לענטז ולהרגיש גבר: סודם של רקדני הבטן
מה גורם לטכנאי רנטגן מסכנין לנענע את עכוזו לצלילי אום כולתום? חבורת גברים מתכוננת לפסטיבל ריקודי הבטן באילת ומסבירה: "זה סוג של מדיטציה נשית, שמחברת אותך לאדמה"

לפני 20 שנה גילה ד"ר קובי מאיר-וייל, סקסולוג ופסיכיאטר, את קסמם של ריקודי הבטן. זה קרה בכלל בחוג ריקודי עם, בין "צדיק התמר משקל משקל" למחול יווני. בת זוגו לריקודים, יעל מואב, מורה וכוריאוגרפית לריקודי בטן, הצי? עה לו להתמחות אצלה. בשיעור הנענוע הראשון גילה נשים רבות וגבר וחצי. לא זו היתה ההפתעה הגדולה, אלא העובדה שהרעיון מצא חן בעיניו.
"מהר מאוד התברר לי שריקודי בטן הם לא דרכה של אישה לפתות גבר - כפי שמובן בחברה המערבית - אלא קשורים לטקסים נשיים קדומים", אומר מאיר-וייל. "התברר לי שאלה ריקודים שהיו חלק מפולחני פוריות שלגברים לא היתה בהם דריסת רגל. במקומות מסוימים במרוקו ריקודי בטן הם עד היום סוג של מדיטציה נשית. הם חלק מתרבות נשית של היענות לקצב ולקשר עם האדמה, כשהזזת האגן מבטאת ומסמלת פוריות".
אז למה בכל זאת דחוף ליותר ויותר גברים לרקוד ריקודי בטן? שאלה טובה, שאותה נברר עם סמיר סאלימן, בן 28, רנטגנאי מסכנין (מעתה יכונה "הרקדן") , צח אורני בן 44, בעל עסק פרטי לשקילת משאיות מהיישוב צורן, שלחוג ריקודי הבטן הוא מגיע לקול מחאת רעייתו, כאפייה על צווארו (מעתה יכונה "השייח של היישוב"); ואסי חסקל שהוא סיפור אחר-כאן מדובר בהתמסרות של ממש. בבעלותו של חסקל המעצב תלבושות לריקוד (מעתה יכונה "המעצב"), סטודיו למחול מזרחי ברמת השרון.
"קודם כל גיליתי שזה לא ריקוד מפתה או מענטז, אלא ריקוד שקושר אותי אישית כרקדן לאדמה. אם קודם היו לי קפיצות ופירואטים, כאן החיבור לאדמה יותר חשוב מכל דבר אחר", מחדד ד"ר מאיר-וייל. סלימאן מעיד על עצמו כי נולד בבית שאוהב מוזיקה. "במסיבות ובחתונות אבי ז"ל כיכב כרקדן בטן. אנשים היו שמחים שהוא נמצא בחברתם. זה נמצא אצלי בגנים. בכל מקום שהייתי בו-מסיבות וחתונות, הייתי נותן את חלקי ומשמח אנשים. נקשרתי לעולם הזה. בבית החולים שבו אני עובד יש סביבה של אחיות, רופאות, עובדות ניקיון וכוח עזר. כולן מתות על מה שקשור לריקודי הבטן".
אולי זו פשוט אופנה?
סלימאן: "נכון, וטוב שכך. לי באופן אישי התברר שאני יכול לעשות דברים שאפילו המדריכה שלי מתקשה לעשות. יש לי את הכישרון והגמישות, למרות שאני לא דוגמן צמרת. אני יכול לרדת עד הרצפה ולעלות. אני גם יודע לעשות נענועי אגן בצורה מהירה. הגוף שלי נותן לי עזרה ויש לי תנועתיות עם הקצב".
חסקל : "ריקודי בטן תמיד היו משהו מהאגדות. אפשר להביא רקדנים מכל התחומים, אבל רקדנית בטן זה תמיד קסום".
טוב , אנחנו מתעלמים מזה שהבחירה של גבר בריקודי בטן לא נתפשת כמאוד טבעית.
סלימאן: "זה הרי לא בתוך הנורמה. אנשים מופתעים לראות גבר שמתנענע בצורה נשית. יש סטיגמה שריקודי בטן תפורים למידותיהן של נשים, ואני אומר: לא רק. גברים יכולים לתת תנועתיות של נחש עם המוזיקה. אני מניח שזה נהיה אתגר לגברים, שאומרים לעצמם שלא רק אישה יכולה. בואי לא נשכח שיש כאלה שמתנגדים לזה כי הם חושבים שזה זול מדי לגבר. כבר שמעתי: מה לך ולריקודי בטן? יש אנשים שהם ממש אנטי ריקודי בטן לגברים. אני אוהב את זה, כמו שיש מי שאוהב ואלס או היפ הופ".
לשיחה מצטרף אורני, שמתייצב מדי יום ראשון בשיעור ריקוד, מכבה את הסלולרי ונותן ל-25 עובדיו לחכות. "אצלנו בבית יש חלוקה", הוא אומר, "הילדים הצעירים שלי שומעים מוזיקה ערבית, רוקדים ונהנים. אשתי והבנות הגדולות נהנות מזה קצת פחות". בפורים האחרון בחר להתחפש לרקדנית בטן ורקד בפני אנשי היישוב. "כולם היו בשוק. שנה שלמה לא הפסיקו לדבר על זה", הוא מספר.
מפתיע אותך שאנשים הופתעו?
אורני: "זו תהיה היתממות מצדי להגיד שאין הפתעות, אבל אני מוכרח לומר שמדובר בדרך כלל בשוק חיובי. נתקלתי בכל מיני תגובות. יצא לי שהצעתי למישהו שאופיע אצלו בחינם בבר מצווה של בנו. הוא שאל אם השתגעתי, אז רקדתי סתם בתור אורח וזה היה מדהים. לצד השוק החיובי, זה מוציא מאנשים אגרסיות מטורפות, אבל גם בעסקים זה קורה. צריך להיזהר ממניאקים, אבל לזכור שרוב האנשים רוצים לעשות עסקים בכיף. אני רוכב על אופנוע, יוצא לטיולי שטח, וכן, גם רוקד ריקודי בטן. זה הקונטרסט והשיגעון הנעים. זו ההטרפה החיובית. אני לא מתנצל על זה, נהפוך הוא. היום, כשאני כבר רוקד טוב, לראות את התגובות של האנשים שחוטפים שוק, זה כיף".

חסקל: "גברים או נשים - מה זה משנה? הכוריאוגרפים הכי גדולים של ריקודי בטן בעולם הם גברים: מחמוד דרדה מלהקת המחול הייצוגית של מצרים, אברהים עאקף שהיה הכוריאוגרף של נסיכת קהיר דינה. בקשר אליי - אני הבאתי צבע חדש ומשהו אחר. מזמינים אותי ברחבי העולם, אני מייצג את ישראל עם להקת רקדנים. בכל מקום שאני הולך, באירועים של הכי אשכנזים לפלפים,
סלימאן: "אני רואה שהמודעות הולכת וגוברת. אנשים כבר לוקחים את זה כדרך חיים ולא רק כשעשוע. הספורט הכי נפוץ לחיזוק שרירי בטן זה ריקודי הבטן. זה משחרר את הגוף. עניין הפסטיבל באילת תרם חלק משמעותי בלהרים את השם של ריקודי הבטן".
מבלי להיגרר לקלישאות שמדברות על אמנות המקרבת לבבות, מתארגנים ביב מים אלה צח, סמיר, קובי ואסי, כמו מאות משתתפים אחרים, לקראת פסטיבל ריקודי הבטן החמישי. זה יקרה בין הב22 לב24 ביב נואר באילת, במלון גולדן טוליפ קלאב. 20 מורים ורקדנים יעבירו שם סדנאות מעולם המחול המזרחי והתרבות האתנית, ביניהם מגדי אלבלייסי המצרי, מיודי ממרוקו שיב גיע לישראל זו הפעם השנייה, עזיזה מקב נדה ומרינה אוגניין מרוסיה. מה בתפריט? שימוש בצעיף ובמקל, ביצוע הפרדות גוף, קואורדינציה וסגנון אישי. לצד סדנאות ריקודי הבטן יתקיימו סדנאות דבקה, ריב קוד מצרי, היפ הופ מזרחי, מקצב טורקי ריב קוד הודי-בוליוודי, פלמנקו פיוז'ן, ריקוד שבטי ועוד.
גם השנה תתקיים התחרות המסורתית, תגלית הפסטיבל, שבה יתמודדו רקדנים מישראל ומהעולם. המתמודדות הישראב ליות נבחרו באודישנים שנערכו בתחילת דצמבר בסוזן דלל, והמתמודדים מחו"ל נבחרו על סמך אודישן וירטואלי באמצב עות סרטונים ביובטיוב. זוכה התחרות יוזמן לפסטיבל "בזאר אוריינטל" בברלין שהינו אירוע בקנה מידה וחשיבות בינלאומיים.
ד"ר מאירבוייל לוהק כמרצה אורח, חסקל כרקדן, כמורה וכמעצב תלבושות. "אני הולך לדבר על הלגיטימציה של נשים להב תחבר לקרקע ולהניע את הגוף שלהן, בלי להתנצל", אומר ד"ר מאירבוייל, "אחד הד ב ברים היפים במחול המזרחי הוא שהוא נותן לאישה את היכולת לאהוב את המסה שלה ולא להתעלם ממנה".
אז מה אפשר להבין מזה? שהמחול המ ? זרחי פולש לתחומי המטרוסקסואליות?
"לא יודע מה זה מטרוסקסואלי. להרבה גברים יש בפנימיותם געגוע לאלמנט הנשי. כולנו גדלנו אצל אמהות. הדבר היחידי שמב שותף לגברים שרוקדים הוא מידת הקשב הפנימי שלה הם זוכים בעקבות הריקוד. אנחנו, בחברה המודרנית, מחפשים את מקורות העינוג והחיבור העצמי, וזו אחת הנורמות שמתקיימות אצלנו. זה שריקודי בטן קיימים כאופציה לבילוי-זה אחד מהדברים היותר מוצלחים שהחברה של היום מאב פשרת לנו. אם לפני 49 שנה הייתי אומר לך שאני רוקד ריקוד מזרחי, זה היה מעורר חרדות. היום זה לגיטימי, וגבר שרוקד הוא אחלה גבר שבעוב לם. גבר שמנדנד את התחת ועוב שה שמיניות במותניים. זה יופי שיש לנו את הטריגר החברתי, שאנחנו עושים את מה שהב גוף שלנו מאפשר לנו וכברב לא כבולים לנורמות. אז יש אלמנטים נשיים בדבר הזה. אז מה? ". ב