בלי לרדת מהפסים: לחצות את אירופה ברכבת
מאסתם בתורים של הטרמינל ומהבידוק הבטחוני? הרכבות של היום מהירות, נוחות וזולות יותר • ממסע בטרנס-סיבירית ובאוריינט אקספרס המיתולוגיות, ועד חופשי-חודשי ל-18 מדינות באירופה

יהודה זפרני, משנה למנכ"ל "אופיר טורס," מציין שבשנה האחרונה חלה עלייה של כ-32 אחוז בשימוש ברכבות אצל אנשי עסקים, משפחות ומטיילים עצמאיים, בעיקר כאשר מדובר באירופה. השימוש הגובר בשירות הרכבות ורכישת הפאסים (כרטיסי הנסיעה) נובע משלוש סיבות עיקריות: מחירי הטיסות עלו בשנה האחרונה בכ-30 אחוז, מה שהופך את האופציה של רכבת לזולה יותר.
בנוסף, קיים נושא הבידוק הביטחוני. מי שמטייל באירופה ומעוניין בטיסה פנימית צריך לשריין לטיסה של שעה כמעט חצי יום, בשל זמני ההגעה הנוקשים לנמלי התעופה והבדיקות הביטחוניות המעיקות. ברכבות התהליך מהיר יותר, כמעט אין בידוק ביטחוני, אין עיכובים בשל מזג אוויר, ואין המתנה ארוכה בטרמינלים.
ואין לשכוח את הנוחות ואת המחירים של הפאסים: אפשר לבצע שילובים רבים כגון נסיעות ללא הגבלה בין מדינות או במדינה אחת, לשלב כרטיס רכבת המשלב נסיעות באוטובוסים ועוד. מערכת הרכבות המתקדמת באירופה מציעה מספר סוגי רכבות: רכבות מהירות, רכבות לילה בעלות קרונות שינה מפוארים ועוד.
הרכבות באירופה מציעות מגוון רחב של פאסים, דוגמת גלובל פאס - כרטיס ללא הגבלה המאפשר נסיעה ברחבי 18 מדינות באירופה. סלקט פאס - מאפשר שילוב של שלוש עד חמש מדינות. רג'ינל פאס - מאפשר שילוב של שתי מדינות.
נשיונל פאס - מאפשר נסיעה ברחבי מדינה אחת. החברה מציעה מגוון של חבילות: שוויץ ברכבת (Express Tour Glacier) - מסלול חווייתי המחבר בין שני האתרים המפורסמים סן מוריץ וזרמאט, כולל לילה במלון בסן מוריץ, נסיעה ברכבת ולילה במלון בזרמאט במחיר של 323 יורו לאדם בחדר זוגי (לינה במלונות 3 כוכבים ונסיעה במחלקה שנייה ברכבת,( או 385 יורו לאדם בחדר זוגי (לינה במלונות 3 כוכבים ונסיעה במחלקה ראשונה ברכבת.(
ורק כדי לסבר את האוזן, הנה מחירים לדוגמה ברשת הרכבות Rail Europe (תקף בין היתר באוסטריה, בלגיה, דנמרק, צרפת, גרמניה,
יתרה מזו, מחודש נובמבר 2007 הושק קו רכבת חדש ששבר את כל שיאי המהירויות של היורוסטאר (הרכבת המהירה:( נסיעה ממרכז פריז למרכז לונדון שנמשכת כשעתיים בלבד. לעומת זאת, טיסה הכוללת נסיעה ממרכז העיר לנמל התעופה, בידוק ביטחוני, רישום לטיסה והטיסה עצמה נמשכת כארבע שעות וחצי.
המחיר ההתחלתי לנסיעה בקו זה הוא מ-62 ליש"ט לכיוון אחד לעומת מחיר התחלתי של 100 ליש"ט לטיסה. את כרטיסי הרכבות מומלץ לרכוש בארץ לפני הנסיעה, כדי לשריין מקום.
כמה טיפים למי שמתכונן לטיול רכבות: תיירים המתכננים נסיעות רבות ברכבות רוכשים בדרך כלל כרטיס מנוי למספר ימים רצופים או גמישים ,(Flexipas) המוזיל משמעותית את עלויות הנסיעה בהשוואה לרכישת כרטיסים נפרדים מיעד ליעד. קבוצת נוסעים המטיילים יחד (שניים עד חמישה נוסעים) יכולה להוזיל את עלויות הנסיעה ברכישת כרטיס קבוצתי.
בנסיעה למרחקים ארוכים אפשר לחסוך את עלויות הלינה במלון בנסיעה ברכבות לילה, שבהן יש סידורי לינה ברמות שונות, החל בדרגשי שינה וכלה בתאי שינה פרטיים. גם רכבות מלון שכיחות מאוד באירופה, ומציעים בהם תאי שינה מפוארים עם שירותים צמודים וכן קרון מסעדה וקרון בר. לעתים כלולים במחיר גם ארוחת בוקר או ערב.
מדינות נוספות שבהן רכישת כרטיס רכבות משתלמת במיוחד הן ארצות הברית ברכבות Amtrak (מחיר לפאס לכל ארצות הברית ל-15 יום בעונת השיא: 405 דולר למבוגר) ויפן ב-Japan Rail Pass (כרטיס נסיעה לשבוע ברכבת רגילה כ־300 דולר.(
אם אתם מאלה שלא נותנים לאגדות ישנות למות, האוריינט אקספרס אשר במהדורתה החדשה נקראת ,Orient Express Venice Simplon היא הרכבת בשבילכם. הרכבת האגדית המככבת ברומנים, בספרי מתח ובסרטים, נסעה בעברה בקו שבין פריז לאיסטנבול עד שהופסקה פעילותה. בשנת 1982 החליט תעשיין אמריקני להחיות את האגדה שנוסעת כיום בין לונדון לוונציה.
עוד חוויית רכבות ארוכה במיוחד מספקת הרכבת הטרנס סיבירית: רשת מסילות ברזל המחברת את רוסיה האירופית עם סין, עם מונגוליה ועם חבלי הארץ הרוסיים המזרחיים. הנתיב העיקרי, הטרנס־סיבירי, יוצא ממוסקבה ומגיע לוולדיווסטוק דרך דרום סיביר, וזה קו הרכבת הארוך ביותר בעולם, אורכו 9,288 קילומטר והוא חוצה שמונה אזורי זמן. נסיעה בקו מהתחנה הראשונה ועד לאחרונה אורכת כשבוע. אתם מוזמנים לנסות.