לשם שמים: חברות התעופה מתנגדות לשמים פתוחים
חברות התעופה הישראליות אל על, ארקיע וישראייר, טענו בפגישה עם מנהל רת"א כי הנהגת מדיניות שמים פתוחים בישראל תביא לפיטורים

מטוס אל על בנתב''ג צילום: יוסי אלוני
נציגי חברות התעופה הישראליות אל על, ארקיע וישראייר, ניצלו את פגישתם עם מנהל רשות התעופה האזרחית גיורא רום כדי להתריע: הסכם השמים הפתוחים עם האיחוד האירופי יחסל את התעופה הישראלית. השבוע עתידים נציגי 3 החברות להיפגש עם שר התחבורה ישראל כץ, שאמור לחתום על ההסכם.
בתום שנתיים של שיחות ומגעים אמור להיחתם בחודשים הקרובים הסכם השמים הפתוחים, שיחריף את ההסכמים הקיימים ויאפשר לחברות תעופה שונות להפעיל קווים בין ישראל למדינות אירופה על-פי שיקוליהן המסחריים וללא המגבלות הרגולטוריות הקיימים כיום. רום עתיד להגיע בשבוע הבא לסבב שיחות נציגי האיחוד האירופי בבריסל.
בחברות התעופה הישראליות אומרים כי הגבלות חוקתיות ותנאים אובייקטיביים אינם מאפשרים להן לנהל תחרות בתנאים הוגנים על כיסו של הנוסע. כך, למשל, חוק הגנת הצרכן המאפשר לנוסע הישראלי להחזיר את כרטיס הטיסה בתוך 14 יום, אינו מאפשר לחברות התעופה הישראליות להנהיג טיסות "לואו קוסט" בדומה לאלה שמפעילה איזי ג'ט, שאינה מאפשרת לנוסע להחזיר כרטיס טיסה לאחר שנרכש.
כמו כן צורכי הביטחון שמעמיסים על החברות הישראליות עלויות ומונעים מהן לנחות בשדות תעופה משניים, שבהם האגרות והעלויות נמוכות יותר. נוסף על כך, בחברות התעופה הישראליות אומרים כי העובדה שישראל נחשבת ל"יעד קצה" שאינו מאפשר טיסות המשך מונע מהן להציע טיסות המשך במחירים אטרקטיביים. יתר על כך, חברות תעופה ישראלית לא יכולות להצטרף ל"בריתות תעופה" המאגדת חברות תעופה הפועלות כגוש אחד, בשל התנגדויות פוליטיות.
"מדברים על תחרות ועל שמים פתוחים, אבל המשמעות
היא גזר דין מוות לתעופה הישראלית ואלפי מפוטרים", אמר אחד המשתתפים בפגישה. "מכיוון שהתנאים אינם שווים בין החברות בישראל לחברות האירופיות, ניאלץ לסגור קווים ושוב יהיה פחות היצע, פחות תחרות ומהר מאוד המחיר יהיה כמו שהוא כיום, ורק מעגל האבטלה יגדל".
גיורא רום אמר: "העולם משתנה וחברות התעופה הישראליות ייאלצו להתאים את עצמן למצב החדש". ממשרד התחבורה נמסר: "נושא השמים הפתוחים עם אירופה נמצא עדיין במשא ומתן. עד לסיומו אין ברצוננו להתייחס לנושא".