הקשר היפני: אבשלום פולק יוצר מחול בינלאומי
בזכות השפה האמנותית הבלעדית והאסתטיקה הייחודית, להקת המחול של אבשלום פולק וענבל פינטו זכתה להצלחה בינלאומית מסחררת. רגע לפני העלאה חגיגית של המופע "פרחקיר" במוזיאון תל אביב, מסביר פולק איך הכל התחיל ומה יש ביפן שאין בישראל
"בשתי מילים: אסור לפספס", מעיד אבשלום פולק על יצירתו החדשה, בלי להתבלבל או להצטנע. "זה משהו יוצא דופן ואין הרבה הזדמנויות כאלה. גם מבחינת הסביבה של המוזיאון והגלריה החדשה שנציג בה, המוזיקאים היפנים שינגנו מוזיקה חיה ומיצג הווידאו שנציג במקביל, שיהיה מאוד מעניין ומיוחד. זה משהו אחר לגמרי, ובכל זאת קרוב".עוד כותרות ב-nrg:
• "משה איבגי ידוע כאחד שאוהב מגע"
• האח הגדול: המצית שהדליק את שי חי
• השורדת האולטימטיבית עזבה את האי
• השאלון שהביך את כוכבי "ארץ נהדרת"
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
אפשר לסמוך על פולק, שקנה לעצמו יחד עם ענבל פינטו שם בינלאומי כבר מזה שני עשורים ושלהקתם מתוקצבת במיליון שקלים בשנה ממשרד התרבות, שהוא יודע מה הוא אומר.

אסור לפספס. מתוך ''פרחקיר''
צילום: רותם מזרחי

חיבור עמוק למסורת היפנית. אבשלום פולק וענבל פינטו
צילום: גדי דגון
בעבר אמרת שעברת מעולם הפקות הקולנוע והטלוויזיה לאמנות המחול בגלל הבינוניות שמסביב, אמרת ששחקן צריך הרבה פעמים לסמוך על הסביבה שלו כדי להצטיין. בהפקות היפניות אין את זה?
"ברור. זו כל ההוויה והתרבות, והמנטליות, אני לא חושב שאני יכול להשוות את זה גם כמעט לשום מקום אחר בעולם, מבחינת המחויבות, הטוטאליות והרצינות, הדיוק בכל דבר שעושים, לאו דווקא באמנויות במה ויצירה, אלא בכלל. וזה לטוב ולרע. יש לזה גם צדדים לא פשוטים, ואפילו אכזריים.
"אבל אני לא רוצה לשפוט אותם תרבותית על כך, תמיד צריך לעשות את הבאלאנס ואת הערבובים הנכונים בהשפעות. עדיין יש משהו מאוד חזק בשורש, בגרעין, שאלו חיים אחרים שנחווים אחרת, חיצונית ופנימית. היחס לסביבה, לטבע, מערכות ענקיות של תחבורה ומאות אלפים שהולכים ברחוב ולא מתנגשים אחד בשני, אולי בסופו של דבר זה בא על חשבון איזה צמצום פנימי, בא נקרא לזה כך, איזו צניעות".
לא מגרד לך לחזור להיות פרפורמר בפרונט?
"להיות פרפורמר זו אחריות מאוד גדולה, זה מצריך הרבה זמן ומקום מיוחד וזה גם יהיה קצת חוסר אחריות לערבב את זה. מדי פעם יש לי גיחות קצרות, ובהפקות שלנו אני בתקן מחליף, 'ממלא חורים', מה שנקרא. בהפקות או סדרות זה קצת יותר נדיר אבל אני לא שולל את זה וזה עדיין חלק מהעולם שלי".

יצירה נשארת אותה יצירה, לא משנה איפה עושים אותה. מתוך ''פרחקיר''
צילום: רותם מזרחי
• מחלום למציאות: על המחול "טראוט"
• הווה מרשרש יופי: על המחול "ראשס"
גם אביך, השחקן והבמאי יוסי פולק, הכריז על פרישה מהמסך והבמה.
"נכון, הוא החליט שהוא קצת מפסיק לשחק, הוא מביים כיום. זו החלטה שהוא עשה, עשינו די הרבה דברים ביחד בעבר ויתכן שעוד נמשיך".
בעקבות ההצלחה, עברה לכם בראש המחשבה לעבור מישראל?
"תמיד ישנה ההתלבטות, אבל יצירה נשארת אותה יצירה, לא משנה איפה עושים אותה, והקשיים מסביב הם אובייקטיביים, המקום הוא מקור לחומרים.
"אני לא יכול להגיד מה יהיה בדיוק או מתי. בשני העשורים האחרונים הופענו בכל העולם והרווחנו יפה מזה, אבל הבסיס של הלהקה שלנו הוא כאן. יש כבר מערכת שעובדת כאן, ועובדת יפה".
ויש גם ילדים...
"נכון, שני הילדים שלנו בני 12 ו-6. מתי שאפשר אנחנו לוקחים אותם איתנו לנסיעות בעולם, בעבר זה היה יותר ועכשיו קצת פחות בגלל בתי הספר, אבל עדיין הם מאוד מאוד אוהבים את הנסיעות האלה ומתגעגעים למקומות בהם ביקרנו".
המופע "פרחקיר" נבנה במוזיאון תל אביב, ויוצג בפעם השלישית, בגלריה אחרית ובזווית אחרת, עם מיצג וידאו של מיכל חלבין.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg