יאללה, סעו כבר: התוכנית לפיתוח התחבורה בירושלים יוצאת לדרך
הרחבת כביש בגין, חיבור הדסה עין כרם וקמפוסי האוניברסיטה בהר הצופים ובגבעת רם לקווי הרכבת הקלה, מסלולי תחבורה ציבורית מהירה ועוד: בשבוע שעבר נחשפה תכנית לפיתוח התחבורה בירושלים, בעלות של שמונה מיליארד שקלים. תנו לזה חמש שנים

בין השאר, התכנית כוללת מסלולים חדשים והרחבה של קווי הרכבת הקלה, מסלולי תחבורה ציבורית מהירה ורשת כבישים חדשה, ובכלל זה גם הרחבת הכניסה לעיר.
על פי פרטי התכנית ולוח הזמנים המעודכן, הקו הראשון של הרכבת הקלה ייחנך באפריל הבא וינוע בין פסגת זאב בצפון להר הרצל במערב העיר. במסגרת שלב זה ייחנך גם מסלול לתחבורה ציבורית בלבד, דבר שיאפשר נסיעת אוטובוסים רציפה בין הר חוצבים בצפון לגבעת המטוס בדרום.
נוסף על כך, השלב השני בתכנית החומש שהוצגה בכנס יכלול הארכה של קו הרכבת הקלה עד בית החולים הדסה עין כרם מדרום ונווה יעקב מצפון - תוספת של שישה ק"מ למסילה. קמפוס הר הצופים וקמפוס גבעת רם יחוברו גם הם למסילת הרכבת הקלה, באמצעות הוספת מסילות של שלושה ק"מ מצומת הגבעה הצרפתית להר הצופים ומאזור התחנה המרכזית לגבעת רם. כמו כן, יוקם מרכז תפעול חדש לרכבת הקלה סמוך לקריית הממשלה.
מלבד הרחבת תוואי הרכבת יוקם קו חדש לאוטובוסים מהירים. הוא ייצא מצומת גבעת התחמושת, יעבור דרך שכונת רמת אשכול וכביש בר אילן ויגיע עד לתחנה המרכזית. נוסף על כך, יוארך קו האוטובוסים המהיר מגבעת המטוס לשכונת רמות בצפון. גורמי התכנון ציינו כי עם ביצוע הקווים יהיו בעיר יותר מ~40 ק"מ של קווים מהירים לתחבורה ציבורית.
התכנית כוללת גם תכנון להקמת שורה של כבישים חדשים, וביניהם כביש 16 שיהווה כניסה חדשה לירושלים. הכביש יעבור דרך היישוב מוצא ובאזור בית זית, והוא ימשיך עד לבית החולים שערי צדק.
כביש בגין לכיוון דרום יוארך מצומת גולומב עד לכביש המנהרות, ויעבור דרך שכונת גילה. אגב, התכנית המפורטת להארכת כביש בגין כוללת גשר מעל צומת גולומב, מה שיקל על עומסי התנועה באזור. גשר נוסף ייבנה בסיבוב מוצא, ולמעשה ירחיב את הכביש באזור לשלושה נתיבים.
בתכנית נכללת גם השלמת כביש 20, הכביש המחבר את פסגת זאב ונווה יעקב לחלקו הצפוני של כביש בגין. כביש נוסף שעתיד להיבנות יקשר בין בגין דרום לבית החולים הדסה עין כרם.
עוד תכנית עתידית, המתוכננת להסתיים עד שנת 2020, מבקשת להאריך
"ההשקעה בתחבורה ציבורית נכונה ומבורכת", אומר יוסי סעידוב, האדם שהקים את פורום 15 דקות לשיפור התחבורה הציבורית בעיר. "עם זאת, אחד הלקחים המרכזים שצריך ללמוד מהעשור האחרון הוא להכין תכניות ביניים לתקופת העבודות ולמנוע ככל הניתן את הפגיעה, הסבל ובזבוז הזמן של נוסעי התחבורה הציבורית בעיר". סעידוב טוען גם כי "ראש העירייה משקיע המון אנרגיה בעתיד, אבל ההווה הולך ומידרדר. חשוב שישקיעו גם בהווה כשחושבים על העתיד".
"מדינת ישראל וממשלת ישראל לא הצליחו להקים בעיר נתיב תחבורה טוב", אמר כץ בכנס, והבטיח שהתכנית הנוכחית תפחית את בעיות התחבורה ועומסי התנועה בעיר.

"אין ספק שאפשר לכתוב ספר כיצד לא בונים רכבת", הוסיף. לדברי ברקת, "בשונה מהעבר, העירייה תהיה אחראית על הביצוע של התכניות העתידיות. הכנסנו סדרה של שינויים מהותיים הן בתכנון והן בשיטת הניהול, והאצנו את תהליך הסיום של הקו הראשון".
ובתוך כך, ועדת הכספים של העירייה אישרה השבוע הסכם בין העירייה למשרד התחבורה. על פי ההסכם, אם אזרחים יתבעו את ועדות התכנון השונות בעקבות הקמת כביש ,16 משרד התחבורה יכסה 30 אחוז מערך התביעות. מדובר בהסכם חריג, מאחר שמי שאמורה לכסות תביעות עתידיות בעניין זה היא עיריית ירושלים. מפאת חשיבות הפרויקט ובשל כך שנידון ואושר בוועדה הארצית לתכנון ולבנייה, הסכים משרד התחבורה להסדר שהובא השבוע לאישור הועדה.