מאכזב, צהוב, מביך: אמריקה נגד או. ג'יי.

המיני-סדרה החדשה העוסקת בפרשת או. ג'יי. סימפסון מותחת וקצבית, אך ספק אם היא מספקת לצופים ערך של ממש מלבד כמה שעות של בידור. מהעיבוד הטלוויזיוני לאחד המשפטים המסוקרים והמסקרנים בהיסטוריה, ציפינו ליותר מסתם עוד סדרת משטרה

איילת קליין כהן | 23/2/2016 8:21
 
קטעים נוספים

בשנות התשעים, עקבו המונים בשקיקה אחר אחד המשפטים המתוקשרים ביותר שהתנהלו בארה"ב – או. ג'יי סימפסון, כוכב הפוטבול הנערץ, נעצר באשמת רצח, לאחר שנמצאו גופותיהם של גרושתו ניקול בראון ושל בן זוגה רונלד גולדמן. במשפט הפלילי יצא סימפסון זכאי, אך שנתיים מאוחר יותר, במשפט אזרחי בו תבע אותו אביה של בראון, נמצא אשם. על אף כל זאת, מעולם לא ריצה על כך מאסר או שילם את הפיצויים שנגזרו עליו. כאשר נכנס לכלא, לפני כשמונה שנים, היה זה בשל עבירה אחרת של שוד מזוין.

עוד כותרות ב-nrg:
• לא רק שחקן: הג'וב החדש של עוז זהבי
• לאורך כל הלילה: תיאטרון בהלבשה תחתונה
• 50 שנה לכיבוש: המיזם החדש של שוברים שתיקה
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

נקבע כי בחלוף תשע שנים מתחילת מאסרו יוכל להגיש בקשה לשחרור מוקדם, כלומר – בסוף השנה הבאה. והנה עולה בימים אלה מיני-סדרה המוקדשת לפרשה – 'אמריקה נגד או. ג'יי סימפסון', עליה חתום ריאן מרפי. האם התזמון של עליית המיני-סדרה אודותיו נועד להציג צד מסוים בדמותו, להראות אותו כאב וכאיש משפחה, להשפיע על מקבלי ההחלטות בנוגע לשחרורו האפשרי או על דעת הקהל, ובכך ליצור לחץ ציבורי? ייתכן, אך זה ודאי אינו דבר שיוצרי הסדרה יודו בו בפה מלא.
צילום: באדיבות יס
לא לזה ציפינו. ''אמריקה נגד או. ג'יי. סימפסון'' צילום: באדיבות יס

גם במסמך דוקומנטרי וגם בסדרה עלילתית יש ליוצרים יכולת לעצב תפיסות ועמדות בקרב הצופים. עם זאת, בסדרה עלילתית נהנים היוצרים מחופש פעולה רב יותר – ניתן להציג פרשנות של דמויות שונות, להפנות זרקור לסוגיות מסוימות ולהותיר אחרות באפלה, ולעשות שימוש בשלל אמצעים אומנותיים שיצרו זווית מסוימת ויטעו בקרב הצופים תחושה כזו או אחרת. ומנגד, הצופים מודעים לכל אלו, ועל כן לסדרה שכזו תיוחס אמינות פחותה יותר מאשר למסמך דוקומנטרי, על אף שגם הוא יכול להיות ערוך באופן שאינו חף ממניפולציות.

מצפייה בפרק, נראה כי 'אמריקה נגד או. ג'יי סימפסון' היא קודם כל סדרת משטרה, על כל מאפייניה – קצב מהיר, ריבוי התרחשויות, סצנות עוצמתיות, סוללת חוקרים ועורכי דין שנרמז כי מאחורי פניהם חמורות הסבר מסתתר לו סיפור אישי לא קל. ככזו, יכולה הייתה להתקיים גם בפני עצמה, ללא אחיזה בפרשה ידועה הלקוחה מן המציאות. ייאמר לזכותה שהיא מותחת, וזה לא מעט, בהתחשב בעובדה שאינה צפויה לחדש לנו בנוגע לפרט מידע חשוב כזה או אחר שאכן התרחש.

אך במקרה זה, להיות מותחת וקצבית זה לא מספיק. יש לראות לאן הסדרה מתפתחת והאם היא מציפה מעל פני השטח סוגיות חשובות שמעבר למקרה הספציפי של סימפסון, מרתק ככל שיהיה. דיון בפרשה זו הוא הזדמנות להעלות על סדר היום את הדיון באלימות נגד נשים, הצוברת ממדים מבהילים ברחבי העולם, והאופן בו הגורמים הרשמיים – המשטרה, והגורמים הבלתי רשמיים – בני משפחה וחברים, ניגשים לטפל בכך, אם בכלל, כאשר נשים אוזרות אומץ ומספרות להם על אשר מתרחש בין קירות הבית, מאחורי המדשאה המטופחת והגדר הצבועה בקפידה.

צילום: באדיבות יס
משמים כרוברט קרדשיאן. דיוויד שווימר ב''אמריקה נגד או. ג'יי סימפסון'' צילום: באדיבות יס
ניים דרופינג ומשחק רע

על פי הפרק הראשון, ספק רב אם יהיה לכך ביטוי של ממש. במקום להתמקד בזאת, הפרק עוסק באזכורים אינסופיים למשפחת קרדשיאן, שבראשה עמד רוברט, חברו הקרוב של סימפסון ועורך דינו. ניים-דרופינג בלתי פוסק של קים וקלואי, וסצנות מיותרות בהשתתפותה של סלמה בלייר בתפקיד קריס ג'נר, מוזילים את הסדרה ומחזקים את הגוון הצהבהב שלה – וחבל.

גם הליהוק לסדרה לוקה בחסר – בעוד שהבחירה בקובה גודינג ג'וניור לגלם את דמותו של סימפסון מתבררת כמוצלחת למדי, ומשחקו אמין ומעורר הזדהות, לא כך הדבר בנוגע לכמה מן התפקידים האחרים. דיויד שווימר משמים כרוברט קרדשיאן, ג'ון טרבולטה אינו אמין בתפקידו כסנגורו של סימפסון, ולאורך כל הפרק, קשה לראות בשניהם את הדמויות שהם מגלמים. הם נראים בדיוק כמו מי שהם - שווימר וטרבולטה, והם אינם נטמעים אל תוך הדמויות.

• עוד אכזבה: צפו באיחוד של "חברים"

על מה ידברו בבקרים שלמחרת שידור פרקי הסדרה? זהו המבחן האמיתי לערכה, מעבר לערך הבידורי הברור שהיא מספקת. אם השיחות במטבחון המשרד, במלתחות חדר הכושר או בבתי הקפה יתמקדו במקרה הספציפי של סימפסון וברכילות סביבו, אז הסדרה אינה הרבה יותר מכל סדרת משטרה אחרת. אך אם הצפייה בה תעורר דיון בסוגיות כבדות משקל החורגות מהפרשה המסוימת הזו, דוגמת רצח נשים על ידי בני זוגן (או בני זוגן לשעבר), המתח הבין-גזעי שהיה לו מקום חשוב בפרשה, השאלה האם סלבריטאות, כסף ומעמד יכולים לקנות צדק, או התהייה האם אנו נוטים לייחס באופן אוטומטי לאנשים המצליחים מאוד בתחומם תכונות כמו טוהר כפיים ותום לב, אז יתגלה שלסדרה יש ערך של ממש, מעבר לכמה פרקים בני חמישים דקות מותחות למדי. אנחנו בספק.

'אמריקה נגד או. ג'יי סימפסון', ימי שני ב-22:00, ערוץ Yes Drama, וזמינה לצפייה גם ב-Yes VOD

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים

עוד ב''טלוויזיה''

פייסבוק