ראשי > תרבות > עמית יולזרי
בארכיון האתר
איך אומרים כפרה ברוסית?
לוס כפרוס מנגנת רגאיי מהיר וסוחף ברוסית, עברית ואנגלית, פורצת את הגטו התרבותי הרוסי, מופיעה בפני קהל מעורב ואוחזת באלבום בכורה. לעמית יולזרי הם הזכירו סמבוסק
13/8/2007
:עוד בכתבה
"ראסטה ואסילי" הוא אבטיפוס לראסטה מאן רוסי
מקיאים את המציאות בשלל צבעים
אין כמו מיזוג תרבויות כדי ליצור מוזיקה מעניינת, ואין כמו מוזיקה כדי לפרוץ גבולות של גטו תרבותי. רק בחברת מהגרים כמו ישראל ניתן למצוא הרכב כמו לוס כפרוס, שעושה רגאיי מהיר (סקא) ברוסית, עברית ואנגלית. כשהם ביצעו במוצ"ש בהופעה חגיגית לרגל אלבומם החדש "ראסטה ואסילי" את "יום יום" (תולש מהלוח דף) של זוהר ארגוב בג'מייקה סטייל, הם הזכירו לי סמבוסק טוב. גם הוא העיראקי חיבר לתוכו בצורה טבעית גבינה בולגרית, ולנו נותר רק לתפוס את הראש ולתהות: איך לא חשבו על זה קודם?!

על הבמה הם שמונה, הרוב רוסים לשעבר אבל יש גם כמה צברים אורגינל, שהתחברו לפני כמה שנים בחדרי חזרות בפלורנטין תל-אביב, ואת דרכם עד לאלבום הטרי עשו דרך השטח
בהופעות לא מיוח"צנות. הכל התחיל בפאבים של רוסים, בהם הם ביצעו קאברים לשירים מהמולדת, עד שנמאס להם, ולפני כשנה וחצי הופיעו לראשונה בפני קהל מעורב שהביע התלהבות. על שם הלהקה הם החליטו הודות למעריצה צעירה שצעקה לעברם: "אתם כאלה כפרות!".

בהופעת ההשקה במועדון הקומפורט 13 בתל-אביב כבר חיבקו אותם לא רק צעירים רבים ומיוזעים (המזגן מפסיק לעבוד כדי שלעמדת הסאונד יהיה מספיק כוח חשמלי) אלא גם אורחים רבים שבאו לעשות לכפרות כבוד. היו שם שאנן סטריט וגיא מר מהדג נחש, חברי בום פאם שהגיחו ארצה להופעה אחת בלבד לפני שהם חוזרים לטור האירופאי שלהם, ובן לביא הרי הוא פישי הגדול, שהרים את המקום בצורה אגרסיבית כמו שהוא יודע.
/2
"ראסטה ואסילי" הוא אבטיפוס לראסטה מאן רוסי
שם אלבומם "ראסטה ואסילי" מייצג דמות אבטיפוס לראסטה מאן הרוסי בתל-אביב, שחי על דירת גג ומנסה להתעלם מהבבילון ומהמרדף אחרי הכסף. אם תרצו אפשר להחליף את ראסטה ואסילי בלוס כפרוס כי הם מייצגים בדיוק את אותה דמות שהם בראו.

תל-אביבים אמרנו, אבל המוזיקה שלהם היא מוזיקת עולם שמשלבת תרבויות וסגנונות שונים, ונותנת למאזין תחושה קוסמו-פוליטית, אך בכל זאת לא ניתן להתעלם מכך שהיא נוצרה כאן בלבנט. החיבור שלהם לסקא טבעי, היות שהוא דומה מבחינת קצב למוזיקה בלקנית ומזרח אירופאית, ששוטפת בשנים האחרונות את האוזניים המערביות, וגם הם שמים דגש משמעותי על חטיבת כלי הנשיפה.
/2
מקיאים את המציאות בשלל צבעים
ב-CCCP, השיר היחיד בעברית שמופיע באלבום, יש מעין פרודיה על הישראלים שקונים את החולצות הכאילו מהפכניות מבלי להבין את המשמעות, אבל הכל ברוח טובה מבלי להעביר ביקורת. "ולא משנה אם אני מבטא את זה אס.אס.אס. אר", הם מסכמים. "כי כולם צועדים באותו מחנה, ואדם לאדם הוא חבר".

האמירה הזו אולי מסכמת את מה שלוס כפרוס מייצגים: קבוצת יוצרים שרואים בעצמם פרי תהליך פריחת היצירה המקומית של עולים בשנות ה-20 לחייהם, שספגו את המציאות הישראלית וכעת הם מקיאים אותה החוצה - על שלל הצבעים שבה.
 יולזרי היה באיגי פופ
 הייאוש של "הבילויים" לא נעשה נוח
 מכירים את 'אוי ואבוי'?

ראש דסק חדשות ב-nrg מעריב

  מדד הגולשים
הפוליגרף: קרקס...
                  24.31%
פלסטינים נגד סנופ ...
                  11.55%
בהופעה חיה: אייל...
                  11.42%
עוד...

עמית יולזרי
ויברציות ישראליות  
אלפא רומאו  
בלקן זה כאן  
עוד...
כל הכותבים
  

כותבים אחרונים
אמיר מרום
אסף שניידר
גל אפלרויט
ד"ר אמיר חצרוני
דני זאק
יוני בינרט
מנחם בן
עינת ברזילי
עמית יולזרי
רוגל אלפר
סקר
כמה סרטים של אינגמר ברגמן ראית בחיים שלך?
אף אחד. אבל תמיד רציתי
אחד
שניים
מעל שלושה
זה כולל את 'כנפיים שבורות?'