 |
/images/archive/gallery/200/252.jpg גורי אלפי, משופטי ''פרויקט גרינלייט''.
צילום: ארכיון  |
|
העיקר שלא יגמור כמו בן אפלק |
|
"חיים בסרט", שמשודר הערב בערוץ הקולנוע הישראלי, חיפש את הקולנוען הישראלי הבא ונתן לו חצי מיליון דולר בשביל שיביים סרט. הזוכה, פליקס גרצ'יקוב, מבסוט לאללה |
|
|
 | דפדף בתרבות |  | |
ענבל שתיוי 9/11/2004 17:18 |
|
|
|
|
 |
הערב יוצא לדרך פרויקט גרינלייט הישראלי, שישודר בערוץ הקולנוע הישראלי של יס, וייקרא "חיים בסרט". במסגרת פרויקט הריאליטי, המבוסס על המודל האמריקאי שפיתחו בן אפלק ומאט דיימון, הוזמנו אנשים אלמונים וחסרי ניסיון, לשלוח הצעות לתסריטים ליס, כאשר בר המזל שצלח את שלב המיונים נהנה מתקציב של חצי מיליון דולר ומסיוע צמוד של חברת הפקה, בדרך לצילום סרט באורך מלא בבימויו. מבין 350 התסריטים שהגיעו סוננו 30 שיוצריהם הוזמנו למה שקרוי "שלב הפיצי'ינג", היינו, בשלוש דקות גורליות צריך היוצר למכור את התסריט שלו לוועדה מקצועית שמונה את רשף לוי, דובר קוסאשווילי, מארק רונבאום, גורי אלפי, יונה ויזנטל מנכ"ל יס וחברות ההפקה העומדות מאחורי הפרויקט: JCS, קרן רבינוביץ, סרטי יונייטג קינג ועוד חבר'ה מתעשיית הקולנוע. עשרה נבחרים עברו את שלב הפיצ'יניג
והגיעו לשלב הבא, בו הם נדרשו להוכיח את כישוריהם כבמאים, באמצעות בימוי סרט קצר בן שלוש דקות, על פי תסריט אחיד שניתן לכל המתמודדים. בנוסף הוזמנו המתמודדים לסבב ראיונות נוקשה בפני הוועדה, בסופו נבחר ווינר יחיד שמקבל על עצמו לצלם לראשונה בחייו פיצ'ר, במשך חצי שנה. על אף הדמיון הקונספטואלי לפרויקט המקורי, זאת אומרת, תחרות חופשית על בסיס שיוויוני שמעניקה ליוצרים אנונימיים את הצ'אנסה לקבל ג'ובה רצינית ולהפיק סרט, בגרסה הישראלית מדובר במחצית התקציב (חצי במקום מיליון דולר) ובשליטה פחות אבסולטית של האולפן. זאת אומרת, כאן כותב התסריט מתפקד גם כבמאי שלו, בעוד שבאורגינל לתסריטאי הנבחר משודך במאי, לא בהכרח על פי בחירתו. כמו כן הגלאם ההוליוודי של אפלק ודיימון, עובר הסבה לגורי אלפי שנצמד למתמודד הנבחר מרגע המיונים ועד לסוף.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
חברי הוועדה
|
|
 |
 |
 |
 |
|
"כאב לי שהתסריטים האחרים לא זכו"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
פליקס גרצ'יקוב, צלם חדשות צעיר מאילת, הוא המועמד שנבחר לבסוף להפיק סרט פרי עטו. גרצ'יקוב הגיש תסריט בשם "ילדי SSSR", שעוקב אחר חבורת רחוב של נערים ממוצא רוסי בשדרות, ואחר מאמציהם להקים קבוצת קט רגל. צילומי הסרט שייצא באפריל למסכים הסתיימו בשבוע שעבר, והסרט נכנס השבוע לשלב העריכה. לבד מאלפי שמלווה את גרצ'יקוב, עבודת ההפקה מתנהלת יחד עם צוות מטעם חברת JCS, כמו כן מידי פעם הוא יוצא למפגשים מקצועיים עם בכירים מהתעשייה, ביניהם הבמאי אורי ברבש שרוטן לעברו "לי לקח 8-9 שנים להגיע לפיצ'ר". כמו בכל תוכנית מציאות, המימד המציצני לא נעדר גם מ"חיים בסרט" והזוכה, כמו כל המתמודדים, נאלץ להפקיר את חייו הפרטיים לעין המצלמה. - פליקס, איך הגעת לכתיבת התסריט? "סיימתי במכללת ספיר במגמת קולנוע וטלוויזיה בשנה שעברה. כשהתחילו פרסומים על התחרות ביס החלטתי לשלוח. התחלתי בדיוק לכתוב את התסריט ושלחתי. התסריט השתפר והשתפר עד שבסופו של דבר זכיתי. חלק מהדברים והדמויות בסרט מבוססים על החיים שלי וחלק על הסביבה, זו לא ביוגרפיה של אף אחד. הרבה דברים מהחיים, שנתקלתי בהם, שקרו לי ולחברים שלי, משם הגיעה ההשראה ההתחלתית. מאותו רגע הכל היה בידיים שלי". - נראית בהלם כשהודיעו לך על הזכייה. " הייתי במקום אחר לגמרי, קיבלתי משהו ענק, אם כי גם כאב לי שהתסריטים האחרים לא זכו. אבל ההלם זה עבר לי מהר מאוד. לא הספקתי לחשוב על זה וכבר נכנסתי לתוך העניינים, למרות שזה היה די בלגן למצוא דירה ולסדר את החיים האישיים והמקצועיים בהתאם. הייתה תקופה קצרה שלא הייתה פשוטה מבחינתי. השוק ההתחלתי נבע משם. לאט לאט נכנסתי לעניינים והשתלבתי. הצילומים היו טובים, יצאו דברים טובים ומדהימים". - אז אתה גם כוכב של ריאליטי וגם עושה סרט, זכית פעמיים. "הפרס הגדול הוא לעשות סרט ולהגשים חלום. זה חלום של כל אחד שעובד וקשור לתחום. זו ההזדמנות שקיבלתי. פחות אהבתי את הקטע של הריאליטי, אבל זה היה חלק מהעסקה, וקיבלתי את זה". - בפרק הרביעי, זה שאחרי הבחירה, אתה נראה אבוד, לא בעניינים, איך הלך לך בהמשך עם צוות ההפקה? "היו לי קשיים בהתחלה, אבל לאט לאט נכנסתי למערכת, והפכתי לבוס של עוד 30 איש. היום, כשאני רואה את הדברים בחדר העריכה, אני מרגיש שהצלחתי. עכשיו צריך להוציא את הכי טוב שאפשר. זה סרט חשוב והגשמת חלום מבחינתי. "אני הייתי בגישה אחרת. אני יותר שאנטי מהצוות הישראלי בהפקה. אני לוקח את הדברים בקלות, והם היו יותר לחוצים. אף פעם לא הסתכלתי על הכסף, והם השקיעו את כל הכסף. לי היה חשוב הפרויקט. השילוב של שני הדברים האלה הביא לתוצאה הטובה ביותר. קולנוע זו האמנות היחידה שהכסף כן קובע. צייר יכול לצייר שנים ואף אחד לא יגיד לו כלום. לכסף יש כאן חשיבות רבה. הם בסך הכל גוף מאוד חם, עזרו לי להרים את הפרויקט הזה, הצמידו לי חונכים. צילמנו במשך 18 יום, והעריכה תימשך עד מרץ. הסרט מתוכנן לצאת באפריל".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
"ילדי SSSR"
|
|
 |
 |
 |
 |
|
ההבדל בין פרויקט גרינלייט הישראלי והאמריקאי
|
 |
|
 |
 |
 |
|
גורי אלפי, מנחה הפרויקט שמתפקד גם כשופט, ומלווה את הפרוייקט בכל השלבים, מספר על העבודה: "מפרק ארבע ואילך הליווי המקצועי הוא על ידי אנשי מקצוע, ואני מגיע על תקן של חבר, כתמיכה נפשית לפליקס. היו לו ימים טובים יותר וטובים פחות, אבל בגדול הוא שלט בסט ובמה שהוא צריך לעשות".
- אז מתי נפסק הריאליטי ומתחיל הדוקומנטרי? "למעשה, פרקים 1-3 הם ריאליטי ומהפרק הרביעי זה דוקומנטרי לחלוטין. בסך הכל בסדרה יש 10 פרקים".
- מה ההבדלים בין הפרויקט האמריקאי לישראלי? "קודם כל, הפרויקט האמריקאי עבר כבר שלוש עונות, אבל השוני הגדול הוא שכל קנה המידה הוא שונה. זה עניין של פרופורציות. התעשייה בארצות הברית כל כך מפותחת ויוקרתית שבעונה הראשונה עשו סרט שהגיע בסוף ל-1.8 מיליון דולר, וזה נחשב שם לסרט דל תקציב.
"לעומת זאת, בתעשייה שלנו התקציבים נעים סביב החצי מיליון דולר, זה תקציב נאה לסרט ישראלי, שגם יקבל תהודה גדולה יותר. המשמעות של הסרט הזה בישראל תהיה גדולה יותר מהמשמעות של הסרט בפרויקט האמריקאי".
- מה המטרה בפרויקט? "מטרת האם של כל הפרויקט הזה היא עידוד יצירה. המטרה של כל המשתתפים בפרויקט היא לעודד את המוטיבציה בתחום הזה. גם חל איזשהו שינוי והיו תמורות בשנה האחרונה גם ברמה היצירתית וגם מבחינת הממשל. אז הנה, הגיע הזמן להרים ראש, ושהיוצרים הצעירים ידעו שיש להם כתובת ויוקרה.
"המטרה השנייה והמעניינת יותר בעיני היא אחורי הקלעים. מאז תעשיית הדי.וי.די, אין בנאדם שלא עובר על התוספות, והרעיון של להיכנס מאחורי הקלעים דרך הנעליים של הבמאי האנונימי, יוצר הזדהות מאוד גדולה, מעניינת וחווייתית. "המטרה השלישית היא שזה לא רק ריאליטי, יש גם סרט שיוצא לקולנוע בסוף. המוצר הסופי בריאליטי האחרים הוא תוצר לוואי, ביי פרודקט. והערך הכי גדול בפרויקט הזה הוא שיש לך מוצר בסוף. מוצר בלתי תלוי".
- איך ראית את תהליך בחירת הסרטים. "לא כל התסריטים היו באותה רמה. אין כאן בחירה אוטומטית. התהייה היא איך האדם יעמוד במצב הזה של לביים סרט, מהם כישוריו כבמאי, כישוריו כתסריטאי וכאדם, וההבדלים היו משמעותיים. אם היינו יכולים, היינו עושים שלושה סרטים. לא הסכמנו פה אחד בוועדה. בניגוד לאחרים, שנותנים לקהל לבחור, אנחנו עשינו את זה לבד. זו הייתה החלטה לא קלה".
- אז מה בסוף גרם לכם לבחור את פליקס? "סך הכישורים של האנשים והציפיות שלנו מהסרט היו אלה שהטו את הכף לטובת פליקס. יש לו כישורים של קולנוען, זה נוגע לו אישית, יש לו תסריט שיש בו קסם משני סוגים, הראשון מצוקה והשני כדורגל. שתי אהבות גדולות".
- בבחירה בו יש הכוונה לטעם ולקהל הרוסי? "הקרן השקיעה עד היום בסרטי איכות ופחות בסרטים רווחיים. תמיד זה היה סרטים טובים עם המון ביקורות טובות. אני חושב שהסרט הזה יהיה בוסר, אבל בוסר מרגש. כל כך בתולי שיקסים את כל הקהלים. אנחנו כבר יכולים לראות סרטים בכל השפות. וזה סרט שהוא בשפה זרה על תרבות זרה".
- מה עם סדרת ההמשך? "התמורות, בערוצי תוכן כמו של יס, לא מגיעות כל כך מהר. לפני שעושים את סדרת ההמשך צריכים לראות, איך זה עובד". יונה ויזנטל, סמנכ"ל התוכן ב- YES, מספר על כמויות אדירות של פניות ורעיונות מיוצרים חדשים לערוצי השידור בכלל וליס בפרט: "בפועל מגיעים כל הזמן המון רעיונות לערוצים חדשים ולתוכניות חדשות. יש באגף התוכן של יס צוות שלם שבודק כל דבר שמגיע". - סרט ברוסית, על חבורה רוסית, אפשר להגיד שיש כאן פנייה לקהל מאוד ספציפי. "הסרט נבחר כי הוא התסריט שהוועדה שבחרה חשבה שהוא התסריט הראוי ביותר. כמו שרואים בסדרה, ההתלבטויות היו מכל מיני סוגים. כשישבנו שם בוועדה אמרו לי שאני מטורף שאני נותן כל כך הרבה כסף לבמאי מתחיל. אנחנו גאים על זה שאנחנו משקיעים בצורה הזאת ביצירה הישראלית". "חיים בסרט", הריאליטי שמאחורי הפיצ'ר, ישודר החל מהערב (ד') בערב ב-21:30 בערוץ הקולנוע הישראלי ב-יס.
|  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|