בעל עסקים בת"א: הנת"צים גרמו לצניחה בהכנסות
שלושה חודשים לאחר השקת נתיבי התחבורה הציבורית בתל אביב: העסקים באבן גבירול מדווחים על צניחה חדה ברווחים, ואילו בנתיב החדש בקינג ג'ורג' אין אכיפה ונוצר עומס

"כבר שלושה חודשים שהרחוב מלא בפקחים היסטריים שרודפים אחרי כל מי שעוצר אפילו לשנייה", אומר ברוך שרמן, הבעלים של "קונדיטוריה עידית" באבן גבירול 85. " יש פה אכיפה מוגברת ולא פרופורציונלית, אפילו בימי שישי שבהם אין הרבה אוטובוסים.
"כבעלי עסקים אנחנו מרגישים צניחה חדה ברווחים ואנחנו מדברים פה על 50-40 אחוז . כקונדיטוריה ייחודית, אני לא פונה רק לאדם הממוצע שהולך ברחוב ואמנם אף אחד לא יבוא אליי במיוחד באוטובוס, אבל כן יש לי לקוחות שמגיעים מרחוק ואחרי שהם חוטפים פה רפורט אחד הם לא חוזרים. נקודה".
לדברי שרמן, שני עסקים - מכבסה וחנות פרחים - כבר נסגרו בשל האכיפה המוגזמת של פקחי העירייה, שהבריחה לקוחות שהתרגלו שהם יכולים לעצור לרגע בצד הכביש כדי להיכנס ולצאת מהחנות. "אם המבנה לא היה בבעלותי, גם אני הייתי יוצא מכאן", הוא אומר.
"אי אפשר להמשיך ככה. אבל חולדאי מסתכל עלינו מלמעלה, אומר ש'מי שחזק, שישרוד', ולא מוכן לשנות מהמדיניות שלו בפיפס". העתירה שהגישה קבוצה של עשרות בעלי עסקים נגד העירייה בדרישה לביטול הנת"צ באבן גבירול צפויה להתברר בבית המשפט המחוזי בתל אביב במהלך נובמבר, אך בינתיים בית המשפט סירב לבקשתם להוציא צו מניעה זמני שיקפיא את הנת"צ.
ברחוב קינג ג'ורג', לעומת זאת, הצרות אחרות. כאן, לדברי סוחרים, אין אכיפה משמעותית של הנתיב החדש, ומכוניות פרטיות עוברות בו כל הזמן ומגבירות את העומס על הרחוב, במיוחד מכיוון שנוספו בו קווי אוטובוסים חדשים במסגרת הרפורמה בתחבורה הציבורית.
בניגוד לאבן גבירול, שם עיקר האכיפה נעשה על ידי פקחים עירוניים, שסמכותם חלה על רכבים עומדים, כאן אין מקום לעצור בצדי הכביש והאכיפה על רכבים שנוסעים בנת"צ היא באחריות המשטרה.
"נוצר פה מצב אבסורדי, שבו גם אין שלטי הכוונה מספקים כדי להסביר איך עוקפים את הנת"צ כדי להגיע לשוק בצלאל או לשינקין, וגם האכיפה היחידה שיש כאן מצד המשטרה היא בעיקר כלפי אופנועים וקטנועים, למרות שהם הכי פחות מפריעים ולכן אתה רואה כל כך הרבה רכבים פרטיים בנת"צ", אומר עמוס טייב, בעל חנות נעליים מול הכניסה לרחוב בעלי מלאכה.
ואכן, בתצפית שנמשכה חמש דקות על פינת הרחוב עברו במקום לא פחות משלושה אופנועים, 11 מכוניות פרטיות ושתי משאיות, שהשתלבו בין ים המוניות והאוטובוסים.
במשטרת תל אביב סירבו להגיב על הדברים ורק אמרו שהמשטרה אוכפת את החוק בכל מקום ללא אבחנה. מעיריית תל אביב נמסר כי בעיר ישנם כ-50 ק"מ של נת"צ, המתפרסים על כ-40 רחובות . עוד הוסיפו בעירייה: "אין לנו נתונים לגבי מספרי הדוחות שניתנים בנת'צים, מאחר שלא מדובר בסעיף אכיפה נפרד ולא ניתן לפלח את הנתון הזה מכלל הדוחות.
"אכיפת הנסיעה בנת'צים היא בסמכות בלעדית של משטרת ישראל ולא בידי הפיקוח העירוני, אשר אוכף רק נגד רכבים החונים בנת'צ. עיריית תל אביב מבקשת זה שנים לקבל לידיה את סמכויות האכיפה בנת'צים ונענית בשלילה שוב ושוב. יש לזכור כי נתיב הנסיעה מצפון לדרום ברחוב המלך ג'ורג' הוא נתיב בלעדי לתחבורה ציבורית, כך שלרכבים פרטיים אין כניסה אליו ואכיפת הנושא היא בסמכות המשטרה בלבד".