אגד רומס את זכויות החילונים
נהגים בקווי המהדרין ממליצים לסטודנטיות "להתעטף" ולעלות מהדלת האחורית, ויש מקרים שבהם כלל לא מעלים חילונים לאוטובוס. ירושלים 2008 - עיר מתחרדת

ל"כל הזמן" נודע כי פרט לאזהרת הנוסעות, קיימות "טכניקות" נוספות להרחקת חילוניות מהקו המוכשר. קלרה מרזורטי (24), סטודנטית באוניברסיטה העברית שביקשה לעלות לאוטובוס, נדחתה על ידי הנהג בגלל היותה אישה. ביום רביעי לפני כשלושה שבועות, בדרכה למקום עבודתה, המתינה מרזורטי בתחנת האוטובוס ברחוב שטראוס.
כאשר הגיע לתחנה קו 56, שאלה הסטודנטית את הנהג אם הוא מגיע להר חוצבים ונענתה בשלילה, אף על פי שכאמור, קו 56 אכן מגיע לשם. למזלה של מרזורטי עמד בסמוך שוטר, ששמע את השיחה והחליט להתערב. השוטר הטיח בנהג שהוא שיקר לנוסעת וכי הטעה אותה. לטענת הסטודנטית, "הנהג היתמם ואמר לשוטר ש'כנראה לא שמעתי נכון את השאלה שלה'.
למרזורטי אין ספק באשר לסיבה שבגינה הנהג לא רצה שתעלה על האוטובוס: "זה רק בגלל שאני חילונית. ברגע שעליתי על האוטובוס ננעצו בי כל כך הרבה מבטים מאיימים, גם מהגברים וגם מהנשים. ואם זה לא מספיק, כשעליתי על אותו קו בדרך חזרה הביתה, התבקשתי בידי אחד מהגברים שישבו מלפנים לרדת ולעלות שוב על האוטובוס מהכניסה האחורית שלו". מרזורטי סירבה לבקשה זו, וזכתה בתגובות כגון "באמת, קצת כבוד".
כמו מרזורטי, חילונים רבים נאלצו להתרגל בשנים האחרונות לקווים למהדרין שמפעילה "אגד" ברחבי ירושלים. קו 56 המדובר הוא אחד מתשעה קווים כאלה, הנוסעים בתוך שכונות חרדיות ושמרבית הנוסעים בהם הם חרדים, ולפיכך
ראוי לציין כי בפסיקת בג"ץ מינואר השנה, שעסקה בעתירה נגד אותן "תקנות הפוגעות בעיקרון השוויון", הוסכם כי כללי התנהגות אלה בקווי האוטובוס הם וולנטריים לחלוטין ואינם חובה. על פי הפסיקה, אין לנהג או לאיש מן הנוסעים זכות לאכוף את הכללים, ולכל גבר ואישה יש זכות מלאה לנסוע בקווים אלה כל עוד הם לבושים על פי האופן המקובל בתחבורה הציבורית הרגילה. כמו כן ראוי לציין כי קווי מהדרין עוברים ביעדים נפוצים ומשמשים גם את האוכלוסייה החילונית של העיר.
מ"אגד" נמסר בתגובה כי "קווי המהדרין של 'אגד' הם קווים ציבוריים המשרתים את כלל האוכלוסייה ולא מגזר מסוים, אולם הם מיועדים לציבור החרדי. בקווים אלה יש קוד התנהגות שמונהג בידי הציבור החרדי מתוך בחירה. האנשים אשר נוסעים בקווי המהדרין מצופים לעמוד בקוד התנהגות זה מתוך כבוד כלפי הציבור החרדי, המהווה חלק ניכר מנוסעי הקווים. מדובר בקווים אשר נוסעים מריכוז חרדי אחד למשנהו, ועל כן לרוב, אין מי שקוד ההתנהגות לא מקובל עליו.

"מאחר שמדובר בקווי שירות, כל נוסע החפץ בכך רשאי לעשות שימוש בקווי המהדרין ואין בסמכותו של הנהג להתערב בסדרי הישיבה, ובוודאי שלא לאכוף אותם. תפקידו של הנהג הנו להסיע את האוטובוס ולדאוג שעבודה זו לא תשובש על ידי הנוסעים.
"המקרה המוזכר אינו מוכר לנו. אם יועברו פרטים מדויקים על תאריך האירוע, השעה והמקום שבו עלתה האישה, נוכל לאתר את הנהג ולבדוק את הטענות לגופן.
"יש לציין כי תושבי ירושלים מכירים את קווי המהדרין ומודעים לכך שהרוב המוחלט של נוסעיהם הם חרדים. כמו כן ידוע לציבור משתמשי התחבורה הציבורית בירושלים כי במקביל לקווי המהדרין קיימים קווי שירות רגילים. נושא קווי המהדרין תואם עם משרד התחבורה, כיאה לחברה הפועלת על פי חוק.
"נראה כי מדיניותה של ממשלת ישראל הנה לעודד שימוש בתחבורה הציבורית בקרב המגזר החרדי, שבו אחוז האוחזים ברכב פרטי הוא נמוך ומרבית המשפחות מעוטות יכולת ומרובות ילדים, כך שיש רצון לעזור להן ככל שניתן. עוד יצוין כי בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ בנושא קווי המהדרין, הוקמה בידי שר התחבורה ועדה שתפקידה לבדוק את מכלול ההיבטים הקשורים בקווים אלה".