הפתעה: לא כולם שונאים את אחינועם ניני
בעולם הווירטואלי נדמה שכולם נגד אחינועם ניני – הימנים, האליטה הערבית ואפילו השמאלנים. אבל אתמול, על הבמה בסינמטק תל אביב, התברר שבעולם האמיתי דווקא מאוד אוהבים אותה. ויש לזה סיבות טובות
אם נאמין לטוקבקיסטים – כולם שונאים את אחינועם ניני. בעולם המעוות של אבירי המקלדת, האליטה הערבית שונאת את אחינועם ניני כי היא "השתמשה" במירה עוואד כאחרונת הקולוניאליסטים. סטודנטים ימנים שונאים אותה כי היא שמאלנית, ואילו סטודנטים שמאלנים שונאים את המוזיקה שלה. גם הברמנית הווירטואלית שהגיעה לתל אביב מבאר שבע לא יכולה לסבול את ניני: "משהו באף העקום שלה, מעצבן אותי נורא".עוד כותרות ב-nrg:
• "ליד הים": עד כמה בראנג'לינה טובים ביחד?
• נפגעה בחו"ל מה-BDS – ועלתה למצוא חתן בארץ
• הכתבות הכי שוות - בעמוד הפייסבוק שלנו
בעולם הווירטואלי השנאה לאחינועם ניני חוצה את גבולות הדת, ההשקפה הפוליטית, והמין (ראו דוגמאות בטוקבקים כאן למטה). והנה, דווקא על הרקע הזה, חשוב לזכור שני דברים: הראשון, בעולם האמיתי לא כולם שונאים את אחינועם ניני. והשני, השנאה הטוקבקיסטית היוקדת לניני היא שנאה מעניינת, שנאה שמלמדת אותנו משהו על הזמן, המקום והחברה שבה אנחנו חיים.

אחינועם ניני ומירה עוואד
צילום: רענן כהן
בשלושת הימים הקרובים יתקיים בסינמטק תל אביב פסטיבל ג'אז. ההופעות בתשלום נערכות באולמות, והשאר פתוחות לקהל הרחב. מופע הפתיחה של הפסטיבל שנערך אמש הציג שיתוף פעולה בין אחינועם ניני ובין מאריה יופק הפולניה. שיתוף פעולה שמלכתחילה נשמע מרתק, והתגלה ככזה גם במציאות.
• אחינועם ניני: גזענות ישראלית הביאה לגל הטרור
יש הרבה קווי דמיון בין יופק לניני. כמו ניני, גם יופק מתחזקת קריירה בין לאומית וקריירה בארץ המוצא שלה – פולין. כמו ניני, גם יופק מצאה את עצמה מייצגת את ארצה באירוויזיון. כמו ניני, גם יופק נעה על קו התפר שבין ג'אז ומוזיקת עולם, וכמו ניני, גם יופק שחררה תקליט בשיתוף פעולה עם פאט מתיני. למעשה, ניני ויופק הן שתי הזמרות היחידות שמתיני הפיק להן אלבום. בנוסף, גוון הקול שלהן כמעט זהה.
אבל בעוד שיופק זוכה בארצה לאהבה ולחום (בעולם האמיתי, כמו גם בעולם הווירטואלי), עיון בכתבות שעוסקות באחינועם ניני ישאיר את הרושם שאת ניני בעיקר שונאים. אלא שעצם הבחירה בניני כמי שתפתח את הפסטיבל באולם 3 - האולם הגדול בסינמטק - הייתה הצהרה מעניינת: מי שארגן את הפסטיבל (שבי מזרחי) לא שונא את ניני, וגם 421 האנשים שמילאו את אולם 3 אוהבים את ניני עד כדי כך שכשהיא ירדה מן הבמה והשאירה את יופק לשיר לבד, נשמעו באולם אנחות אכזבה שהיה קשה להתעלם מהן.
הרבה דברים טובים אפשר לומר על המופע שנערך אתמול בסינמטק תל אביב, והחשוב שבהם הוא שניני היא זמרת הג'אז המובילה בארץ, ובפער ניכר. ההופעה הראשונה של אחינועם ניני וגילי דור נערכה על במת הסינמטק לפני 25 שנים. מאז נגנז הפסטיבל, ושב לחיים רק השנה. והנה בערב הפתיחה שלו חזרו ניני ודור אל הבמה הראשונה עליה הופיעו כצמד מנצחים, מול קהל שקיבל אותם באהבה.
לאורך כל ההופעה היה ברור מי היא בעלת הבית ומי באו להסתופף בצילה. המופע נפתח בשני שירים שניני אינה שרה יותר בהופעות – "I will" ו- "Drive my car", שניהם מהאלבום הראשון שלה. ורק אחריהם הזמינה ניני את שאר חברי הלהקה להצטרף אליה ואל גילי דור. כשרק לאחר חמישה שירים עלתה יופק לראשונה לבמה.
מדהים היה לגלות שניני ויופק נפגשו יום לפני ההופעה בפעם הראשונה כדי לעשות חזרה על חומרי ההופעה. השירים שהשתיים ביצעו יחד היו מתוזמרים עד לפרטיהם הקטנים ועשה רושם שהשתיים חולקות מסע הופעות ארוך ומשותף ביחד. ניני ויופק ביצעו דואטים עם כלי הנגינה עד שלא היה ברור לפרקים מתי נגמר הקול של הזמרות ומתי הוא מתחלף בכלי הנגינה.
כמו ניני גם יופק ביצעה חמישה שירים כשהיא עומדת לבד על הבמה. יופק מבצעת פירוק של שירי עם פולניים, והרכבה שלהם מחדש. וכך שיר שהתחיל כא-קפלה הגיע ברגע אחד אל מחוזות הרוק ובשני אל הג'אז – כשהאקורדיון מקשר בין שלושת הקצוות הללו.
למרות שההופעה נמשכה יותר משעה וחצי עשה רושם שהיא הסתיימה מהר מידי. רק להדרן אחד עלו שתי הזמרות – השיר "אורי", שאותו שרו השתיים בפולנית ובעברית. מי היה מאמין שזה יכול להיות כל כך יפה. במהלך ההדרן גם התברר שהפסנתרן הפולני (הרדזין) ניגן לאורך כל ההופעה בלי שיוכל לראות את התווים שהוכנו עבורו מראש. הרדזין סירב לעלות להדרן עד שבעיית התאורה תיפתר. הפתרון היה, תחזיקו טוב, שאחת מהצופות עלתה לבמה והאירה עם הטלפון שלה את התווים. רק בישראל דברים כאלה יכולים לקרות.
אז לא כולם שונאים את אחינועם ניני. למעשה, אתמול, בעולם האמיתי, יותר מ-400 איש נפרדו ממיטב כספם כדי לראות את ניני חוזרת אל המקום ממנו היא התחילה את הקריירה המוזיקלית ולחלוק לה כבוד. כבוד על הדרך שהיא עשתה, על הכישרון העצום שלה, על כך שהיא הצליחה להביא את הכישרון הזה לידי ביטוי בעולם האמיתי ולא בעולם הטוקבקים.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg