'סטארטרק: דיסקברי': הגיע הזמן לקבל את השונה

הסדרה החדשה בסדרת "מסע בין כוכבים" שעלתה לשידור השנה, התקבלה ברגשות מעורבים ע"י המעריצים השרופים. איריס מזור חושבת שמגיע לה עוד צ'אנס, ומסבירה למה למרות השינויים הבולטים היא נאמנה מאד למקור בדרכה שלה

איריס מזור | 14/11/2017 6:52
תגיות: מסע בין כוכבים,מסע בין כוכבים: דיסקברי
תשאלו כל מעריץ ותיק מה הוא חושב על "מסע בין כוכבים: דיסקברי" (Star Trek: Discovery), ורוב הסיכויים שהוא יענה שהם עשו טעות איומה. הם עשו כמובן גם הרבה דברים טובים: בצוות הבכיר בספינת החלל, למשל, יש זוג חד-מיני המשרת יחד במקצועיות; יש בסדרה החדשה של CBS גם ייצוג עשיר לדמויות נשיות אקטיביות, בעלות יופי מגוון ומידות גוף מציאותיות יותר ביחס לדמויות הנשים הגנריות במדע הבדיוני; הוגי הסדרה אף יצרו דרך מקורית ומסקרנת לנוע בחלל; ובנוסף הציבו במרכז הסדרה את דמותו האניגמטית של קפטן לורקה, שהוא הכל חוץ ממושלם או מודל לחיקוי.
 
קטעים נוספים

אין ספק, יוצרי הסדרה עשו הרבה דברים טובים. אבל דבר אחד הם לא לקחו בחשבון - הם לא העריכו נכון את כובד הציפיות של מיליוני מעריצי הפרנצ'ייז ברחבי העולם, הרואים בחוויה הרגשית של הצפייה בסדרה אוצר יקר מפז הנשמר בקנאות דתית כמעט. נחשול האכזבה מהסדרה החדשה ששטף חלק גדול מהמעריצים, נבע אצל רובם מעלבון אישי ממש, כאשר משפט הגנאי השגור ביחס לסדרה החדשה היה "זה לא סטארטרק", וזה הרי הדבר האחרון שקיוו היוצרים לשמוע.

אבל, כאמור, נעשו לא מעט דברים טובים בהפקה החדשה. במקום לשפוט אותה על סמך ציפיות מוקדמות, כדאי לבחון את הסדרה מפרספקטיבה אחרת כדי להבין את מעלותיה הייחודיות, וכמו ביצירת אומנות טובה, יש לבחון את רבדיה השונים, שהופכים אותה לאחת מהטובות בזכיון.
 
פוסטר הסדרה
אחת מהטובות בזכיון. Star Trek: Discovery פוסטר הסדרה

עתיד אוטופי

מאז עליית הסדרה המקורית ב-1966 על ידי ג'ין רודנברי, סדרות "מסע בין כוכבים" בראו יקומים דמיוניים רבים, אך גם יצרו תופעות חברתיות ראויות לציון. בשיא המלחמה הקרה, הסדרה שילבה צוות רב לאומי בהרכב שלא היה עולה על דעת בני התקופה, ויצרה תקדימים כמו הנשיקה הבין-גזעית הראשונה ששודרה בטלוויזיה, בין קפטן קירק ולוטננט אוהורה. הסדרות גם היוו השראה תרבותית ומדעית משמעותית לאלפי חובבים שהפכו בזכות הסדרות למדענים/יות, טייסים/ות, אסטרונאוטים/יות ועוד.

הרובד החשוב ביותר לאורך כל הסדרות השייכות למותג "מסע בין כוכבים" היה חזונו של ג'ין רודנברי - עתיד אוטופי, שבו האנושות עושה את ההחלטות המוסריות והנכונות ביותר בשאיפה להשכנת שלום. המעריצים התרעמו על ההחלטה להציב את זמן ההתרחשויות בעתיד הקרוב יותר אלינו מאשר להמשיך את קו הזמן המקורי, והתעלמו מהעיקר. "דיסקברי" עושה דבר חשוב - היא "החוליה החסרה" בין תקופת המלחמה לבין השלום הבין-גלקטי שהציגו הסדרות האחרות. הסדרה מעוררת אי-נוחות כי תפקידה להראות את החולשות והטעויות שיכולות להתרחש במרחב שבו לא קיימים קפטנים מעוררי השראה כמו פיקארד מ"מסע בין כוכבים: הדור הבא". ייתכן שגורלו של קפטן לורקה מ"דיסקברי" יהיה כגורלם של חוטאים אחרים לפי בית מדרשה של הוליווד השמרנית - מוות בשיא הסדרה. בכך היוצרים אולי דווקא מביעים הבנה מוחלטת לליבם של הצופים ולא מנסים להתעלות על האייקונים הקיימים. אחרי הכל, פיקארד יש רק אחד.
 

צילום: Stuart C. Wilson / Stringer, getty images
הכל חוץ ממושלם או מודל לחיקוי. ג'ייסון אייזקס שמגלם את קפטן לורקה, באירוע ''מסע בין כוכבים'' בלונדון, נובמבר 2017 צילום: Stuart C. Wilson / Stringer, getty images

סגירת מעגל

והייתה גם מספר 1. כאשר הוגש הרעיון לסדרה המקורית ב-1964, אחת הדמויות המרכזיות הייתה מספר 1: סגנית קפטן החללית, הקצינה הבכירה ביותר בצוות, ואף נרמז שהיא טובה יותר מהקפטן בתחומים מסוימים. היא הייתה שם גם בפרק הפיילוט המקורי והפחות ידוע, "הכלוב", כשלקפטן האנטרפרייז קראו פייק, עוד לפני שוויליאם שטנר הצטרף בכלל לסדרה - אישה ברונטית ללא שם, לבושה במדים פונקציונאליים הזהים למדי הגברים. ואז הוחלט להעלימה. היה זה בנו של יוצר הסדרה, יוג'ין רודנברי, וצוות מפיקי "מסע בין כוכבים: דיסקברי", שהחיו את החזון המקורי של היצירה בדמותה של מייקל ברנהם, מספר 1 המיתולוגית, 50 שנה לאחר מכן.

לראשונה העלילה נסבה סביב דמות שאינה קפטן. דמותה של ברנהם מגדירה מחדש יצירת דמות נשית חזקה במותג מדע בדיוני מבוסס ומוכר. מצד אחד, היא מפגינה את אחד מהמאפיינים המרכזיים של גיבור פעולה גברי - סטואיות, היכולת לעמוד איתן ויציב גם בפני מצבים קשים בלי להירתע או להיכנע, מתורצת בחינוך חייזרי-וולקני. מצד שני, התסריטאים נראים כנאבקים לתת לה צד רך ונשי, עם החלטה גרועה למדי לתת לה מושא אהבה תמוה כבר בפרק השישי. לזכות הכותבים ייאמר שגם עם השינויים המעניינים שעוברים על דמותה של ברנהם, היא נותרה נאמנה לערכים המניעים את פעולותיה. כשמה של הסדרה, היא מנווטת בין גילויים חדשים על עצמה ועל העולמות שעליהם היא מגינה.
 

צילום: Stuart C. Wilson / Stringer, getty images
מגדירה מחדש יצירת דמות נשית חזקה במותג מדע בדיוני מבוסס ומוכר. סוניקווה מרטין-גרין שמגלמת את מייקל ברנהם, באירוע ''מסע בין כוכבים: דיסקברי'' בלונדון, נובמבר 2017 צילום: Stuart C. Wilson / Stringer, getty images

מי מספר 1?

"דיסקברי" מעניקה לצופים הזדמנות לבחון את העולם של "מסע בין כוכבים" מעבר לתחום הנוחות המוכר לצופים. עם סיום החלק הראשון של עונת הבכורה של הסדרה החדשה, נראה כי הדבר היחיד שכמעט כל הצופים מסכימים עליו הוא על דמותה הכריזמטית והמוצלחת של  מייקל ברנהם. עם זאת, בחלקה השני של העונה הראשונה, שישודר החל מינואר 2018, מספר 1 תצטרך איכשהו לענות הן על ציפיות הצוות בעולם הפנימי של הסדרה, והן על ציפיות המעריצים, קהל מתוחכם במיוחד, שצריך לתת צ'אנס לשינויים מבורכים, בדיוק כפי שהסדרה עצמה עשתה מהתחלה. והרי זה חלק ממה שעושה אותה כל כך מיוחדת בנוף הטלוויזיוני, כבר יותר מחמישים שנה.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

המומלצים

עוד ב''טלוויזיה''

פייסבוק