"החמישייה": המתח של הרלן קובן עובר מסך
הסדרה החדשה של מחבר רבי המכר המפורסם עוסקת בנושאים המוכרים מספריו, אבל ההתאמה שמתגלה בינם לבין המדיום הטלוויזיוני נוסכת בה רעננות והופכת אותה לקלף מנצח
ילד קטן נעלם במעבה היער ולא נמצא. דמותו וזכרונו משפיעים על ארבעה בני נוער, בהם גם אחיו הגדול, ששלחו אותו בוכה, לבדו, לדרכו וחושבים במשך 20 שנה כי הוא נרצח על ידי רוצח סדרתי מעוות.
עוד ב-nrg תרבות:
• המוזיקאים מסבירים: למה כדאי ללכת להופעה של פט מת'יני?
• לגמרי שם: רועי סלמן הוא משב רוח מרענן בספרות הנוער
• "החרם": למה באמת שונאים אותנו בחו"ל?
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

תמונת עולם כאובה זו משתנה דרמטית כששרידי ה-DNA של הילד מתגלים מחדש בזירת רצח אכזרית של אישה צעירה. הגילוי המסעיר מטלטל את מחדש את כל ארבעת המעורבים בפרשה, כשאחד מהם הוא החוקר המשטרתי המרכזי במשטרה המקומית. כך נפתחת סדרת המתח הסוחפת הזו, מאת סופר רבי המכר הרלן קובן, שעולה כעת ב"יס" ותרתק אתכם למשך תקופה לא קצרה.
אל תוך הדרמה הזו נוספים מספר סיפורי משנה הכוללים התעללות וכליאה בנערות, שאלות ביחס לפרשנות הממשית של המציאות ונקודות מבט שונות של כל אחד מהגיבורים על מה שהתרחש בעבר ומה שמתרחש בהווה. והכל בתוך עלילה קצבית רבת תפניות, עוכרת שלווה ומרתקת.
ערעור המציאות אינו נעצר רק מחוץ לגיבורים; שאלות חדשות על מה שידעו וראו אז, ועל מידת מעורבותם במה שהתחולל, מועלות בצורה סופר-מתוחכמת לאורך הפרקים כשהצופה כבר לא יודע מי הצדיק, מי הרשע והאם יש לכך תשובה אחת.
מבחינה זו מתברר כי קובן אינו רק סופר מדהים של ספרי מתח אלא גם יוצר טלוויזיוני מיומן היודע כיצד לנצל את המסך הקטן לטובתו תוך כדי הנעה קדימה ביד בוטחת של עלילה מורכבת ומרתקת, מהסוג שידביק אתכם לכיסא.
אמנם קובן עוסק פה שוב בתחום המרכזי שמעניין אותו - קרי היעלמות, היעדרות, פירוק תמונת התמימות על העולם שקיימת אצל רבים מאיתנו וחשיפת המפלצות שחיות בתוך האנושות - אלא שהתחושה היא של רעננות ולא של חזרה על תחום שהוא עסק בו בספריו כבר בעבר. משהו במדיום הטלוויזיוני דווקא מהבחינה הזו עושה טוב ליכולת הסיפורית של הסופר, כיוון שתמונה אחת מצליחה לכנס אל תוכה אלף תיאורים כשהיא מאפשרת לקובן להתעסק בצורה מיטבית יותר בסיפור עצמו.

מעבר לכך, צפייה רצופה בפרקים הראשונים הותירה אצל כותב שורות אלו תחושה כי קובן פתח לעצמו מרחב יצירה חדש שבו הוא יכול לבטא את הכוח היצירתי העמוק והייחודי שלו באופן חדש ומרתק.
מעניין לציין בהקשר לזה כי נראה שבתוך המדיום הוויזואלי חלקו המרכזי של הכוח של קובן יהיה לטעמי דווקא בסדרה ולא בסרט קולנוע אחד. סדרה, שכוללת הפסקות מעצם טבעה, מאפשרות לו לייצר פאוזות שבונות את הדרמה. היא גם מאפשרת לו לקפוץ מנושא לנושא ולדון כל פעם בפן אחר של העלילה שלו מבלי להיות מחויב לקו אחד מרכזי כל הזמן. היתרון המיוחד הזה שלא קיים בסרטים ארוכים שמחייבים התחלה, אמצע וסוף, מתגלה ב'החמישייה' ככוח מניע מרכזי, שמעצים את המתח ומעורר את הדמיון שלנו עוד יותר.
בשורה התחתונה, ל"יס" יש בידיים קלף מנצח ממש, סדרה שכל חובב מתח חייב לראות עד סופה, ורצוי אפילו יותר מפעם אחת.