הפתעה מתוקה: אילן פלד שאף פעם לא ראיתם
לא דנית הצעקנית, גם לא מירי פסקל הוולגרית: אילן פלד מגלם הפעם את 'אידה', דמות חדשה שכמעט ולא מדברת ובכל זאת מצליחה לשעשע, בתכנית קטעי הארכיון והטפיחה על השכם "פנס הקסם"
קטע מתוך "פנס הקסם":אילן פלד קיבע בשנים האחרונות את מעמדו כאחד הקומיקאים האהובים בישראל, אבל גם ככזה שמזוהה עם גילום דמויות של נשים וולגריות וצעקניות. בסדרה החדשה שעלתה בערוץ הראשון, "פנס הקסם", רק האלמנט הנשי קיים. כל השאר הוא אילן פלד שונה משהכרנו.
הפעם פלד הוא אידה, עובדת וותיקה בארכיון רשות השידור, שחולשת על אלפי קלטות וסלילים בהם גנוזים קטעי תרבות מראשית ימי הערוץ. הסדרה היא למעשה אסופת קטעים נוסטלגיים שמציגה אידה, כאשר היא פותחת טלוויזיה וצופה בקטע או מגלה בעבודה סליל שמעניין אותה ומחליטה לבדוק מה הוא מכיל. במילים אחרות - התפקיד של פלד הפעם הוא כמעט משני. למי שציפה לעוד דמות מופרעת סטייל מירי פסקל או דנית זמרת החתונות, נכונה אכזבה, אבל זאת נעלמת די מהר אם נותנים צ'אנס לאידה השלווה.

לא מתעצבנת, לא צועקת ולא מרימה את הקול. אילן פלד כ''אידה''
צילום: דוד וינוקור
הדמות החדשה של אילן פלד לא מתעצבנת, לא צועקת ולא מרימה את הקול– למעשה היא בכלל לא מדברת. למעט "בוקר טוב" פה ושם, אידה מבוססת בעיקר על משחק פיזי וקולות לא ברורים שאפיינו סדרות מצוירות כמו "מר קו". המשחק ה"קטן" הזה מאפשר לנו לגלות פלד אחר, שקט, אבל מעניין. באין סאונד, המוזיקה מקבלת חשיבות גדולה יותר ומצליחה להוסיף אופי של קסם קולנועי ברגעים מסוימים הודות לעבודתו של עורך הסאונד, יונתן מוליאן. שם נוסף ששווה לציין בהקשר הזה הוא של הבמאי רונן פלד, שמשתף כאן פעולה לראשונה עם אחיו, אילן.
בפרק הראשון אנחנו מתלווים לאידה בדרכה לעבודה, עד הארוחה בחדר האוכל. בין לבין ישנו סיפור אהבה מצחיק-מתוק עם עובד ארכיון אחר (אריה נאמן), שמחפש את קרבתה של אידה ומנסה להניח עליה יד בעדינות. היא בתגובה לא מבינה את המחווה ומשיבה לו בצ'פחת ידידות עוצמתית. פה ושם יש גם נפילה מצחיקה, כמעט-התנגשות עם אדם ברחוב ועוד רגעי סלפסטיק משעשעים.

תנו לה צ'אנס. אילן פלד כ''אידה''
צילום: דוד וינוקור
אבל עם כל הכבוד לפלד עצמו, עיקר התוכן בסדרה הוא נוסטלגי וכולל כאמור אסופה של כ-50 קטעים מארכיון רשות השידור. כך קושט הפרק הראשון ברגעים קלאסיים של שלמה בראבא בדמותו של יאצק, אריק איינשטין וצבי שיסל במערכון העולים החדשים מ"לול", אריק לביא ששר בוקר טוב ב"עוץ לי גוץ לי" ועוד.
אך למרות זריקת הנוסטלגיה הקסומה הזאת, לסדרה חסר קו אחיד. התוצאה בסופו של דבר מרגישה כמו אוסף של מערכונים לא קשורים עם קטעי קישור שעומדים בפני עצמם, אבל לא באמת יכולים להפוך את שלל הקטעים ליצירה אחת. התזמון של עליית הסדרה – תקופה בה הערוץ הראשון מחשב את קיצו לאחור (וגם הגוף שאמור להחליף אותו, "התאגיד", נמצא בסכנת סגירה), מעלה את התחושה שאנשי הערוץ הראשון פשוט רצו להעניק לעצמם טפיחה על השכם על "העבודה הטובה שעשו". אבל טוב, על זה מבקר המדינה כבר כתב.
"פנס הקסם", שישי, 22:30, בערוץ הראשון וב-HD
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg