ראשי > תרבות > מוזיקה > כתבה
בארכיון האתר
"אין כאן אהבה, רק אופנה, אין כבר אמנות"
נמרוד לב נכנס בתעשיית המוזיקה המקומית בכנס שנערך באוניברסיטת חיפה וקורא לכם להוריד חופשי מוזיקה מהאינטרנט
לכתבה הקודמת דפדף בתרבות לכתבה הבאה
NRG מעריב
17/11/2004 15:50
אחרי שכבר
הספיק
להכנס בתעשיית המוזיקה המקומית וגלגל"צ בסינגל "וגאס", משחיז נמרוד לב עוד קצת את הציפורניים.
 
בכנס שנערך אתמול בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, תחת הכותרת "מוזיקה באינטרנט", ובו נכחו ונאמו יוריק בן-דוד, מנכ"ל אקו"ם; אילן אורן, המנכ"ל לשעבר של iMesh ועו"ד אייל פרייס, נציג הפדרציה לתקליטים וקלטות, התקיף לב את תעשיית התקליטים הישראלית וכינה אותה "תעשייה של קומבינות" ועוד כל מיני דברים לא יפים שמאשימים אותה בהרג התרבות המקורית בארץ.
 
את הטקסט המלא אפשר למצוא
כאן, חלק ממנו אנחנו מגישים בקטע הבא.
"לזה קוראים שטיפת מוח"
"חברות התקליטים וגופי השידור, והטלוויזיה בתוכם, מייצרים מותגים על-פי אותן תבניות שמועתקות ואולי מתאימות במדינות גדולות כמו ארה"ב – ששם חיים מאות מיליוני אנשים, כך שיש מקום לכולם ואפשר להתפרנס גם מאיכות וגם מזבל. אבל התעשייה כאן, שמסתמכת על ציבור לא גדול של קונים, שנתנה יד לשיטת הקומבינות, זה בדיוק מה שהיא שמשדרת לקהל שלה כשהיא מייצרת לו מוצרים פלסטים, רדודים ומשעממים - אולי אופנתיים, אבל בטח לא בני קיימא – ויוצרת פיקציה שמכתיבה לקהל שלה: זה מה שאתם אוהבים ולכן את זה אנחנו נותנים לכם.
 
"לזה קוראים שטיפת מוח, והתגובה היא שבסדר, אנשים אולי נדלקים לזמן קצר, אבל לא מספיק בכדי להוציא כסף מהכיס ולרכוש את המוצר – עוד ועוד עושים כאן כוכבים נולדים – כך שבמקום לטפח את אהבת המוסיקה והאמנים, ובמקום האפשרות להיאבק על זה שאפשר יהיה ליצור קשר ארוך טווח ועמוק של אהבה בין אמן לבין הקהל שלו, ממשיכים לייצר בשבילו חומרים לסיפוק מיידי ורגעי. בדיוק כמו סקס ללא אהבה.
 
"היום זה אחד, מחר זה אחר, והקהל, בתגובה, מספק את עצמו רגעית בלהוריד מהאינטרנט ולצרוב, למה שיקנה את זה? הוא לא באמת אוהב את זה, עשו לו שטיפת מוח באמצעות יחצנות ותקשורת – הנה, בדיוק השבוע כותב על כך יאיר לפיד בעיתון כשהוא מתייחס למוצר שנקרא 'פרויקט y'. הוא אומר בפירוש שזו פיקציה שמנופחת בידי יחצנים ובידי התקשורת, שאין לה כלל רייטינג חוץ מקומץ בני 14 ששטפו להם את המוח להאמין במה שמפורסם.
 

"כך בדיוק זה עובד - באמצעות הרדיו וגופי שידור אחרים שמשתפים פעולה עם שטיפות המוח ואולי גם יוצרים אותן –רק שבשטיפות מוח אתה לא קונה אהבה – מקסימום משכנע לרגע מישהו שהוא צריך את זה – אז מורידים מהאינטרנט. ב'כוכב נולד' לבדו, מוציא הקהל קרוב ל 500,000 שקלים בשבוע על אס.אם.אס וזהו אותו הקהל, אז איך אפשר לצפות שיישאר להם כסף לקנות גם דיסקים – הרי זה יוצא מאותו התקציב, תקציב התרבות והפנאי של הפרט...
 
"כי אין כאן אהבה, רק אופנה, אין כבר אומנות, רק מותגים. אז איך הגופים יכולים לבוא בטענות למשהו שהם יצרו – אתם יצרתם את זה, עכשיו תפתרו את זה. ובזמן שאתם מנסים לפתור את זה תעשו הכל בעדינות – בכדי שלא תגלו שבסוף התהליך אין לכם קהל".
תמונות
אמנות
חדשות
טלוויזיה
קולנוע
מוזיקה
ספרים
יוצאים
  מדד הגולשים
הפוליגרף: קרקס...
                  24.31%
פלסטינים נגד סנופ ...
                  11.55%
בהופעה חיה: אייל...
                  11.42%
עוד...

מוזיקה
שייוולדו בלעדי  
ג'קסון במותו ציווה לנו את הכותרת הראשית  
מותו של מייקל ג'קסון: נבדק הטיפול הרפואי  
עוד...