רקמה אנושית אחת יפה: ראיון עם צלם האופנה דיוויד לה שאפל

דיוויד לה שאפל כבר לא מצלם סלבריטאים ערומים בשביל מגזינים. עכשיו הוא עושה את זה כדי להתרגש מאלוהים. ראיון רוחני לקראת התערוכה החדשה שלו במוזיאון תל אביב

איתי יעקב | 16/7/2010 18:27 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
"אנחנו חיים בעידן מבשר טובות‭,"‬ מרגיע צלם האופנה והאמנות דיוויד לה שאפל. בשיחת טלפון ממיורקה, שם הוא מבלה בימים אלה בחופשה הרחק ממוקד עבודתו בלוס אנג'לס ומביתו שבהוואי, לה שאפל נשמע רוחני מאי פעם, עם רוח אלוקים השורה עליו. "זה זמן טוב מאוד להיות חי‭,"‬ הוא ממשיך. "לרבים מהסובבים אותי יש תחושה מאוד אופטימית. למרות שרבים חוששים מהמוות, אני מאמין שאין לנו באמת סיבה לפחד, כי אנחנו לא יודעים מה צפוי לנו במעבר לחיים הבאים. וולט ויטמן אמר פעם כי 'אנשים אומרים שמזל להיוולד, אבל אני מאמין שזה גם מזל למות‭.'‬ אנחנו חיים בעולם שאנחנו לא יכולים להוכיח, אבל אני מאמין שיש משהו מעבר לחיים האלה‭."‬

בשבוע הבא ינסה לה שאפל, ‭,47‬ להעביר מעט מהמסר שלו בביקורו השני בישראל, הפעם לרגל פתיחת תערוכת יחיד ראשונה מעבודותיו, שתוצג במוזיאון תל אביב לאמנות. בתערוכה, "צילום פופ פוסט מודרני" (פתיחה: 23 ביולי, אוצרת: נילי גורן‭,(‬ יוצגו באיחור אופנתי עבודות מחמש השנים האחרונות של אמן הפופ ההיפר-ריאליסטי, השוזר בתצלומיו איקונוגרפיה נוצרית לצד ידוענים ודמויות שוליים, וביקורת פסאודו חברתית-פוליטית לצד מחוות לסיפורי התנ"ך. את הכול עוטף לה שאפל בשכבת שעווה מבהיקה, שהופכת גם את הסיטואציה המזוהמת ביותר לדימוי זוהר מלא תשוקה.

הפוסטר שמלווה את התערוכה מדגים באופן חד את השימוש שעושה לה שאפל בהשראות המלוות אותו: העבודה Hold Me, Carry Me Boldly, מסדרת ‭,American Jesus‬ בו מוצג חברו הטוב מייקל ג'קסון כפייטה של מיכאלאנג'לו, מונח בזרועותיו של ישו מודרני על רקע צמחייה ירוקה. "הביקור הקודם שלי בישראל בשנה שעברה היה בצל מותו של מייקל‭,"‬ הוא מספר. "הוא היה חבר קרוב
שלי, והביקור היה מאוד טעון עבורי‭."‬ בפעם ההיא, מלבד גזירת סרט הכניסה לאירוע מסחרי אליו הוזמן, לה שאפל בחר לא להתוודע לאופנה המקומית ולקולגות שכל כך מעריצים אותו. לפחות הוא זכה לתמונה עם בר רפאלי. 

צילום: דיוויד לה שאפל
ביקורת חברתית פוליטית לצד מחוות לסיפורי התנ''ך צילום: דיוויד לה שאפל
מלחמות קדושות

התערוכה הנוכחית נאצרה על פי טעמו של הקהל הישראלי, כולל מבחר עבודות שנעשו במיוחד. כך למשל תצלום נגטיב של שטר של מאה שקל בכיכובו של נשיא ישראל לשעבר יצחק בן-צבי - עבודה גראפית שלא עומדת בסטנדרטים של הטכניקה המפוארת שמלווה את רוב עבודותיו של שאפל.

עבודה מעניינת נוספת וחדשה שתוצג בתערוכה היא ‭The Rape of Africa‬ בכיכובה של נעמי קמפבל חשופת שד, המנסה להביע אמירה פופוליסטית על יחסנו לאמא אדמה. אבל אל תנסו לחלץ מלה שאפל ביקורת ישירה על הקולוניאליזם שהשחית את אפריקה, או התעלמותו של האדם הלבן - גם היום - מהמחלות והעוני שאוכלות את היבשת השחורה.

לה שאפל

משמר את מקומו כאמן פופ שמתריס בכאילו, כיאה לצלם עם יסודות בצילום מסחרי, שחייב להיזהר בלשונו ומנסה, בסופו של יום, לרצות את כולם. כולל את הקהל הישראלי.

"הרגשתי שחלק מן העבודות האחרונות שלי אינן הולמות את המוזיאון בתל אביב‭,"‬ הוא אומר בטון מתנצל, "סדרת עבודות ‭,Holy War‬ למשל. אני חושב שלקהל הצופים בישראל יש מספיק בעיות עם מלחמות, והם לא צריכים להיזכר בהן גם כשהם מגיעים למוזיאון. חשבתי שכשאנשים מגיעים למוזיאון הם ירצו לראות דברים אחרים ממלחמה. לכם בישראל זה לא חסר, אתם חיים בסיטואציה של מלחמה מדי יום‭."‬

צילום: דיוויד לה שאפל
מתוך הקמפיין למאייבך צילום: דיוויד לה שאפל

במילים אחרות, אתה מנסה להתאים לה שאפל ייצוגי אחר לכל מקום בו אתה נמצא.

"בתערוכה שהייתה אמורה להתקיים בימים אלו ב‭Today Art Museum-‬ בבייג'ינג, חלק גדול מהעבודות נאסרו להצגה על ידי הצנזורה הממשלתית. לא היה שום דבר פוליטי בעבודות. אלו תמונות עירום יפות מאוד וצבעוניות שהציגו את גוף האדם. עבודות תמימות לחלוטין בלי שום ממד פורנוגראפי. לקח לנו זמן רב לקבל אישורים, וברגע שהממשלה החליטה לאפשר את התערוכה, היה מאוחר מדי לטפל בשינוע התמונות‭."‬

סדרת העבודות המעניינת ביותר של לה שאפל מבין אלה שיוצגו בישראל היא ‭,Deluge‬ המציגה אפיזודות תנ"כיות בהשראתו של מיכאלאנג'לו. אלו תמונות ענק קבוצתיות בהן שלל דמויות עירומות נמצאות במצב שבין חרדה להתפעמות. "התמונות אופטימיות מאוד, למרות שהמצולמים נראים בחרדה‭,"‬ מסביר לה שאפל. "בתמונת 'המבול‭,'‬ למשל, למרות שהעולם נמצא לפני סופו והמים עולים, כולם מציעים יד וזרוע אחד לשני. זאת הנקודה הכי גבוהה של הקיום האנושי. אף אחד לא נלחם, אף אחד לא מבקר אחד את השני. כולם יחד למטרה אחת. עבורי, התמונה הזו היא מראה לחברה. אני מאמין, כמו מיכאלאנג'לו, שאלוהים קיים. וההוכחה לכך היא הטבע והיופי של גוף האדם‭."‬

צילום: דיוויד לה שאפל
מתוך הקמפיין למאייבך צילום: דיוויד לה שאפל

את פרסומו הרב קנה לה שאפל בזכות העירום הרב שבולט ביצירותיו, אשר במרכזן עומדים פעמים רבות סלבריטאים מהשורה הראשונה. כמי שהתחנך על ברכיו של אנדי וורהול, לה שאפל הבין מתחילת דרכו כי הדרך האישית לתהילה עוברת באמצעות אימוץ תהילתם של אחרים. ליידי גאגא, פריס הילטון, פמלה אנדרסון, קורטני לאב, אמנדה לאפור ואחרים הסכימו כולם להתערטל - פיזית ונפשית - מול עדשת המצלמה שלו. אחד הדימויים החזקים ביותר של לה שאפל משנת 2004 היא העבודה ‭Class Struggle‬ בכיכובה של הילטון, המצולמת שרועה בעירום על רקע קיר לבנים ורוד, וגופה כבול בכבל שחור ארוך שבקצהו מיקרופון.

צילום: דיוויד לה שאפל
מתוך התערוכה במוזיאון תל אביב צילום: דיוויד לה שאפל

למרות שבשנים האחרונות הוא יצא בתקשורת כנגד תופעת הסלבס, ואף הצהיר כי אינו מעוניין עוד לצלם ידוענים, דפדוף ברשימת העבודות שלו חושף תמונת מצב שונה. רק השנה הספיק לצלם את אשת החברה ויורשת המיליונים דפני גינס לקמפיין של מכוניות "מאייבך‭,"‬ ואת ליידי גאגא בסדרת תצלומים יפהפייה. להגנתו הוא אומר כי השתיים אינן ידועניות, אלא אמניות, ובעיקר - חברות קרובות. "החיבור בינינו הוא אישי. דפני וגאגא הן חברות מאוד טובות שלי, והעבודה מושתתת על קרבה אישית. אני לא חושב שהן סלבריטיאיות בלי תוכן. הפסקתי בשנים האחרונות לצלם למגזינים, לכן העיסוק שלי בסלבריטיז פחת‭."‬

האם זה חלק מהפגיעה של האינטרנט במגזינים המודפסים?

"אני דווקא מאמין באינטרנט, בעיקר בסקייפ, כי אז יש לי יכולת לשוחח עם חברים מכל העולם מביתי שבהוואי. אבל אין לי חשבון טוויטר ואין לי פייסבוק. אני עדיין מאמין גדול בקשר אנושי עם אנשים, ולא מבעד למסך מחשב".

צילום: דיוויד לה שאפל
''מייקל היה חבר קרוב''. מתוך התערוכה צילום: דיוויד לה שאפל
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים