קוטנר וקוואמי עונים: איך הרדיו עדיין חזק?

המאבק של מאיה בוסקילה בגלגל"צ פתח דיון מפתיע על כוחו האדיר של הרדיו, על אף כל החידושים הטכנולוגיים של שנות האלפיים. השדרנים והעורכים יואב קוטנר, אייל פרידמן ומיכאל כהן ורכז קורס הרדיו במכללת BPM יניב מורוזובסקי, מפרטים את הסיבות

רז ישראלי | 1/12/2015 11:26
יואב קוטנר טוען שהשדרן עושה את ההבדל ומדגיש את גורם ההפתעה, קוואמי טוען שדווקא בעידן הטכנולוגי של היום כוחו של הרדיו המיושן כביכול – מתחזק, ורכז קורס הרדיו במכללת BPM אופטימי לגבי עתידו של הרדיו על אף כל החידושים הטכנולוגיים שפרצו ויפרצו בעתיד. פנינו למספר אושיות רדיו וותיקות כדי להבין כיצד יתכן שבשנות האלפיים כוחו של הרדיו עדיין כה גדול, וקיבלנו הרבה יותר מתשובה אחת.

עוד כותרות ב-nrg:
ביום מנהל חנות סקס, בערב זמר
הישרדות: צאו לבקר את הסבתא שלכם
נפגעה מה-BDS, ועלתה לארץ למצוא חתן
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

"קודם כל אני חושב שהרדיו הוא כלי שגורם למאזין להרגיש אינטימיות ולהרגיש קשר הרבה יותר חזק למוזיקה, יותר מאמצעים אחרים", טוען העורך, השדרן והמוסיקולוג יואב קוטנר. "זה קשור גם למי שמדבר אליך, כלומר זו לא רק המוזיקה עצמה. יש תוכניות רדיו היום שרק משדרות מוזיקה, בעיקר באינטרנט, ולפי דעתי זה לא נחשב רדיו. כשאני אומר רדיו אני מדבר על כל החבילה – שדרן או עורך או מישהו שמדבר אליך ומשמיע לך חדשות או מוזיקה.

"אני חושב שזה דבר שאין לו תחליף, זה לא משנה מה המדיה שתשדר את זה, זה לא משנה אם זה ברדיו, בטלפון או בלווין - הכלי עצמו לא משנה, זה לא חייב להיות גלי רדיו – זה צריך להיות 'הראש של הרדיו', האיש מאחורי המיקרופון.
צילום: אריק סולטן
זה 'הראש של הרדיו'. יואב קוטנר צילום: אריק סולטן
"פודקאסט גם יכול להיות רדיו, אם הוא עושה את זה בקונספט של רדיו – אומר משהו משלו או מחבר את השירים בצורה מסוימת. אני חושב שאחת הסיבות שהקונספט של רדיו עדיין מצליח, זה שאנשים אוהבים גם להיות קצת מופתעים, שומעים משהו שהם לא חשבו עליו, כי אחרת אתה פשוט יכול לערוך לעצמך מה שאתה רוצה כמו בימי הקסטות. אנשים רוצים לשמוע רדיו כי פתאום הם מגלים משהו חדש או שומעים משהו שהם לא שמעו המון זמן והדבר הזה הוא הדבר הכי חזק ברדיו.

ראיון עם איש גדול מהרדיו

"אני כבר הרבה שנים משדר בגלי צהל וגם מעלה את התוכנית שלי כפודקאסט, והיתרון כפודקאסט זה שהמאזינים לא צריכים לשמוע את התוכנית שלי בערב, בגלי צהל, אלא יכולים לשמוע אותה מתי שהם רוצים. אותו דבר ברדיו 'הקצה', אני לא בטוח שאנשים שומעים את התוכנית שלי LIVE, אבל אחרי זה במצטבר אתה מגלה שעשרות אלפי אנשים האזינו לתוכנית ולא בזמן אמת.

"זה העניין הטכני של איך לשמוע", מסכם קוטנר. "רדיו זה כלי להעברת אינפורמציה. צריך להבדיל בין רדיו לבין כל הדרכים החזותיות להעביר שירים, לא משנה אם זה יוטיוב או טלויזיה או בטלפון – ברגע שזה מוזיקה עם תמונה זה כבר משהו אחר. אני חושב  שעבור אודיו בלבד, רדיו זה עדיין המכשיר הכי חשוב".גם קוואמי (אייל פרידמן), מזכיר את חשיבות האדם מאחורי המיקרופון ומסביר את חשיבותו של המדיום על אף כל החידושים של שנות האלפיים.

רגב בוחנת אפשרות של אחות עברית לגלגל"צ
לא זו הדרך: האמנים מגיבים למירי רגב
הרדיו ששרת התרבות לא הייתה מממנת

"עם כל התחכום הטכנולוגי והעידן הזה בו הכל לכאורה זמין בכל שניה, אני רק מגלה יותר ויותר עד כמה גדול כוחו של הרדיו", אומר השדרן והעורך הוותיק. "דווקא עכשיו כשיש כל כך הרבה אינפורמציה זמינה, לאנשים הרבה יותר קל לטבוע בה. לפעמים כל הזמינות הזאת יוצרת תחושה שצריך לעבוד בשבילה. ובדיוק מהסיבות האלה, לא רק שהרדיו לא מאבד מכוחו אלא בעיני הוא אפילו מתחזק.

"מעבר לזה שתוכנית רדיו טובה היא פסקול שבו עובדים בשביל המאזין ולא להיפך, בתוך אוקיינוס האינפורמציה הבלתי פוסקת בכלל והמוזיקה החדשה שלא מפסיקה לצאת בפרט – גדלה חשיבותם של המתווכים, של אלה שעושים סדר בתוך כל הבלגן ודולים את הפנינים הקטנות, שיכולות להפוך לאבני דרך סופר משמעותיות עבור מי שיקשיבו להן, אבל שלא בהכרח יגיעו אליהן אם מישהו לא יסמן אותן קודם.

"זה בדיוק מה שאנחנו עושים ברדיו 'הקצה', מידי יום, כבר שלוש וחצי שנים. לעשות רדיו בשבילי זו עבודת מחקר אינסופית, שמגיעה ממקום אחד בלבד – אהבה. אהבה למוזיקה, אהבה לרדיו, וההבנה שלי עם עצמי שבלי שני הדברים האלה חיי אינם חיים".
צילום: אמיר מאירי
הכל מתחיל ומסתיים באהבה. קוואמי צילום: אמיר מאירי
ימי הרדיו עדיין כאן

יש גם מי חושב שעתידו של הרדיו כפי שאנחנו מכירים אותו, פחות בטוח. "הקטע ברדיו האינטרנטי והפודקאסטים הוא שהם מאוד מכווני ז׳אנר, נושא או כיוון מסויים", מסביר מיכאל כהן מ'תדר'. "כמו ה-VOD, שיטת האון-דימנד פותחת עבורנו את האפשרות לבחור בדיוק את המוזיקה שאנחנו אוהבים ורוצים לשמוע. אבל לפעמים אנשים עדיין שואפים לקצת אקראיות, לא רוצים לבחור שום דבר ורק לשמוע 'מה יש ברדיו'. כאן הרדיו המסורתי עדיין בעל כוח. וגם כמובן במקומות אליהם הטכנולוגיה עוד לא ממש הגיעה, כמו במכונית הפרטית. כל עוד לא יהיה ויי פיי ברכב, הרדיו המסורתי עוד ישרוד.

"אני חושב שאם פעם רדיו היה טכנולוגיה, מכשיר מסוים ושיטת שידור מסוימת, היום זה יותר פורמט - תוכניות המשדרות צלילים עם שדרן (וגם בלי), לוח שידורים וכו'. המהות נשארה, רק צורת ההגשה השתנתה.

"אפשר להניח שלפי החזון של אפל ושל שאר החברות האלה, העתיד נראה כמו מקום בו הגבולות בין הרדיו וספריית המוזיקה האישית כבר ימחקו לגמרי. בסופו של דבר, פשוט יהיה מאגר ענק של מוזיקה שכל אחד יוכל לגשת אליו ולשמוע מה שהוא רוצה ומתי שהוא רוצה על ידי תשלום חודשי, הרדיו יבין מה אתה אוהב וינגן את זה. אבל, כמו שאמרתי - אנשים עדיין רוצים שמישהו יחליט בשבילם לפעמים.

רדיו קול הקמפוס חוגג 20 שנה
מביך: השדרן בלבל את אדל עם ביונסה
בן כספית: "אם למישהו מגיע איידס, זה לו"

"אני חושב שהנוכחות הפיזית של הרדיו היא קודם כל חשובה בשביל לשמור על אחד המאפיינים היפים ביותר שבו - העובדה שהוא משמש כמקום מפגש. השידורים הכי טובים הם אלה שנעשים על ידי כמה אנשים בכימיה טובה. לגבי המרחב האורבני, אני חושב שזה שדרוג של המפגש הזה, באופן בו הוא הופך אותו למפגש קהילתי גדול יותר".

צילום: שאטרסטוק
למרות הכל, העתיד ורוד צילום: שאטרסטוק
לא רק שתחנות הרדיו שומרות על כוחן והקהל נשאר נאמן להן, גם לא מעט אנשים הולכים ללמוד את רזי המקצוע, כפי שמתברר משיחה עם יניב מורוזובסקי, רכז קורס הרדיו במכללת BPM.

"אני חושב שאחרי הרבה שנים של קיפאון, הרדיו בישראל חווה התעוררות אמיתית ומתחיל לצעוד קדימה. שוק הרדיו האינטרנטי בישראל עובר מהפכה של ממש בימים אלה. תחנות רשת קיימות בישראל עוד מסוף שנות ה-90, חלקן הוקמו בהשקעה כספית גדולה ונפלו עם השנים, חלקן שרדו במתכונת כזו או אחרת. בשנתיים האחרונות אנחנו רואים צמיחה של תחנות איכות, שמשקיעות בתכנים, ומנגד תחילת תנועה של שוק הפרסום, שמבין שניתן לקבל קהל יעד איכותי ומפולח שבאמת מקשיב שוב לרדיו, ולא רק שם אותו ברקע תוך כדי הנהיגה בפקקים.

"כמו כן, היכולת להאזין היום לרדיו אינטרנט תוך כדי נסיעה, רכיבה או הליכה מהטלפון הנייד, וטשטוש הפער הטכנולוגי בינו לבין ה-FM, הופך אותו לאלטרנטיבה ראויה גם בכל רמה טכנולוגית, שבעבר היוותה מכשול לא קטן".

ומה הלאה? מורוזובסקי, שמפעיל בעצמו תחנת מוזיקה אלקטרונית בשם radioDANCE כבר חמש שנים, חושב שעתיד הרדיו דווקא ורוד: "הקהל בישראל צמא לתוכן רדיופוני איכותי ולא כולם מוצאים את מבוקשם בהיצע הקיים. תחנות איכותיות שכולן על טהרת הים תיכוני, דאנס, רוק, אינדי, שירי ילדים ועוד, ימשיכו לצבור קהל נאמן, ויתחילו גם לגרוף רווחים. לא ירחק היום שהרדיו האינטרנטי יוביל גם את התחנות המסורתיות לעשות שינויים מרחיקי לכת כדי לפעול לשימור מסת המאזינים בצד שלהם. מה שבטוח - יהיה מעניין".

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

המומלצים

פייסבוק