
המעבדה שתאריך לכם את חיי הסלולאר
לא כל תקלה במכשיר הסלולאר מחייבת קנייה של מכשיר חדש. טל מרדכי, הבעלים של מעבדת התיקונים הוותיקה בשיינקין, מספר על התקלות הנפוצות שניתן לתקן, על הדגמים שאף מעבדה לא רוצה לגעת בהם ועל הבעיות שמתעוררות בעיקר במכשירים הסיניים. את הכל ניתן לפתור
כל אחד מכיר את הרגע הזה שבו המכשיר הסלולארי שלו - גם אם הוא מהדגם הכי מתקדם שיש - מתחיל לעשות סימנים שהוא מתעייף, מזייף ועומד לסיים את חייו. ההמשך ידוע - אתם ניגשים לסוכנות שממנה נקנה המכשיר ושם מסבירים לכם שעדיף לרכוש את הדגם הבא שכבר יצא, ושהתיקון, אם בכלל יצליח, יעלה הרבה כסף ומיד מציעים לכם את שפע הדגמים החדשים. אתם לא מתייאשים, מחפשים מעבדה שתצליח לתקן את התקלה ואז אתם מגלים שגם במעבדות לא תמיד יודעים לגשת לכל המכשירים, ובמיוחד לא למכשירים הסיניים שמציפים עכשיו את השוק. אין ברירה, מלבד לרכוש מכשיר חדש.

ובכן, מתברר שזה לא חייב להיות כך ואפשר להאריך חיים של סלולאר. דרוש רק איש מקצוע, שמכיר את כל סוגי המכשירים בשוק, שלא חושש להיכנס גם אל תוך הקרביים של המכשירים הכי מורכבים ושיודע להאריך את חיי המכשיר.
טל מרדכי, הבעלים והמנהל של אחת ממעבדות התיקון הכי ותיקות בתל- אביב, בשיינקין, שובר את המיתוס שאורך החיים הממוצע של מכשיר הוא לא יותר משנתיים. “אין צורך לרוץ ולרכוש מכשיר חדש”, הוא אומר, “כי האמת היא שכל מכשיר ניתן לתיקון ואני מדבר במיוחד על כל המכשירים הסיניים, שבדרך כלל אף אחד לא רוצה לגעת בהם, כמו לה-נובו, הוואיי, שיומי או מייזו”.
מה מאפיין את המכשירים האלה?
“מכיוון שהמכשירים הסיניים הם יקרים בארץ, בעיקר מכיוון שפערי התיווך גבוהים, אנשים מביאים מכשירים סיניים מחו”ל ומקבלים מכשיר עם גירסה של השפה הסינית, שאותה אנחנו יכולים לשדרג לשפה בינלאומית, כמו בסמסונג ו-LG. המשמעות היא שניתן יהיה להוריד אפליקציות כמו פייסבוק או גוגל, שהן חסומות בסין ואנחנו יודעים לשחרר את החסימה. בעיה נוספת היא שאם המכשיר ננעל ושכחתם את הקוד, ניתן לפרוץ אותו ולחדש את הכניסה, כמו שאנחנו יודעים לעשות גם באנדרואיד. בדרך כלל במעבדות לא יודעים לגשת למכשירים הסינים, גם כי אין להם את החלקים וגם כי מרבית הטכנאים למדו על בסיס של אייפון וסאמסונג, שמבחוץ הם נראים דומה, אבל הקונסטרוקציה הפנימית שלהם שונה. הסינים גם שידרגו את המערכות ואז מופיעות תקלות בעידכון גירסאות, שגם אותן ניתן לפתור. אנשים מעדיפים את המכשירים הסיניים כי הם יחסית זולים, ולא מתקלקלים מהר אם משתמשים בהם כמו שצריך. כמובן שהזולים מאוד מתקלקלים מהר ומכשיר שעולה 200 או 300 שקל הוא כמעט חד פעמי ואחרי שנה אפשר לזרוק אותו”.
ומאיפה הידע לטפל בכל סוגי המכשירים?
“עשר שנות ותק במעבדה, משנת 2007, זה מספיק זמן כדי לצבור נסיון ולדעת לתקן את כל המכשירים בשוק. יש מעבדות חדשות, שלא מכירות את כל המכשירים וחוששות לגשת אליהם. יש שלושה מותגים שכמעט אף אחד לא רוצה להתעסק איתם – מוטורולה, סוני ו-HTC - כי הם מאוד מורכבים וקשה לפרק ולתקן אותם. כל מכשיר שיוצא לשוק אני מפרק ולומד אותו, כי בכל פעם הקונסטרוקציה משתנה. טכנאים לומדים אצלי איך לגשת לכל המכשירים החדשים”.
מאיפה מגיע המיתוס שמכשיר סלולאר לא מתקנים, אלא קונים חדש?
“זה מיתוס שנבנה לפני עשר שנים, שאז היו בשוק מספר מצומצם של דגמים - נוקיה, סאמסונג, LG ואייפון - וכל התחום עוד היה בחיתולים. מי שקנה אז נוקיה, למשל, קיבל מכשיר עם אורך חיים של ארבע שנים ואז באמת לא היה שווה לתקן אלא לקנות חדש. היום יש בשוק למעלה מ-50 דגמים ואם אחרי שנתיים מתחילות תקלות, אפשר להאריך את החיים של המכשיר בעוד שנתיים. בעיקרון, אם מדובר במכשירים מוכרים, של החברות הנפוצות בשוק, אפשר לתקן כמעט כל מכשיר”.
מה התקלה הכי נפוצה שאתה נתקל בה?
“בדרך כלל אנשים באים עם בעיה בטעינה. הכניסה של המטען היא מאוד עדינה ולעיתים קרובות היא נשברת. לא צריך להחליף מכשיר בגלל בעיה כזו. אנחנו מטפלים גם באייפד 2 ועד לאייפד פרו החדש ומתקנים גם את כל סוגי הטאבלטים, כולל של סאמסונג, שהם הכי נפוצים. אנחנו גם נותנים שירות לחברות ולבתי ספר, שם יש כיתות עם 50 טאבלטים לתלמידים והם מקבלים מאיתנו שירות תיקונים שוטף”.
"שיינקום" רשת מעבדות סלולר – פתרונות תקשורת סלולריים. שיינקין 9 ת"א, שיינקין 54 ת"א, דה פיג’וטו 22 ת"א, 03-6206003, 054-5519976
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg