מודה של מדים
באירופה ובארצות הברית מוטיבים צבאיים באופנה הם בגדר טרנד. אצלנו, לעומת זאת, הם סמן מובהק למצב הרוח הלאומי. פרויקט מיוחד חושף את המתח שבין עולם הזוהר לחאקי. והפרחים לצה"ל

ליאל דניר צילום: שי כהן ארבל
לאבנר, טירון צעיר בבה"ד 4 באמצע שנות ה-50, ואחד מארבעת גיבורי הספר הקאנוני "התגנבות יחידים" של יהושע קנז, אין מזל עם בחורות. גם לא עם הבגדים שבארון: קטנים ובלויים. אם היה יכול, ודאי היה מסתובב ברחובות ממורק מכף רגל ועד ראש עם כומתה פרושה על ראשו. אבל מדים לא באופנה. לא עכשיו לפחות. מאז הונהגו מדי צה"ל באופן רשמי לפני 60 שנה בדיוק, מתנהלים יחסים אמביוולנטיים בינם לבין תעשיית האופנה המקומית.
בעוד המדים משמשים ביגוד קבוע שעבר שינויים מינוריים במהלך השנים, האופנה מתחדשת מדי יום. בעידן בו השיח על אופנה מצייר את האינדיבידואליות כערך עליון, מקומם של מדי הצבא אינו רלוונטי. זה גם מה שניצב ביסודה של הפקת האופנה שלפניכם, יצירה משותפת של הצלם שי כהן ארבל והסטייליסטית הגר אופיר. העבודה היא חלק מפרויקט בנושא זהות עליו שוקד כהן ארבל, בעקבות המסה של התיאורטיקן היהודי-גרמני ולטר בנימין, "היסטוריה קטנה של הצילום", שנכתבה בשנת 1931.

נמרוד פלד מאמן דוגמניות צילום: שי כהן ארבל
"ביקשתי לבדוק את המתח בין מדי צבא מאחידים ומשטיחים, לבין דמויות מתעשיית היופי והבידור הישראלי", מסביר כהן ארבל. בין המצולמים ניתן לפגוש את השחקנית אוולין הגואל, מעצבת האופנה דורין פרנקפורט, המאפר ומאמן הדוגמניות נמרוד פלד, הדוגמנית ליאל דניר, הדוגמן יואב ראובני, סמנכ"ל סוכנות הדוגמנות "לוק" מאיר כהן ואחרים-כולם חנוטים במדי צה"ל.
"התצלומים, לטעמי, מטשטשים את הזהות של כל אחד מן המצולמים", הוא ממשיך. "אבל אני מעדיף לאפיין אותה כהפקה שעוסקת בזהות ובמתח שנוצר בין המדים לאנשים, ברמה האסתטית". למרות הרצון של כהן ארבל לנטרל את הנושא הפוליטי, מדי צה"ל הם בגדים טעונים מבחינה ערכית, פוליטית וצבאית. אופיר אינה מתעלמת מכך, להפך. "ההפקה הזו עניינה אותי דווקא בגלל המקום הפוליטי", היא מציינת. "מדים הם פריט לבוש בעייתי, ומדי צה"ל במיוחד. אלו מדים של צבא כובש.
ניסיתי להתמודד בהפקה עם הדימוי המאוד חזק שלהם, שיש לו מקום מאוד מרכזי ובולט בתרבות ובחברה הישראלית". ולאילו מסקנות הגעת?
"העבודה הזו היא בעיניי סוג של קונפליקט: מדוע להכניס את המדים לאופנה, או למה לייצר איתם דימוי אסתטי? אני יכולה לומר שהשתכנעתי יותר בכוח של המדים. אני חושבת שבכל אחד מן המצולמים יוצא סוג של טירוף, סיפור של טראומה". וגם פן מאוד ארוטי. "הייתי רוצה לומר לך לא, אבל האסתטיקה הפטישיסטית הזו כבר טבועה בנו, לא משנה מה נעשה. במדים האלה יש משהו מאוד סקסי".
האישיות שמתחת למדים

השחקנית אוולין הגואל צילום: שי כהן ארבל
מאוד חזק באדם שלובש מדים, כי הוא נשבע במשהו. בגלל זה חיילים שעורקים או משתמטים מצה"ל - בוגדים בשבועת האחדות".
לעומת זאת, מעצבת האופנה דורין פרנקפורט מגישה אג'נדה אחרת. "זו הייתה חוויה לא פשוטה", היא משחזרת את הצילום בחולצת דקרון בצבע חאקי, דסקית, כומתה על הכתף ומשקפי השמש האובאליים שלא יורדים מפניה. "מגעו של בד הדקרון עשה לי פלאש לתקופת הצבא. גם את התיכון שלי עשיתי בדקרון. לא הרגשתי נינוחה במדים". בגלל הדקרון, או בגלל ההשלכות הפוליטיות של מדי צה"ל?
"בניגוד לאנשים אחרים, שאולי לא עשו צבא והצטלמו להפקה, אני לא השתגעתי לחזור אל המקום הזה. זו הייתה סיטואציה מאוד לא נוחה. לא סתם מגייסים אנשים צעירים לצבא, זה יוצר הזדהות של קבוצה, אבל אני כבר לא שם".

המעצבת דורין פרנקפורט צילום: שי כהן ארבל
יפי הבלורית והתואר

רונה לי שמעון צילום: שי כהן ארבל
האמן ניר הוד עסק רבות בדימוי הוויזואלי של חיילים. עבודתו המפורסמת בנושא צולמה על ידי רון קדמי, ומציגה חייל וחיילת ערומים (הדוגמנים: קרן מיכאלי ודודי בלסר) כשלראשם כומתה ולגופם דסקית בלבד. לדבריו, המשיכה שלנו אל מדים, נובעת מכך שהם מייצגים בתפיסה שלנו משהו מאוד חזק וטוטאלי. עובדה, גם כאשר הפשיט את הדוגמנים ממדים, נותרו "מסומנים" על ידי שני סממנים בולטים: כומתה ודסקית.
"יש לנו משיכה אל המדים ולהפשיט מישהו מהם", אומר הוד בשיחת טלפון מניו יורק. "העובדה שחיילים לובשים מדים, הופכת אותם בעינינו לגדולים מהחיים. זה כמו הסתנוורות מסלבריטאי, כיוון שהוא אחר ממך, בלתי מושג". לדבריו, הופך החייל במדים לאובייקט ואנו, כצופים, מתענגים בעצם על המבט בו. "זהו יופי שהוא ברמת הפנטזיה", מסביר הוד. "כמעט יופי הוליוודי. הם כמו בובות שעווה, גדולים וחזקים, ומייצגים בעצם משהו שאין לנו".

גיל שטיינמץ צילום: שי כהן ארבל
אולי זה כך מכיוון שהמדים נוכחים מאוד במציאות הישראלית.
"בדיוק. אין כאן מרחק ממדים. כאופנה פרופר-מדים מלאי שיק. מגפיים גבוהים או מעילי קצינים הם פריטים מאוד יפים. אבל בניו יורק או בלונדון אתה לא רואה חיילים מסתובבים ברחובות. הם לרוב בבסיסים מחוץ למרכזי הערים. בישראל אין מרחק כזה, ולכן העוצמה של זה לרוב מאבדת מכוחה".
הרווח בין החאקי למלחמה

מאיר כהן סמנכ''ל סוכנות לוק צילום: שי כהן ארבל
אצלנו, כבר בימי טרום המדינה, סומן החאקי כמדים הלא רשמיים של הלוחמים. בר אור, שעבודת הדוקטורט עליה היא שוקדת עוסקת ב: "אתא' והחברה הישראלית", מספרת שמפעל הבגדים ?אתא? היה האחראי על ייצור המדים לצבא הישראלי, וקודם לכן ייצר את מדיהם של חיילי המנדט הבריטי, של הלגיונרים הירדנים ושל צבאות נוספים מהמזרח התיכון. "צריך לזכור שבתקופה של טרום המדינה, הבון טון היה פטריוטיזם גברי", טוענת בר אור.

יבה דון צילום: שי כהן ארבל
60 שנה ודבר לא השתנה. גם היום יש רצון באינדיבידואליות, אבל מדי החאקי הם עדיין כור היתוך.
"יש יחסי משיכה ודחייה עם המדים. זה כמו תחרות של משיכת חבל, כשבכל פעם יש צד אחר שמנצח. הסיבה לכך נעוצה בשינויים שחלים בחברה הישראלית. מצב הרוח הלאומי משפיע על המקום של המדים באופנה. יש קורלציה בין תקופות מלחמה לבין חדירה של מוטיבים צבאיים לאופנה.

המשוררת אביה בן דוד צילום: שי כהן ארבל
אז בקיץ הבא נלבש חאקי?
"אני לא רוצה להיות חזאית אופנה. אני מעדיפה להיות היסטוריונית ".