ציפייה שעלילתה תהיה רלוונטית למה שקורה כאן עכשיו, וזה קצת עצוב שהיא עדיין די מצחיקה, ושהדמות ההומופובית של אוסקר אינה מופרכת לחלוטין במקומותינו. מעין ארצ'י באנקר שמאפשר, מצד אחד, לתת ביטוי לדעות חשוכות ומצד שני לצחוק עליהן, לתפארת הפתיחות והקדמה החברתית והתרבותית.
צילום: ג'ראר אלון, באדיבות הבימה
קומדיה במשקל נוצה. ''משפחה עליזה'' צילום: ג'ראר אלון, באדיבות הבימה

"משפחה עליזה", הבימה
מחזה: רון קלארק וסם בובריק
בימוי: נתן דטנר
תפאורה: אלכסנדרה נרדי
תאורה: מאיר אלון
עריכה מוזיקלית: אריק אביגדור
עיצוב קטעי ריקוד: אורון דהן

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

המומלצים

עוד ב''בבמה''

פייסבוק