תגיד, אתה גנגסטר?: איך הפך הקפוצ'ון לפריט מעורר חשד?

מותו של הנער טרייבון מרטין, שלבש קפוצ'ון ונורה בשל מראהו החשוד, הצית סערת ענק בארצות הברית והעלה על סדר היום את שאלת סמליותו של הבגד. כך הפך הקפוצ'ון למזוהה עם פושעים בני מיעוטים

קתרין בויל | 28/3/2012 17:10 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
"ראית מה הוא לובש?", שאל הקול. "קפוצ'ון כהה", אמר ג'ורג' צימרמן למוקד המשטרתי, שניות ספורות לפני שירה והרג את הנער טרייבון מרטין בן ה-17, שאותו תיאר כ"חשוד מאוד". וכך, מתוך הטרגדיה הזו, הסווטשירט הנפוץ והשימושי הזה הפך למבחן רורשאך לתפיסות גזעניות.

- האם הקפוצ'ון באמת מלחיץ? הנה כמה דוגמאות

האם הקפוצ'ון נראה חשוד? זוכרים את טרייבון מרטין
האם הקפוצ'ון נראה חשוד? זוכרים את טרייבון מרטין צילום: רויטרס
בתפילות יום ראשון שנערכו בתחילת השבוע ברחבי ארצות הברית, כמרים רבים נשאו את הדרשה השבועית כשהם לבושים בקפוצ'ון. המטרה: להפגין סולידריות עם הנער שנהרג. יומיים קודם, ביום שישי, כוכב הכדורסל לברון ג'יימס העלה בטוויטר תמונה של חברי קבוצתו, מיאמי היט, כהם לבושים בקפוצ'ונים ומתחת לתמונה הוא צייץ: "אנו דורשים צדק". גם הראפר שון קומבס (פי.די.די) הביע את מחאתו.

באותו יום, שדר פוקס ניוז, הרלדו ריברה, עורר זעם רב כשאמר בתוכנית הבוקר של הרשת כי "הקפוצ'ון אחראי למותו של מרטין לא פחות מאשר היורה, ג'ורג' צימרמן". ריברה המשיך להסביר את דבריו בתוכנית "דה אוריילי פקטור", כשהזהיר הורים לילדים שחורים והיספנים, שלא יאפשרו להם להסתובב בקפוצ'ונים. "בחייכם, תראו מי עוד מסתובב בקפוצ'ונים", אמר ריברה. "רק שודדים וטרוריסטים".

דניאל מארי בן ה-24, ורבים כמותו, רוצים לעקור מהשורש את התפישה המוטעית הזו. לשם כך הוא אירגן ביום רביעי את "צעדת מיליון הקפוצ'ונים", שנערכה בניו יורק. בעקבותיה נערכו צעדות דומות בלוס אנג'לס, באטלנטה, בוושינגטון ובדטרויט. לדבריו של מארי, הוא מעוניין למשוך תשומת לב לא רק למותו הטראגי של מרטין בן ה-17, אלא גם לקפוצ'ון ולכל מה שהוא מייצג. "כאפרו-אמריקאי שמסתובב בניו יורק בקפוצ'ון, אני יכול לומר שזה נראה כמשהו מאוד חשוד", אומר מארי, איש הייטק. "כשאני עובר ברחוב לבוש בקפוצ'ון אני רואה שנשים אוחזות חזק יותר בתיקים שלהן. למעשה כששמעתי שטרייבון לבש קפוצ'ון, מיד חשבתי לעצמי, 'ההרגשה הזו מוכרת לי'".
AP
איך הפך הקפוצ'ון מקושר לפעילות מרושעת? חברי המיאמי היט במחאת הקפוצ'ונים AP
"משמעות סמלית"

אז איך הבגד הזה,שלובשים סטודנטים, צעירים על סקייטבורד וילדים ברחוב, הפך פתאום לכל כך מקושר לפעילות מרושעת? "חפצים רבים בתרבות מקבלים משמעות סמלית", מסביר דארל האנט, פרופסור לסוציולוגיה ומנהל המרכז ללימודים אפריקאים-אמריקאים באוניברסיטת קליפורניה שבלוס אנג'לס. "מדובר בפריט לבוש כללי למדי. ואולם, בגלל הנסיבות שבהן השתמשו בו הקבוצות החברתיות שקשורות אליו, הוא קיבל משמעות מסוימת".

החזיר את הקפוצ'ון לתרבות הפופולרית. רוקי בלבואה
החזיר את הקפוצ'ון לתרבות הפופולרית. רוקי בלבואה מתוך הסרט
 
קפוצ'ונים אינם פריט לבוש חדש וכבר בימי הביניים לבשו אותם נזירים. רק לעתים נדירות רואים ציורים של דנטה, המשורר בן המאה ה-14 מפירנצה, שכתב את "הקומדיה האלוהית", כשהוא לא לבוש בקפוצ'ון. הבגד הפך לפריט לבוש מסחרי בארצות הברית בשנות ה-30 של המאה הקודמת על ידי יצרנית בגדי הספורט "צ'מפיון", והוא נועד להגן על פועלים מפני פגעי מזג האוויר.

דניאל ג'יימס קול, פרופסור להיסטוריה של האופנה ב-Fashion Institute of Technology, אומר שהקפוצ'ון הפך לפריט לבוש ספורטיבי פופולרי עבור שני המינים רק באמצע הסבנטיז. היה זה לאחר שרוקי בלבואה (המתאגרף שגילם סילבסטר סטאלון) לבש
אותו כשרץ במעלה המדרגות של מוזיאון האמנות בפילדלפיה, בסצנה המפורסמת מתוך "רוקי". בשנות ה-90 אומץ הקפוצ'ון על ידי תרבות ההיפ-הופ. לאחר שגם מעצבי על כמו טומי הילפיגר נכנסו לתחום הקפוצ'ונים, באמצע שנות ה-90, הבגד החל להימכר בטווח מחירים מאוד רחב ואפשר היה למצוא אותו גם ב"ניימן מרקוס" וגם ב"וול-מארט". קפוצ'ון של "אלטוזרה", למשל, יעלה לכם 2,500 דולר.

הבגד הזה חוצה גבולות מעמדות ותרבויות. יש בתי ספר שאוסרים על תלמידים ללבוש אותם מחשש שנוח להחביא בהם ציוד שיאפשר לרמות בבחינות, אבל האמת היא שכולם לובשים קפוצ'ונים: חברי כנופיות, ראפרים, גולשים וספורטאים.

מתוך הסרט
כולם לובשים קפוצ'ונים. אמינם ב''8 מייל'' מתוך הסרט

ובכל זאת, אולי בגלל שהקפוצ'ון מסתיר את זהות האדם שלובש אותו, הוא הפך לסימן מנבא רעות. "הקפוצ'ון מביא עמו מסתורין וחרדה", מאשר פרופ' האנט. "אתה לובש קפוצ'ון ואתה הופך לאלמוני. גם חברי הקו-קלאקס-קלאן, הארגון הגזעני בדרום ארצות הברית, כיסו את ראשם בקפוצ'ונים בדיוק מאותה סיבה".

טיפשי לחשוב שכל מי שלובש קפוצ'ון מסוכן לציבור. פיפטי סנט (מימין)
טיפשי לחשוב שכל מי שלובש קפוצ'ון מסוכן לציבור. פיפטי סנט (מימין) AP
ואולם רבים סבורים שהשינוי שעבר על הקפוצ'ון, מהניצחון של רוקי ועד להפיכתו לפריט לבוש מאיים, התרחש רק לאחרונה. האנט סבור שסרטים כמו Menace II Society ו-South Central, שהופקו בעקבות המהומות שפרצו בלוס אנג'לס בשנת 1992 על רקע גזעי, קיבעו בתודעה את הקפוצ'ון כסמל של מרי אורבני.

דניס ווילסון, עיתונאי תושב פילדלפיה, הבחין בשנת 2006 בשינוי הסמלי שעבר הבגד. ווילסון פירסם מאמר בניו יורק טיימס לאחר שיצא למועדון לילה לבוש בקפוצ'ון וחברו שאל אותו, "תגיד, אתה גנגסטר?". "לא הייתי ער כלל וכלל לקונוטציה השלילית הזאת", הוא מספר, "אז התחלתי לחקור את הנושא. ראיתי, למשל, שהשינוי התחיל כשאנשים שלבושים בקפוצ'ון ציירו גרפיטי על הרכבות. ואז התחיל הקשר לצדדים היותר אלימים של ההיפ-הופ. אז בסדר, זה טיפשי להעלים עין מהאלימות בשירים של פיפטי סנט, אבל זה הרבה יותר מטופש לחשוב שכל מי שלובש קפוצ'ון הוא מסוכן לציבור".

בעקבות מותו הטרגי של מרטין, דניאל מארי מקווה שהקפוצ'ון, ולא משנה מי לובש אותו, יזכיר לנו מה העוצמה של הסמליות שאנו מעניקים לחפצים שאנו נתקלים בהם בחיי היומיום. "אני כבר לעולם לא אתייחס לקפוצ'ון כפי שהתייחסתי אליו בעבר", הוא אומר. "למרות שמעולם לא ראיתי בו משהו רע, עכשיו הוא הפך לאמצעי שמאפשר לנו להתעמת עם התגובות הראשוניות והתת הכרתיות שלנו בנושאי הגזע. ברור שמדובר במשהו תת הכרתי. אבל כשאנשים יתחילו להתעמת עם התגובות הראשוניות שלהם, אנו נראה התקדמות".

- עשו לייק לעמוד הפייסבוק של סגנון

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אופנה-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים