נהיגת חורף: איך להכין את הילד לטיול עם חברים בעונה הקרה
חינוך לזהירות בדרכים ונהיגה נכונה לא שונה משום דבר שכבר לימדתם את בני הנוער שלכם בעבר. זהו תהליך ארוך, שמעורבים בו חינוך לאחריות והרבה דוגמה אישית. צריך רק לזכור שבסופו של דבר תצטרכו לשחרר ולראות אותם מתרחקים. בנהיגה כמובן
אם אתם הורים לבני נוער אתם בטח עדיין זוכרים את הפעם הראשונה שהיא רכבה על אופניים ואת הרגע בו הבנתם שזהו, כבר יש לכם מתבגר בבית. הם גדלים ומנכסים לעצמם עוד ועוד עצמאות ולפתע זה קורה: אותו ילד שלכם שהרגע למד לרכב על אופניים – מקבל רישיון נהיגה. פתאום נראה שאפילו מעט השליטה שהייתה לכם על חיי ילדיכם מתרופפת, עכשיו כשהם יכולים להתנייד בעצמם. נדמה שאתם נאלצים להרפות דווקא בשלב הקריטי שהוא הישיבה מאחורי ההגה, בעיקר כעת בעונת החורף המורכבת לנהיגה גם לנהגים היותר מנוסים מבנינו.
אז נכון שבתחומים מסוימים קשה למצוא שפה משותפת להיאחז בה – אין טעם ללמד את הילד את כישורי שליחת המכתבים שלכם, כמו שאין טעם שהם ינסו ללמד אותנו לשלוח סלפי עם פילטר כלב בסנאפצ'ט. אך בתחום הנהיגה, כל מה שהמורה אריה לימד אתכם לפני כמה עשורים – לא איבד אפילו גרם מן הרלוונטיות שלו. זהו תחום שיאפשר לכם להישאר קרוב למתבגרים שלכם ולחנוך אותם. אתם צברתם אלפי שעות נהיגה בחורף, בקיץ, בלילה וביום, יש לכם ניסיון רב והבנה של הדינמיקה בכביש. אז אם גם אתם עומדים בפני השלב הזה, בו ממש עוד מעט יבקשו מכם המתבגרים שלכם את המפתחות של הרכב לצאת עם החבר'ה לטיול חורפי – בלעדיכם - קחו לכם רגע לקרוא, להפנים ולהבין כיצד תוכלו להדריך את ילדיכם, הנהגים הצעירים, כשהם מבקשים את הרכב כדי לצאת לטיול גשום עם החברים.
ראשית, כשהנהג הצעיר מודיע כי הוא מעוניין לעשות טיול חורפי עם חבריו, ודאו כי הדבר יעשה ברכב מתאים. במידה והם כבר מחזיקים ברכב, יש סיכוי טוב שזהו רכב קומפקטי \ יד 4, שפחות מתאים לנסיעות ארוכות בתנאים קשים. אם זהו אכן המצב – אולי כדאי לשקול את האפשרות שיסעו ברכב המשפחתי שלכם. הוא כנראה מתוחזק טוב יותר, חדש ולכן גם בטוח יותר, מאובזר ומרווח יותר. כל אלה הינם בסופו של דבר קריטריונים של בטיחות. בנוסף, לרכבים כאלה יש בד"כ ביטוח מקיף שיכסה אתכם בכל מקרה של נזק. באם הנהג הצעיר לא מבוטח בו, ישנה אפשרות להרחיב את הכיסוי הביטוחי לטובת הנהג הצעיר לפרק זמן מוגבל, ע"מ שיוכל להשתמש ברכב. זה גם השלב לציין שביטוח שכזה יכסה גם גרירה, חילוץ, החלפת שמשות ועוד, על כל מקרה שלא יקרה. כך שגם אם חלילה נוצר נזק, לא יגרם לכם נזק כלכלי.
למודאגים במיוחד מבניכם ניתן כיום גם להתקין ברכב מערכת איתור לווינית המאפשרת לאתר את הרכב בכל מצב וזמן. יכול להיות מועיל במצב בו הקשר מתנתק ויש חשש אמיתי לשלום הצעירים.
לאחר ההחלטה על הרכב שיצטרף אליהם למסע, יש לוודא שהוא אכן תקין ולא לשמור כלום לרגע האחרון. זו יכולה להיות גם הזדמנות טובה עבורכם להגיע עם הילד למוסך ולהסביר לו מעט על איך הדברים עובדים וגם כמה הם אמורים לעלות – גם כדי שחלילה לא יגבו מהם בעתיד מחיר מופקע בשל גילם אך בעיקר כדי שידעו להיזהר ולשמור על הקיים כי מוסך זה יקר. גשו למוסכים מורשים המבצעים בדיקת חורף ללא עלות, מדובר בבדיקה המומלצת לא רק למי שלא מבין דבר ברכב – בבדיקה ניתן לגלות ליקויים משמעותיים הרבה לפני שהם הופכים לתקלה בטיחותית שאחרת אולי היינו מזהים רק בזמן, כשאותו ליקוי היה גורם לנו להתקשר לגרר מאמצע כביש מהיר כי הרכב נתקע, וזה במקרה הטוב. אז תחסכו על הגרר, תחסכו זמן יקר בשוליים, ואל תחסכו על החינוך הנהיגה של הילדים שלכם – קחו אותם אתכם למוסך לבדיקת חורף של הרכב שעומד ללוות אותם בטיול.
עכשיו, אחרי שוידאנו שהכל תקין וכשורה, אפשר להתחיל להכין את הנהג עצמו לנהיגה מסוג זה. רבים מהנהגים החדשים מתנסים בנהיגה בתנאי חורף רק לאחר קבלת הרישיון ולעיתים ללא הדרכה בנושא כלל. רעננו אותם "על רטוב" בחומרים משיעורי הנהיגה – ודאו כי הם יודעים כיצד להשתמש נכונה במערכת האוורור והמיזוג של הרכב להפשרת אדים ותעברו על כל מתגי האורות וציוד הבטיחות של הרכב. שימו לב שברכבים חדשים (משנת 2010) מותקנת מערכת בקרת יציבות היודעת למרכז את הרכב לפני שהוא סוטה, אך זוהי אינה ערובה לאי-איבוד שליטה. לכן ודאו כי הנהג יודע לבלום כמו שצריך ושהוא מכיר את פעולת מערכת ה-ABS. ניתן אפילו ללכת למגרש ריק ולבצע כמה בלימות חירום בסביבה סטרילית, רק כדי שילמד להרגיש את דוושת הבלם במלוא עוצמתה ולסמוך עליה. זה המקום לחזור ולהדגיש: בלימת חירות תמיד נעשית בכל הכח. מערכת מניעת נעילת הגלגלים עושה זאת באופן מושלם ואין שום צורך בפמפום הדוושה או בכל פעולה ארכאית אחרת. פשוט בלמו.
באותה ההזדמנות תנו לצעירים גם דגשים לנהיגה על כביש רטוב, כניסה לשלוליות עמוקות ובכלל, איך להתנהג עם הרכב בתנאים קיצוניים. זהו המקום להסביר כי במזג אוויר סוער נורא המצב הכי טוב ובטוח הוא לא להיות באוטו כלל. התעקשות לנהוג במזג אוויר סוער במיוחד איננה מרשימה אלא מסוכנת ומסכנת לא רק אותם – אלא גם את חיי החברים שאיתם באוטו, אותם אולי ניסו להרשים.
לאחר שוידאתם שהנהג הצעיר אכן יודע למה לצפות וכיצד לנהוג בתנאי חורף, שבו על מסלול הטיול ותכננו אותו ביחד. אם ברצונם לרדוף אחר שטפונות במדבר יהודה, למשל, ודאו כי הם יודעים לאן הם נוסעים, לאיזו נקודה ובאיזו שעה. לא כל נקודה טובה לתצפית, לא כל גשם מוביל לשיטפון וכבישי הדרום עלולים להיות מבלבלים. כמו כן, נסו לקצר את מסלול הנסיעה עד כמה שאפשר כדי להימנע מעייפות בנהיגה. אם בצפון המושלג חשקה נפשם, הוסיפו גם הסבר על נהיגה בשלג או בתנאי קור קיצוניים – קרח על הכביש מוריד את אחיזת הצמיגים בצורה דרסטית ומקשה מאד על השליטה ברכב, למשל. כמובן, שלבו במסלול כמה שיותר עצירות להתרעננות והסבירו לנהג שבכל מקרה בו ישנה תחושת עייפות, עוצרים.
דבר נוסף שביכולתכם לעשות הוא לארגן איתם ועבורם תיק חירום ובו כל מה שצריך במקרה בו נתקע הרכב, מכל סיבה והסבירו להם מהי הפונקציונליות של כל פריט. ציידו אותם בסט נורות ופיוזים המותאמים לרכב, כלי עבודה בסיסיים (גם אם הם לא ידעו להשתמש בהם בעצמם, כדאי שיהיה למקרה שיפגשו מישהו שיוכל לעזור בהינתן הציוד הנכון), כבלים להתנעה, ספריי פנצ'ר, ערכת עזרה ראשונה, פנס, וכל מה שעולה על דעתכם ויכול לעזור בשעת צרה. אצלנו בבית מוסיפים גם בקבוק מים לשתיה, שמיכה ומטען טלפון נייד.
ביום הנסיעה היו הורים מפנקים: תרמוס קפה מתוק; מאפים; עוגיות וכל מה שהילדים אוהבים. הם ישמחו ואין כמו חטיף טוב כדי לשמור על עירנות בזמן הנהיגה, גם אם אין חנות נוחות או בית קפה במרחק קילומטרים רבים.
בסופו של דבר, טיולים שכאלה הינם חוויה מגבשת ומבגרת. לנו, המבוגרים, נותר רק לסמוך עליהם ועל העבודה שעשיתם איתם כל השנים האלה, עד היום. תנו להם ליהנות, עם פרופורציות וגבולות. נסו להיזכר איך זה היה שהייתם צעירים, לפחות לכם יש את האפשרות להתקשר מתי שאתם רוצים.