ובתפקיד הראשי - הבגדים: עשרת הסרטים שהותירו חותם אופנתי

האופנה היא שחקנית משנה בסרטי קולנוע רבים, אך יש גם כאלו שבהם היא הכוכבת האמיתית, שממשיכה לשמש השראה למעצבים בעולם לאורך שנים, מחלחלת לרחוב והופכת לפיסת היסטוריה בלתי נשכחת. לקראת טקס האוסקר המתקרב, קבלו את עשרת הסרטים עם הסטייל המשפיע ביותר בכל הזמנים

עדי בוסיבא | 20/2/2009 8:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אנחנו זוכרים  את השמלות המפורסמות של סקארלט  אוהרה ב"חלף עם הרוח‭,"‬ את הנעליים האדומות של דורותי מ"הקוסם מארץ עוץ‭,"‬ או את המשקפיים של טום קרוז ב"שעשועים מסוכנים‭,"‬ לא פחות מאשר את עלילת הסרט עצמו. במקרים רבים פריטי אופנה קולנועיים הפכו להיות אייקונים, באחרים - האופנה הייתה חלק בלתי נפרד מעלילת הסרט ובנתה את הדמויות שכיכבו בו. שון קונרי לא היה בונד ללא החליפות המוקפדות שלו, אודרי הפבורן לא הייתה הולי גולייטלי בלי שרשרת הפנינים.

סרטים לא רק יצרו טרנדים שבאו וחלפו, אלא פרצו גבולות חדשים באופנת הנשים והגברים. מטבע הדברים, יש סרטים ששימשו במה למעצבים צעירים בתחילת דרכם, כמו ראלף לורן וג'ורג'יו ארמאני - שנחשפו לקהל הרחב באמצעות הכוכבים שהלבישו על המסך הגדול. רשימת הסרטים שהאופנה היא חלק מהאמירה שלהם ארוכה, וכוללת בין היתר את "זיכרונות מאפריקה‭,"‬ "סוזאן סוזאן‭,"‬ "גברים מעדיפים בלונדיניות‭,"‬ "התפוז המכני" ו"ספרות זולה‭."‬ אחרי מלאכת סינון לא פשוטה, זיקקנו את רשימת עשרת הסרטים שהשפעתם על האופנה הייתה הכי מרחיקת לכת.

1.פלאשדנס‭(1983)‬

אופנת אירובי. פלאשדאנס
אופנת אירובי. פלאשדאנס צילום: איי.אף.פי
קחו סיפור של הצלחה כנגד כל הסיכויים, ערבבו אותו עם מוזיקת אייטיז ואופנת אירובי - וקיבלתם את סרט הריקודים האולטימטיבי. "פלאשדנס" ממוקם ססגונית בז'אנר סרטי הריקודים של שנות
ה-‭,80‬ יחד עם "ריקוד מושחת‭,"‬ "פוטלוס" ו"תהילה‭."‬ הסרט עוסק באלכס, עובדת במפעל מתכת ביום ורקדנית גו גו בלילה, המנסה להתקבל לאקדמיה
יוקרתית למחול.
חולצות הטי הגזורות, הגרבונים והחותלות המככבים בסרט - הם התמצית של אופנת הריקוד האירובי, שהגיעה לשיאה באותו עשור ושסממנים שלה חדרו כמובן גם לאופנת הרחוב. שנים אחר כך עשתה ג'ניפר לופז הומאז' לסרט בקליפ לאחד הלהיטים שלה, בו מככב הסווטשירט האפור הגזור, אותו פריט שלא מעט נערות צעירות התהדרו בו באותה תקופה בהשפעת הסרט.

2 .הרומן שלי עם אנני‭(1977)‬

 

טרם השתחררה מהסגנון הגברי. דיאן קיטון בתפקיד אנני הול
טרם השתחררה מהסגנון הגברי. דיאן קיטון בתפקיד אנני הול מתוך הסרט
מלבד העובדה שמדובר באחד הסרטים המוצלחים ביותר של וודי אלן, הוא גם אחד מאלו שהכי השפיעו על אופנת הנשים. בסבנטיז, כמעט כל אישה שצפתה בדיאן קיטון בתפקיד אנני הול רצתה להתלבש כמוה. קיטון קיבלה אוסקר על תפקידה המצוין, אבל זכורה גם בזכות הסטייל ששלח נשים בכל העולם לקנות מכנסיים מחויטים, וסטים וז'קטים במראה גברי. בתי הכלבו "מייסי'ס" ו"בלומינגדייל'ס" אף יצאו באותה תקופה עם קולקציות "אנני הול" משלהם.

"שנות ה-70 היו בעיקר ניסיון לשים נשים בבגדי גברים‭,"‬ אמר ראלף לורן, שעיצב לקיטון כמה מהתלבושות. חלק מהאאוטפיטים היו של קיטון עצמה, ולמעשה עד היום היא לא ממש הצליחה, או ניסתה, לאמץ לעצמה סגנון לבוש אחר. מדובר באחת הפעמים הראשונות שבהן אופנת נשים הוגדרה באמצעות פריטי לבוש מהמלתחה הגברית. אנני הייתה אומרת על כך שזה מאוד "לה די דה‭."‬

3.גטסבי הגדול‭(1974)‬

גטסבי הגדול
גטסבי הגדול צילום: איי.אף.פי
אופנת שנות ה-20 נותנת את הטון בסרט "גטסבי הגדול‭,"‬ המבוסס על ספרו של סקוט פיצג'רלד מ-‭.1925‬ במרכזו, סיפור אהבתם של דייזי ביוקאנן (מיה פארו)  וג'יי גטסבי (רוברט רדפורד‭.(‬ דייזי
מעדיפה להעביר את ימי הקיץ החמים בלונג איילנד בחוסר מעש ובמסיבות ראוותניות. היא וחברותיה כונו ‭- Flappers‬ שם כולל לסגנון חיים ליברלי ופרוע שאימצו נשים באותה תקופה. הן לבשו שמלות קצרות עם קו מותן שירד מתחת לירכיים, עישנו סיגריות ושמעו ג'ז.
 
זה כמה עונות ששמלות ברוח שנות ה-‭,20‬ לרוב מעוטרות בחרוזים ובפאייטים, מככבות על מסלולי התצוגה של מעצבי העל. גם באביב הנוכחי הוצגו גרסאות מעודכנות למראה ה-Flapper של ביוקאנן, אצל מעצבים כמו רוברטו קוואלי ובבתי האופנה "מיו מיו" ו"ברברי‭."‬ גם הגברים בסרט לא נשארים מקופחים. על החליפות המוקפדות של גטסבי היה אחראי ראלף לורן, שהתפרסם בזכות המראה שיצר לרוברט רדפורד; כובע הפנמה והחליפות הנצחיות מזוהים עד היום עם הסגנון הכל־אמריקאי שלו.

4. ארוחת בוקר בטיפני'ס‭(1961)‬

ארוחת בוקר בטיפאניס
ארוחת בוקר בטיפאניס כרזת הסרט
מדובר באחת הדוגמאות המוצלחות לעיבודים קולנועיים שהפכו לקלאסיקה בזכות עצמם, ואת אודרי הפבורן המגלמת את הולי גולייטלי - לאייקון אופנה. למרות שכיום קשה לדמיין את גולייטלי, נערת החברה המסתורית של מנהטן, בכל צורה מלבד זו של הפבורן, טרומן קפוטה, מחבר הנובלה, סבר שהיה צריך ללהק לתפקיד דווקא את מרילין מונרו.
 
כך או כך, מבחינת האופנה כל קלישאה שנכתבה על הסרט נכונה: השמלה השחורה "הצרה והקרירה‭,"‬ כדברי קפוטה, ענק הפנינים ומשקפי השמש הענקיים של הפבורן - הפכו למיתולוגיים. שלא לדבר על האקססורי המוצלח המלווה את הסרט - העיר ניו יורק, ששיקפה את אהבתו של קפוטה ל"עיר האמיתית היחידה‭."‬ הסרט הציג את פריטי החובה של המלתחה הנשית, כאלה שגם כיום, כמעט 50 שנה אחרי, נותרו לא פחות רלוונטיים.

5.ברברלה‭(1968)‬

ברברלה
ברברלה כרזת הסרט
מה משותף לקיילי מינוג, להקת "דוראן דוראן" והמעצב של בית האופנה "בלנסיאגה‭?"‬ כולם קיבלו השראה מסרט הפולחן "ברברלה‭,"‬ בכיכובה של ג'יין פונדה. בקליפ לשיר ‭,My Place Put Yourself In‬ שיחזרה מינוג את סצינת הפתיחה של הסרט, בה לוחמת החלל הסקסית מתפשטת באפס גרביטציה. להקת האייטיז "דוראן דוראן" נקראה כך על שם המדען הרשע מהסרט. גם ניקולא גסקייר, המעצב של "בלנסיאגה‭,"‬ בוודאי שחק את הדי וי די שלו בצפיות ב"ברברלה‭,"‬ שכן חליפות השריון שמזוהות עם הסגנון שלו כיכבו 40 שנה קודם לכן בסרט.
 
המעצב האגדי פאקו רבאן הוא שאחראי על הקוטור העתידני של ברברלה, הפועלת בשנת 40 אלף לספירה. זו הייתה הפעם הראשונה שבה סרטי המדע הבדיוני של שנות ה-50 וה-60 פגשו את המהפכה המינית, והרפתקאותיה של ברברלה קשורות לרוב בהתפשטות או בקיום סוג של סקס עתידני. במגפיים באורך הברכיים ובבגדי גוף צמודים העשויים חומרים שנחשבו אז למהפכניים כמו ויניל, רשת, מתכת ופלסטיק - היא משייטת לה בחלל ופוגשת טיפוסים מוזרים, בדרך להשלמת משימתה.

6.גריז‭(1978)‬

 

טרבולטה ואוליבייה ניוטון ג'ון. אסתטיקת גריזרס
טרבולטה ואוליבייה ניוטון ג'ון. אסתטיקת גריזרס כרזת הסרט
אם שמים לרגע בצד את הפסקול המצוין של "גריז‭,"‬ הסרט מספק הצצה לסטייל של בני הנוער בשנות ה-50 ולתרבות ה"גריזרס" של אותה תקופה. הגריזרס כונו כך בשל הגריז ששמו בשיערם, והכינוי דבק בחבורות רחוב, לרוב פורעי חוק בעלי מראה מובחן שכלל ז'קט אופנוענים, ג'ינס קרוע וחולצת טי מגולגלת. צעירים רבים בארצות הברית של אותם ימים אימצו את סגנון הלבוש כביטוי למרד נגד הממסד. הסטייל מופיע אצל דני זוקו (ג'ון טרבולטה) וחבריו ובסרטי גריזרס אחרים, כמו "נוער שוליים" ו"נערי הכרך‭."‬

האסתטיקה של הגריזרס היוותה השראה למעצבים רבים לאורך השנים, הבולט שבהם היה הדי סלימאן בתקופתו ב"דיור" ‭.(Dior Homme)‬ הבנות בסרט (לפחות אלה מהצד "הנכון" של הגשר) מאמצות מראה פיפטיז קלאסי: שמלות סווינג, סוודרים מקשמיר וחולצות עם צווארון לבן נשלף. בסוף הסרט כולם חברים של כולם, ואפילו סנדי (אוליביה ניוטון ג'ון) מקבלת לוק חדש.

7. תינוקה של רוזמרי‭(1968)‬

 

המראה הנערי. מיה פארו
המראה הנערי. מיה פארו 

רוזמרי וודהאוס (מיה פארו‭,(‬ כוכבת סרט האימה של רומן פולנסקי, לא מאבדת לרגע את החוש האופנתי שלה, למרות כל המניפולציות שהיא עוברת על ידי שכניה החטטנים והמוזרים כדי לשאת את תינוקו של השטן. בשמלות המיני בגזרת A שהיא לובשת, במעילי הטרנץ' ובנעלי הלק השטוחות - רוזמרי היא התמצית האופנתית של כל מה שהיה טוב בסיקסטיז, אפילו כשהיא רצה ברחובות ניו יורק בהיריון מתקדם.

תפקידה של פארו בסרט, כעקרת בית נאיבית ואמא לעתיד, הניח את היסוד לטרנדים חדשים בכל העולם, והמראה הנערי של הדמות שגילמה קרא תיגר על כל מה שנתפס עד אז כנשי. בהשראתה החלו נשים צעירות לגזור את שיערן הארוך והשופע וללבוש שמלות טוניקה שטשטשו את גבולות הגוף. אז נכון שזה ביש מזל להיכנס להיריון בזכות לוציפר, אבל בשביל מלתחה כמו של רוזמרי וודהאוס, גם אנחנו היינו מוכרות את נשמתנו לשטן.

8.קלולס‭(1995)‬

 

קלולס. מודל לחיקוי
קלולס. מודל לחיקוי צילום: איי.אף.פי
סרט נעורים שהפך לקאלט ומיצב את אלישיה סילברסטון, בתפקיד שר הורוביץ, כאייקון אופנה באמצע שנות ה-‭.90‬ שר היא הבחורה הפופולרית ביותר בתיכון, בת עשירים שכל עולמה הוא בוורלי הילס ושופינג. בשיאו של עידן הגראנג' והאופנה שהתלוותה אליו, הציג הסרט נערות תיכון מלוקקות עטויות בשמלות בייבי דול משובצות, גרביים באורך הברכיים ונעלי פלטפורמה - מראה שהפך במהרה מודל לחיקוי אצל הרבה מאוד נערות צעירות.

שר וחברותיה, בעלות הסטייל המדהים, זכורות לא פחות בזכות אוצר המילים שלהן, שכלל ביטויים כמו Whatever ו־As If‬ שהפכו להיות שגורים אצל בני עשרה באותה תקופה. גם כיום, אחרי למעלה מעשור, הסטייל של שר ושאר החבורה מככב בסדרות עכשוויות כמו "גוסיפ גירל‭,"‬ ונראה לא פחות רלוונטי על בנות העשירים באפר איסט סייד של מנהטן. הסרט פנה לכל מי שהייתה קצת קלולס בענייני אופנה, והחזיר את האמון בכוחו של המייקאובר.

9. Belle de Jour‭(1967)‬

 

המתפשטת. קתרין דנב ב
המתפשטת. קתרין דנב ב"יפהפיית היום" כרזת הסרט
"יפהפיית היום" היא קתרין דנב, שמגלמת בסרטו של לואיס בוניואל את סרוויסן, פתיינית שמנסה לממש את הפנטזיות המיניות המזוכיסטיות שלה ביום, רק כדי לחזור בשעות הערב לתפקיד עקרת הבית הקרירה. בשיער בלונדיני פרוע היא פושטת (או שמפשיטים אותה) את הבגדים המעוצבים שתפר לה איב סאן לורן. בסרט, שחשיבותו גם בכך שהציג לעולם את המעצב הצעיר, מככבים לצד דנב השמלות הקצרות המוקפדות ומעילי הגשם המופלאים שמזוהים עם סאן לורן של הסיקסטיז.

בעקבות המפגש ביניהם, דנב הפכה למוזה של לורן. ‭'"‬יפהפיית היום' העניק חיים כפולים לבגדי היוקרה. הם בעלי כזאת עוצמה בסרט, שעד היום מעצבים מפנטזים עליהם" - כך נכתב ב"ניו יורק טיימס‭."‬ "הטרגדיה של הגירושים בין הגוף לנפש‭,"‬ כך נאמר לנו על הסרט, בפתחו. אכן טרגדיה, אך ללא ספק כזו שמלווה בהמון שיק.

10. ג'יגולו אמריקאי‭(1980)‬

 

ריצ'רד גיר. מעולם לא נראה יותר קול
ריצ'רד גיר. מעולם לא נראה יותר קול כרזת הסרט
"ג'יגולו אמריקאי" הוא אחת הדוגמאות לסרטים שהפכו לקלאסיקה, בעיקר בשל הסימון המדויק של ההדוניזם שאפיין את האייטיז בלוס אנג'לס: סקס, מכוניות עם גג נפתח ובולמוסי קניות ברודיאו דרייב. ריצ'רד גיר מגלם זונה ממין זכר, בעל חיבה לבגדים מעוצבים בפרט ולחיים הטובים בכלל. ג'ון טרבולטה היה הבחירה הראשונה לתפקיד וטוב שהוא ויתר, כי גיר מעולם לא נראה יותר קול - גם בזכות הגרדרובה וגם בזכות הכימיה עם השחקנית שלצדו, לורן האטון.

כוכב נוסף שנולד בעקבות הסרט הוא ג'ורג'יו ארמאני, שעיצב את החליפות ובגדי הקז'ואל הנהדרים. ארמאני, שעד אז לא היה שם מוכר בארצות הברית, סימן בסרט כיוון חדש לאופנת הגברים, הרחק ממכנסיים מתרחבים ומחולצות בעלות צווארון מוגזם. הוא הלביש את גיר בחולצות וי מוצלחות, ומעליהן ז'קטים מעט ארוכים, שהעניקו לו מראה מתוחכם ועדיין נינוח.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''אופנה''

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים