אביב גפן: מנטור מוכשר או דושבג מושלם?
האם למתמודדים ב"דה וויס" יש באמת זכות בחירה ודעה? לפי מקרה ספיר עמר מהנבחרת של אביב גפן, שגילתה להפתעתה שלבצע שירים של ביונסה זה תת רמה - לא ממש. רוצה להתקדם? תקטיני את עצמך, תמירי את טעמך המוזיקלי, או שפשוט תעברי לנבחרת של מירי מסיקה. מנטור חכם או איש קטן? תשפטו בעצמכם
אביב גפן הוא כמו כוסברה. או שמתים עליו או שלא סובלים אותו. והאמת? אפשר להבין את שני הצדדים. גפן הוא איש מוכשר, אי אפשר לקחת את זה ממנו. הוא יודע לכתוב טקסטים יפים, יש לו כמה לחנים יפהפיים אבל - הוא גם דושבג מושלם.גפן בהופעה, אמש: "ביבי עריץ, הגיע הזמן שיתפטר"
הוא מפאר את עצמו בכל הזדמנות אפשרית, עושה ניימדרופינג מביכים ובגדול נהנה להקטין את כולם. אגב, כשלאונרד כהן נפטר, גפן צייץ בטוויטר: "הולך להיות לילה עצוב למוזיקאים". וזה מעצבן כיף א. מה אתה, ילד קטן? יש לך משהו להגיד, תגיד. אה, אבל אז איך נחשוב "וואי, איזה מגניב אביב גפן, איך הוא יודע הכל לפני כולם, בטח תום יורק גילה לו". ו-ב. למה רק למוזיקאים? אם אמא שלי אוהבת להקשיב לאלבומים של כהן ולקרוא את ספרי השירה שלו, לה אין זכות להיות עצובה? למה? כי היא לא יודעת לנגן על יוקולילי? דוּש, כבר אמרנו?

אם נפלה בחלקך ההזדמנות לחלוק את אותו אוויר עם יחד אביב גפן, כדאי שתקשיבי לו ותקטיני את עצמך. אביב גפן
צילום: אוהד רומנו וטל גבעוני
אבל דוגמאות עבר יש בטונות. בואו נדבר רגע על "דה וויס" וספציפית על הפרק ששודר אתמול שהתחיל את סבבי הדו קרב. את הדו קרב הראשון פתח גפן עם שתי זמרות: רותם גבאי, בחורה מתוקה ומופנמת וספיר עמר שכבר יותר מגובשת ויודעת מה היכולות והכיוון שלה. הן נפגשו בחדר החזרות, לפני ההופעה, המקום שבעצם נותן לנו הצצה לאופי של המתמודדים, ושם אנחנו כבר פחות או יותר יודעים מי היינו רוצים שינצח. לרוב קשה שלא להישבות בקסמיי הביישן, חסר הביטחון, ולהוריד לקרקע את הזמר שלא מתחבר לאף שיר ועוד מעז לא להכיר את "גיטרה וכינור". בזמן שרותם מנסה להיפתח לשירים חדשים, אנחנו כבר מפתחים אנטי נגד ספיר שלא מבינה למה אין ביונסה בפלייליסט. כשאביב מחליט לשים אותה במקום, אנחנו מרגישים שנעשה איזשהו צדק. מה קרה, קשה לבחור שיר אחד מתוך שישה? ועוד שירי גלגל"צ, אז מה הבעיה?
אז כן, יש בעיה. כי כשיש לך רק הזדמנות אחת לעשות רושם טוב ולהמשיך הלאה, את רוצה לבחור שיר שמתאים לך ושאת מרגישה שיכול להוציא ממך את הטוב ביותר, וזה בדיוק מה שספיר ניסתה לעשות. אבל ה"מנטור" היה עסוק מדי באהבה עצמית ואלרגיה חריפה מביונסה, עד שהוא שכח משהו די בסיסי: להקשיב לבן אדם שעומד מולך. בזמן שספיר ניסתה להסביר לאביב שהיא לא מרגישה שהיא יכולה להביא את עצמה בשירים שהוא בחר, במקום לעודד אותה ולנסות למצוא אולי עיבוד שונה, אביב העדיף לקחת את הצד הנעלב. הרי הוא, אביב גפן בכבודו ובעצמו, בחר את השירים, והיא, ילדה שאוהבת סיה וביונסה מעזה לפקפק בהם? מי היא חושבת שהיא?

ה''מנטור'' היה עסוק מדי באהבה עצמית ואלרגיה חריפה מביונסה, עד שהוא שכח משהו די בסיסי: להקשיב לבן אדם שעומד מולך. אביב גפן וספיר עמר
צילום מסך
וזה גם לא נגמר בביטול המתמודדת, גפן המשיך ואמר לה: "את באה לכאן ללמוד ולהקשיב, לנסות דברים, את צריכה כאן סוג של חיפוש", שזה לעצמו משפט מאוד יפה, אבל מאוד לא רלוונטי. אולי הוא התאים בעונות של "כוכב נולד" כשלמתמודדים היו 6-8 ביצועים לעונה, אבל כשמישהו יכול להיות מודח אחרי הופעה-שתיים, המשפט הזה הוא פשוט בדיחה.
אז ספיר ורותם עלו עם "הכל יכול לקרות" וספיר נתנה ביצוע צורם וצעקני כמו שחששה. ואביב, כדי לא להודות חלילה שאולי, רק אולי, הוא טעה בבחירת השיר, מיהר לשבח את הביצוע של שתיהן, ולקינוח סיפר אגדה מקסימה על הנסיעות הארוכות שלו לביתו של שלום חנוך, על איך הוא ישב יחף וחיכה ששלום יקיץ מהשנ"צ ויעביר ביקורות על השירים שלו. ומה הנמשל? אם נפלה בחלקך ההזדמנות לחלוק את אותו אוויר עם יחד אביב גפן, כדאי שתקשיבי לו ותקטיני את עצמך. מי יודע, אולי ייצא מזה ביצוע בינוני עד גרוע, וסביר להניח גם שלא תמשיכי בתוכנית, אבל לפחות קיבלת טיפ מהמנטור הכי שווה בתוכנית. סליחה, בעולם. סליחה, מהדושבג.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg