 |
/images/archive/gallery/303/919.jpg עד ראייה.
יחצ  |
|
גרמניה אוהבת את "עד ראייה" |
|
ההצגה של הקאמרי העוסקת בסרבנות זוכה לביקורות נלהבות מצד הקהל והעיתונות בגרמניה |
|
|
 | דפדף בתרבות |  | |
יריב מוהר 15/5/2005 11:34 |
|
|
|
|
 |
לרגל אירועי 60 שנה לסוף מלחמת העולם השנייה יצא תיאטרון הקאמרי במהלך חודש מאי למסע הופעות עם ההצגה "עד ראיה" בפסטיבלים בגרמניה. ההצגה שמביאה את סיפורו של פראנץ יגרשטטר - איכר אוסטרי שמסרב להתגייס לצבא הנאצי ומוצא להורג - הועלתה בפסטיבל היידלברג, בפסטיבל הבינלאומי לאומנויות הבמה בויסבאדן ובתיאטורונים העירוניים של המבורג ושטוטגארט וזכתה לשבחים רבים בעיתונות הגרמנית כמו
גם לתגובות חמות מהקהל הגרמני.
בתום ההצגה בהיידלברג, לאחר שמונה הדרנים, התקיים רב שיח במעמד שגריר ישראל בגרמניה, שמעון שטיין, ראש עיריית היידלברג, ביאטה וובר, המחזאי יהושע סובול, מנכ"ל הקאמרי נעם סמל ושחקני ההצגה. הקהל שרובו הורכב מצעירים גרמנים, לא ידע ברובו על פרשת פראנץ יגרשטטר שבה עוסקת ההצגה. השאלה המרכזית שעניינה אותם היתה כיצד ההצגה רלוונטית לישראל.
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
 |
מתוך "עד ראייה"
|
|
 |
 |
 |
 |
|
מתוך ביקורות בעיתונות הגרמנית:
|
 |
|
 |
 |
 |
|
"מחזהו של סובול מספק חומר למחשבה ברמה אינטלקטואלית גבוהה. בזכות להט המשחק של השחקנים הישראלים והבימוי הצפוף והמותח המחזה לא מעסיק רק את הראש אלא נכנס גם מתחת לעור. ערב המפצה על המאמץ הנדרש מן הקהל" (Rhein Neckar, מוניקה פרנק)
"... אחרי גיהינום הרווחה במתכונת הקומדיה הפוקדת היום את במותינו, הציג תיאטרון הקאמרי מתל אביב, מבט מעיק לתוך הגיהינום של מלחמת העולם השנייה. כבר במחזהו "גטו" דאג המחזאי והסופר הישראלי יהשוע סובול להנציח את גורלה של קבוצת קרבנות המשטר הנאצי שבעצרות זיכרון קולקטיביות זוכה רק לתשומת לב מעטה: סרבני הגיוס... בנוכחות המחזאי ובבימוי פאולוס מאנקר, הופכים תשעת שחקני התיאטרון הקאמרי את שעותיו האחרונות של פרנץ יגרשטטר ואת השיחות המתנהלות בתאו לחוויה תיאטרונית מסעירה ומרגשת..." (Mannheimer Morgen)
"... בחברה הישראלית אפשר אולי לדחוק לשוליים את נושא הסרבנות לשרת בשטחים, אך וודאי לא להשתיק אותו, עובדה המשקפת את המהירות הרבה שבה אפשר להפוך את העניין למסובך [...] מחזהו של סובול פועל בעיקר כקריאה גורפת בנושא אחריות יחיד. ובבימוי של הבמאי האוסטרי פאולוס מאנקר זהו ערב תיאטרון מרענן. לא מעט בזכות איתי טיראן המגלם את פרנץ יגרשטטר, משחק בחור בעל שמחת חיים שבעיקשותו אין שמץ של התמרמרות. הוא כמובן אינו רוצה למות, אבל הוא יודע שהוא צודק. גם הקהל יודע" (Frankfurter Rundschau Wiesbaden)
"... השחקנים הצעירים מלאי האנרגיה של התיאטרון הקאמרי של תל אביב - מבחינה אמנותית היום התיאטרון המוביל בישראל - ממצים את כל כוחם: מתיזים מים, צורחים, רוקעים ברגליים, זורקים ומנופפים מגפיים או ספלי פח, מראים הרבה עור ומדברים בגסות – עברית שוצפת וסוחפת.
"המחזאי המצליח יהשוע סובול מהלך על חבל דק: היום מתקיים בישראל דיון סוער בנושא הסרבנות, האסורה שם על פי חוק. סובול לא מבקש לעשות הקבלה בין הנעשה בארצו למה שארע בגרמניה לפני שישים שנה. הוא מבקש לדון בגרעין המוסרי של שאלת המצפון" (Die Welt) |  |  |  |  | |
|
|
|
|
|
|
|
|