ראשי » חליפה עסקית

קונים כחול-לבן ברשת: ככה מנצחים את ה-BDS

אתרי קניות המציעים תוצרת כחול-לבן הם הדרך האלגנטית לעקוף את הקמפיין נגד ישראל ואת סימון מוצרי ההתנחלויות

בשיתוף אתר יודאיקה | 3/1/2016 10:33
יום שישי השחור ו-Ciber Monday כבר מאחורינו, אבל אתרי הקניות שוקקים מתנועה. לפחות בכל הקשור לאלו המציעים למכירה תוצרת ישראלית. כי בזמן החרם העולמי על תוצרת ישראלית, קנייה באינטרנט היא התשובה ההולמת, שלא לומר המעקף האלגנטי, לחרם.

קמפיין BDS (Boycott, Divestment, Sanctions – חרם, מניעת השקעות, ענישה / עיצומים), שהחל אי שם ב-2005, קורא לחרם תרבותי, כלכלי ואקדמי על ישראל, בשל מדיניותה בשטחי יהודה ושומרון והפגיעה בזכויות התושבים הפלסטיניים שם. בין הפעילים הבולטים בו נמנים המוזיקאי רוג'ר ווטרס מלהקת פינק פלויד והסופרת האפרו-אמריקאית זוכת פרס פוליצר אליס ווקר ("הצבע ארגמן").
במקביל לקמפיין זה, בחודש נובמבר אישר האיחוד האירופי הנחיות לסימון תוצרת מההתנחלויות.
"רשתות שיווק וחנויות באירופה לא מודיעות באופן רשמי על
הפגנה של BDS מול חנות מוג'י
הפגנה של BDS מול חנות מוג'י 972mag.com - צילום מסך
הצטרפות לחרם או על הפסקת עבודה עם ספקים ישראליים, כי הם לא רוצות להכתים את שמן ולתפוס צד", אומר אריק בראל, מנכ"ל משותף באתר judaicawebstore.com. "הן פשוט מפסיקות להזמין, בלי להסביר למה ומדוע. אבל בין השורות אפשר להבין בבירור שהם מיישרות קו עם החרם".

החרם של BDS  הוא גורף וכוללני. האיחוד האירופי נקט פעולה מדודה וסלקטיבית כשהודיע על סימון מוצרים מההתנחלויות בלבד, ולא את כל התוצרת המקומית. בכך גם השאיר לצרכן את הזכות אם לקנות את המוצר או לא. לעומת זאת, החרם של BDS כולל כל תוצרת ישראלית שהיא. כיום, למעלה מעשור מאז החל הקמפיין, במקומות רבים חוששים בעלי חנויות כי אם ימשיכו לשווק תוצרת הארץ, הם ייפגעו.

ב-2011 נאלצה חברת "אהבה", המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה מים המלח, לסגור את חנותה בלונדון. מעבר לצניחה במכירות, הפכה החנות בקובנט גארדן, מאזורי הקניות השוקקים בבירה הבריטית, לאתר הפגנות של פלסטינאים ותומכיהם נגד ישראל. "יופי גנוב מאדמה פלסטינית גנובה" (ובמקור – Stolen beauty from stolen Palestinian land), זעקה הכתובת מכרזה שהונפה לפני החנות.

 "משווקים אירופיים עושים חשבון: לא חסרים מוסלמים באירופה. היהודים הם קהל קטן ושאינו מעניש, המוסלמים קהל גדול ומעניש. ככה מוצרים ירדו מהמדפים. וספקים אומרים מפורשות – אנחנו נפגעים", מסכם בראל את תוצאות החרם העולמי על ישראל.


- כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
מאוף-ליין לאון-ליין

אלא שהחרם אינו סוף פסוק, והמילה האחרונה במאבק הפוליטי והכלכלי הזה טרם נאמרה. הדרך לעקוף את הקמפיין העולמי של BDS ואת סימון המוצרים היא כמובן על ידי קנייה באינטרנט, המאפשרת רכישה שקטה, פרטית ובטוחה של מוצרים, כולל אלו שאינם נמצאים על המדפים. עבור רבים ברחבי העולם, קנייה ברשת היא הדרך היחידה להמשיך וליהנות מסחורה ישראלית.

אתרים כמו israel365.com ו-judaicawebstoreהציעו מבצעים והנחות על מנת לעודד קנייה כחול-לבן. האתרים, שאולי במבט ראשון מזכירים דוכן מזכרות באתר ארכיאולוגי, מציעים הרבה יותר מחולצה של צה"ל, קפוצ'ון של המוסד, סנדלים תנכיות ופמוטים. מאכלים מתוצרת הארץ, תכשיטים, מוצרי קוסמטיקה, כלי מטבח, יינות, ספרים, דיסקים של מוזיקאים ישראלים מובילים, כמובן מוצרי אהבה, ועוד ועוד מתוצרת הארץ.

"כמו שמשווקים בחו"ל לא רוצים להסתכן בקניית תוצרת ישראלית, כך גם הקניינים", מסכם אריק בראל. "לקוחות לא רוצים ליפול קורבן לחרם על ידי קניית סחורה ישראלית, ולכן הם פונים לקנייה ברשת. שם אף אחד לא בודק אותם ומציק להם, וכמובן שהסחורה זמינה ואפשרית בכל רגע".

רגע לפני כניסת 2016 כבר אי אפשר לדבר על קנייה ברשת כעל עניין אזוטרי. 58% מתושבי ארה"ב קונים דרך האינטרנט וב-2015 הם הוציאו סכום של 349 מיליארד דולר על קניותיהם ברשת – כך על פי נתונים שנאספו בידי אתר המסחר remarkety. מנתונים שנאספו בידי חברת מחקרי השוק הצרפתית Ipsos עבור גוגל, כ-40% מהקניות בתקופות חגים מתבצעות באינטרנט.

המציאות בשטח שונה ממנה שמראים בחדשות

המאבק ב-BDS אינו מתמצה בקניות מאובטחות בלבד, ומדינת ישראל מקדישה מאמץ רב כדי להבהיר ולהעביר את עמדתה לנוכח החרם הכלכלי והתרבותי המרחף מעליה.

500 מיליון שקל בשנה – זה תקציב ההסברה של מדינת ישראל. סכום זה מתחלק בין מספר משרדי ממשלה (משרד החוץ, הכלכלה, התקשורת, דובר צה"ל, משרד ראש הממשלה ועוד), והתיאום הלקוי ביניהם גורם לכפילות ולבזבוז כסף מיותר. ולכן, חלק משמעותי מההסברה הישראלית בחו"ל מבוסס על התנדבות, כפי שמסביר טל ברודי, הפועל בהתנדבות במשרד החוץ בתחום ההסברה.

"אחרי תקרית המרמרה והשם הרע שיצא למדינה, הבינו שצריך להשקיע יותר, אבל עדיין יותר מדי בנוי על רצון טוב", מפרט אחד מגדולי הכדורסלנים של ישראל. "אפשר לפעול טוב יותר בתוך קהילות מוכרות ולהגיע לתוצאות טובות יותר".

פעילות ההסברה כוללת ביקורים באוניברסיטאות ובתי ספר, נוכחות בכלי תקשורת, אירועים דיפלומטיים ועוד. "בשיקאגו ביקרתי בבית ספר ששליש מהתלמידים הם צאצאים להורים ממדינות ערב, והיה ביקור בסדר גמור", מציין ברודי, יליד ניו ג'רזי ובוגר אוניברסיטת אילינוי, שעלה לארץ ב-1966, שנה לאחר שהוביל את נבחרת ארה"ב לזכייה במדליית זהב במשחקי המכבייה השביעית. "אני מסביר לקהל שלי כי מה שאירופה והעולם מתחיל ללמוד, אנחנו כבר מכירים מזמן. זה היה אצלנו קודם".

"במקביל, אני מדבר על כך שהמציאות שונה מכל מה שמראים", ממשיך ברודי. "אין קשר בין מה שרואים בטלוויזיה למה שקורה בארץ. בשטח הדברים תמיד נראים אחרת מאשר דרך כלי התקשורת, ואת זה צריך להבהיר למי שיושב בחו"ל. בפועל, ישראל היא המדינה הבטוחה בעולם, אין לי ספק בזה".

שיחתנו מתקיימת בבוקר בו שחקן הכדורסל הישראלי הראשון בליגת ה-NBA, עמרי כספי, קולע שיא קריירה של 36 נקודות במדי קבוצתו, סקרמנטו קינגס. בשנה בה עלה לישראל נבחר ברודי במקום ה-12 והמכובד ביותר בדראפט ה-NBA. קבוצות נלחמו על שרותיו, חוזה עתיר דולרים היה רק עניין של זמן, קריירה מבטיחה חיכתה ממש מעבר לפינה – והוא בחר לעשות עלייה.

"שואלים אותי למה עלית, למה נשארת, עם כל המלחמות והדקירות והפיגועים. שואלים מה טוב לי בארץ. אני מספר איך באתי לשנה אחת וראיתי מה הצלחה בספורט עושה למדינה שלמה. מקבוצה שלא עלתה שלב באירופה הפכנו לקבוצה חזקה, וההצלחה שלנו היתה הצלחה של מדינה שלמה. היתה לזה משמעות עצומה במדינה. ולזה אין תחליף".

הכתבה באדיבות אתר "יודאיקה"

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

המומלצים

עוד ב''חליפה עסקית''

כותרות קודמות
כותרות נוספות