 |
אלמר ברנשטיין, המלחין זוכה האוסקר, שאחרי לפס הקול של קלאסיקות רבות, ביניהן "שבעת המופלאים", "הבריחה הגדולה" ו"אל תיגע בזמיר", נפטר אמש בשנתו והוא בן 82.
ברנשטיין היה מועמד לאוסקר 14 פעמים, ואפילו ממש לאחרונה, בשנת 2002 עם "הרחק מגן עדן". באופן תמוה נצחונו היחיד היה בשנת 67' עם הסרט " Thoroughly Modern Millie", שנחשב דווקא לאחת מעבודותיו החלשות.
על עבודותיו המרכזיות נמנים "איש הציפורים מאלקטרז", "הבריחה הגדולה", "כף רגלי השמאלית", "נהר זורם ביניהם" ו"עידן התמימות". בנוסף, הלחין מספר עבודות עבור תזמורות סימפוניות.
כשהוא נחשב למהפכן על ידי רבים מהקולגות, ברנשטיין החל בהלחנת סרטים בשנת 50', תקופה שבה הענף נשלט על ידי מלחינים אירופים מרכזיים, ביניהם אריך קורנגולד ומקס שטיינר, שעשו שימוש בתזמורות סימפוניות גרנדיוזיות. על אף שגם ברנשטיין השתמש לעתים בתזמורות מלאות, כמותם, הוא ניסה גם לבחון טכניקות אחרות, על מנת למצוא את המוזיקה שתהלום את ההתרחשויות המיידיות המופיעות על המסך.
למשל עבור הסרט " The Man with the Golden Arm", שבו מגלם פרנק סינטרה מוזיקאי ג'ז מכור להירואין, הוא ויתר על תזמורת האולפן עבור אנסמבל ג'ז. הוא השתמש באותה הטכניקה עבור סרטים נוספים.
"אל תיגע בזמיר", העמיד בפני ברנשטיין אתגר לא קטן. במשך שישה שבועות היא הוא לא מצא דרך להתקרב לסיפור, שמתעסק בגזענות ודיכוי בעיירה דרומית קטנה. "אז הבנתי שהסרט היה על הנושאים הללו, אולם כפי שהם נראו לעיניי הילדים". התובנה הזו הובילה אותו להשתמש באנסמבל קטן, ולרגעים אף נשמעו רק צלילים בודדים של פסנתר, משהו שהזכיר באופיו לחן ילדים פשוט.
עבור "שבעת המופלאים", ברנשטיין הלחין מרש במקצב דהרות, שאומץ עוד שנים אחרי בפרסומת הטלוויזיונית למלבורו. "זה דבר אחד לכתוב מוזיקה שמתגברת סרט, או מעצימה את האלמנט הדרמטי שבו", אמר הבמאי מרטין סקורסזה, והוסיף, "וזה דבר אחר לחלוטין לכתוב מוזיקה שעושה עם הסרט חסד, וזה מה שאלמר ברשנטיין עשה. וזה מבחינתי הכישרון הגדול ביותר שלו".
|
 |
 |
 |
 |
|
|