 |
/images/archive/gallery/248/416.jpg דב אלפון.
צילום: יוסי אלוני  |
|
חמש תחנות התרבות של דב אלפון |
|
איש התרבות מספר על האלמנטים המעצבים בחייו: מסמואל בקט והנחיתה על הירח ועד דיוויד בואי, סופרמודלס, יוסי בנאי, "טווין פיקס" ועוד |
|
|
 | דפדף בתרבות |  | |
ענבל שתיוי 27/1/2005 12:34 |
|
|
|
|
 |
דב אלפון חזר השבוע בעונה חדשה של "נספח תרבות" בערוץ 2. תוכנית התרבות המעולה הזו עוסקת בהיבטים שונים של התרבות הישראלית, דרך עשרה נושאים שונים: כוכבות, פטריוטיות, דיוקן עצמי, החלום האמריקאי, גבולות, אנרגיות, אסקפיזם, קונצנזוס , נצחיות והלא נודע. אלפון, 43, החל את דרכו ב-84' ככותב ב"כותרת ראשית" ז"ל, לאחר מכן עבר
ל"הארץ", ככתב תרבות, והיה ממקימי מוסף "גלריה". הוא התמנה, בשלב מאוחר יותר, לעורך מוסף "הארץ", תפקיד שמילא במשך חמש שנים, במהלכן גם המציא את דמותו של "קפטן אינטרנט". ב-98' נשלח מטעם העיתון לפריז, שם שהה שלוש שנים. ב-2001 מונה לעורך המגזין הכלכלי "דה מרקר". לפני כשנה מונה אלפון לעורך הראשי של הוצאת כינרת זמורה-ביתן דביר.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
הנחיתה על הירח
|
 |
|
 |
 |
 |
|
"הייתי בן שמונה, גרנו אז בפרבר פריזאי, היה שידור ישיר בטלוויזיה והרשו לי להסתכל עם המבוגרים כי זה היה בחופש הגדול. חיכיתי מול המרקע שתצוץ איזו מפלצת, שחייזרים יחטפו פתאום את האסטרונאוטים, או שלפחות יקרה משהו מעניין. אבל הם סתם התהלכו שם בסלואו-מושן ואספו אבנים במשך ארבע-חמש שעות. לקראת הסוף נואשתי וחזרתי לחדר שלי לקרוא. אני חושב שזה הרגע שבו הבנתי שהיצירה הדמיונית תמיד עדיפה על-פני המציאות, גם במקרים של פריצת דרך היסטורית".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
"הנחיתה על הירח". צילום: אי-פי
|
|
 |
 |
 |
 |
|
"שלושת המוסקטרים"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
"בגיל מסוים קראתי בו בשרשרת, מגיע לסוף ומייד מתחיל מחדש. מרסל פרוסט נהג להמליץ על 'שלושת המוסקטרים' לכל מי שטען שספרות משעממת אותו, ואין ספק שגם אם יש ספרי נוער טובים יותר, זוהי היצירה שבה בניית המתח בעלילה היא מושלמת. זה גם רב המכר הראשון בתולדות המו"לות שממנו נהנה היוצר: עד אז סופרים קיבלו תשלום לפי כמות מלים, אלכסנדר דומא היה הראשון לקבל תמלוגים על-פי המכירות".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
"שלושת המוסקטרים". צילום: מתוך הספר "שלושת המוסקטרים"
|
|
 |
 |
 |
 |
|
"מחכים לגודו"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
"ילד עולה לבמה ואומר: 'מר גודו ביקש ממני למסור לכם שהוא לא יבוא הערב, אבל בוודאי יבוא מחר'. ואנחנו נשארים עם כל השאלות – מיהו גודו שאנחנו מחכים לו כך כל החיים, האם הוא יבוא אי פעם ומי אמר שההמתנה הזאת כדאית בכלל. סמואל בקט סלל את הדרך ליצירות פוסט מודרניות רבות, מ'געגועי לקיסינג'ר' עד 'הבורגנים'. אני אוהב את הקטע שבו אסטרגון נזכר בערגה במפה של ארץ ישראל שאיתה למדו בשיעורי תנ"ך בילדותו ואומר: 'אני זוכר שאמרתי לעצמי, שם, שם נהיה מאושרים'".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
סמואל בקט
|
|
 |
 |
 |
 |
|
"אפוסטרוף"
|
 |
|
 |
 |
 |
|
"זו אמנם בחירה צפויה מצד מנחה תוכניות תרבות פרנקופיל, אבל מה לעשות, זה נשאר עד היום מודל בלתי מושג. בכל העולם ניסו ליצור חיקוי מקומי לתוכנית הראיונות של ברנאר פיבו, ללא הצלחה. ראיינתי אותו פעם ושאלתי למה לדעתו אחרים נכשלים במקום שהוא מצליח, והוא אמר שזה טיפשי מאוד לנסות להעביר לשפה אחרת ומדינה אחרת נוסחה שבאופן ברור בנויה על תכונות צרפתיות מובהקות. ואכן, תפקידם של אנשי טלוויזיה ישראלים הוא לפצח את הנוסחה המתאימה לתוכנית תרבות ישראלית. זה כנראה עוד ייקח זמן".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
ברנאר פיבו
|
|
 |
 |
 |
 |
|
תחנות תרבות בלתי מנומקות
|
 |
|
 |
 |
 |
|
"שלא על-פי סדר מסוים: 'לא רחוק ממרכז העיר' * פול סיימון * בת-שבע * 'מופע הקולנוע של רוקי' * מיקי ברקוביץ' * דיוויד בואי * ז'ורז' פרק * דני סנדרסון * ברברה סטנוויק * יהודה עמיחי * 8200 * 'כותרת ראשית' * המפקח מגרה * פרינס * מולייר * 'נו מור וור, נו מור בלאדשיד' * רוברט יוז * מוני מושונוב * הסדרה 'האחים' * 'הכבש ה-16' * קולנוע פריז * יוסי בנאי * סופרמודלס * 'נראה טעים השניצל שלך' * אלון אולארצ'יק * 'טווין פיקס' * טל פרידמן * אלבר קאמי * משינה * הומרוס * 'קפטן אינטרנט' * אריק איינשטיין * התוכי של פלובר * 'חוק וסדר' * טיפקס * תקופת המקומונים * 'חשיפה לצפון' * 'התקווה'".
|
 |
 |
 |
 |
|
 |  | פטרה נמקובה. צילום: אי-פי | |
|
|
|
|
|
|
|
|