 |
לפני עשר-חמש עשרה שנה נחשבו פדרו אלמודובר, האחים איתן וג'ואל כהן, או אמיר קוסטריצה, לפורצי דרך בתחום ההבעה הפילמאית. כיום, כשהם כבר מבוססים היטב בצמרת הקולנוע העולמי, מרשים לעצמם תותחים אלו לחלטר או למחזר את עצמם. "חינוך גרוע" החדש של אלמודובר, הוא הוכחה די מכאיבה לתהליך זה, ממש כמו ''ליידי קילרס'' של האחים כהן, שמדשדשים בשלולית של עצמם מאז ש''פארגו'' שלהם זכה בהצלחות באוסקר. חמור מזה המצב אצל קוסטוריצה - בעבר ילד הפלא של הסינמה וכיום טרחן לא קטן, המוסיף להפיל על אוהדיו את השטיקים המשומשים שלו. דובים, תרנגולות, מיטות מעופפות, מוזיקה צעקנית וטקסי חתונה פרועים. מהבחינה הזו, סרטו החדש ''החיים הם נס'', אינו שונה במאומה משני קודמיו - ''חתול שחור, חתול לבן'',
או ''מתחת לפני השטח''. עלילתו של סרט ארוך זה (למעלה משעתיים וחצי) ממוקמת בבוסניה של שנת 1992, בראשית מלחמת האזרחים ביוגוסלוויה. גבר נוצרי סרבי ואהובתו הבוסנית מוסלמית - סוג של רומיאו ויוליה בגיל מתקדם-מנסים למצוא נקודת איזון אופטימית בתוך הטירוף המלחמתי שמסביבם.
קוסטוריצה, שאוהב להציג את גיבוריו במלוא גסותם, זללנותם, אלימותם והתבהמותם, משרטט פעם נוספת תמונת עולם המורכבת מאהבה-שנאה למולדתו. כמקובל בסרטיו, ''החיים הם נס'', נע בין סצינות מבויימות בתנופה וירטואוזית, לסצינות מעוררות רתיעה בצעקנותם הבלתי נסלחת. יכולת התיזמור הפילמאית הנפלאה של קוסטוריצה לא נפגעה במהלך השנים, אך דומה שמה שנפגם היא הסבלנות כלפי התוצאות של מאמציו המגושמים.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
פדרו אלמודובר בקאן. צילום: אי.פי
|
|
 |
 |
 |
 |
|
עבאס קיארוסטמי תופס תחת
|
 |
|
 |
 |
 |
|
נסיך קולנועי נוסף הוא עבאס קיארוסטמי מאירן, שהתבסס זה מכבר בפיסגת הצ'מפיון ליג הפילמאי. לפני שנתיים, הפליא לעשות כשהציג בקאן את ''עשר'', ( שהוקרן כבר גם בישראל). הפעם שלח הגאון מטהראן את ''עשר על עשר'', סדרה בת עשר הערות והארות על סרטו הקודם, שנודע כתרגיל מזהיר בבימוי ובצילום. כזכור, ב''עשר'' מיקם קיארוסטמי מצלמה דיגיטלית בתוך מכונית נוסעת, וכך עקב מבלי התערבות פעילה על המתרחש בין נהגת המכונית לטרמפיסטים השונים שעולים ויורדים ממנה. ב''עשר על עשר'' הוא מרחיב צעד ומושיב את עצמו במכונית הנוסעת. מצלמה קבועה עוקבת במשך שמונים דקות אחריו, בעודו נוהג בתוך נופים המוכרים מסרטו המהולל ''טעם הדובדבן''. תוך כדי נסיעה, מעביר קיארוסטמי שיעור פילמאי בעשרה חלקים. למרות העניין הרב בדבריו, דומה שהפעם הוא לקה בגבהות לב ובהערכה עצמית מופרזת. ''עשר על עשר'' בפורמט הייחודי שלו, מתאים להקרנה בכל פסטיבל סרטים ובפני כל תלמיד קולנוע בעולם. מהסרט הפטפטני הזה-קיארוסטמי אינו חדל לדבר אל המצלמה לכל אורכו - זכורה בעיקר קביעתו המסכמת ש''בכל הנוגע להשתלטות על העולם, הוליווד מסוכנת הרבה יותר מהצבא האמריקני''. אבחנה מכאיבה, אך מדוייקת למדי. חוץ מזה, הוקרנו שלשום ואתמול בקאן גם ''טרויה'' ו''שרק 2'', כמו להשלים את דברי התוכחה של היריב האירני. |  |  |  |  | |
|