תגיד, אתה גנגסטר?: איך הפך הקפוצ'ון לפריט מעורר חשד?
מותו של הנער טרייבון מרטין, שלבש קפוצ'ון ונורה בשל מראהו החשוד, הצית סערת ענק בארצות הברית והעלה על סדר היום את שאלת סמליותו של הבגד. כך הפך הקפוצ'ון למזוהה עם פושעים בני מיעוטים
- האם הקפוצ'ון באמת מלחיץ? הנה כמה דוגמאות

באותו יום, שדר פוקס ניוז, הרלדו ריברה, עורר זעם רב כשאמר בתוכנית הבוקר של הרשת כי "הקפוצ'ון אחראי למותו של מרטין לא פחות מאשר היורה, ג'ורג' צימרמן". ריברה המשיך להסביר את דבריו בתוכנית "דה אוריילי פקטור", כשהזהיר הורים לילדים שחורים והיספנים, שלא יאפשרו להם להסתובב בקפוצ'ונים. "בחייכם, תראו מי עוד מסתובב בקפוצ'ונים", אמר ריברה. "רק שודדים וטרוריסטים".
דניאל מארי בן ה-24, ורבים כמותו, רוצים לעקור מהשורש את התפישה המוטעית הזו. לשם כך הוא אירגן ביום רביעי את "צעדת מיליון הקפוצ'ונים", שנערכה בניו יורק. בעקבותיה נערכו צעדות דומות בלוס אנג'לס, באטלנטה, בוושינגטון ובדטרויט. לדבריו של מארי, הוא מעוניין למשוך תשומת לב לא רק למותו הטראגי של מרטין בן ה-17, אלא גם לקפוצ'ון ולכל מה שהוא מייצג. "כאפרו-אמריקאי שמסתובב בניו יורק בקפוצ'ון, אני יכול לומר שזה נראה כמשהו מאוד חשוד", אומר מארי, איש הייטק. "כשאני עובר ברחוב לבוש בקפוצ'ון אני רואה שנשים אוחזות חזק יותר בתיקים שלהן. למעשה כששמעתי שטרייבון לבש קפוצ'ון, מיד חשבתי לעצמי, 'ההרגשה הזו מוכרת לי'".

אז איך הבגד הזה,שלובשים סטודנטים, צעירים על סקייטבורד וילדים ברחוב, הפך פתאום לכל כך מקושר לפעילות מרושעת? "חפצים רבים בתרבות מקבלים משמעות סמלית", מסביר דארל האנט, פרופסור לסוציולוגיה ומנהל המרכז ללימודים אפריקאים-אמריקאים באוניברסיטת קליפורניה שבלוס אנג'לס. "מדובר בפריט לבוש כללי למדי. ואולם, בגלל הנסיבות שבהן השתמשו בו הקבוצות החברתיות שקשורות אליו, הוא קיבל משמעות מסוימת".

קפוצ'ונים אינם פריט לבוש חדש וכבר בימי הביניים לבשו אותם נזירים. רק לעתים נדירות רואים ציורים של דנטה, המשורר בן המאה ה-14 מפירנצה, שכתב את "הקומדיה האלוהית", כשהוא לא לבוש בקפוצ'ון. הבגד הפך לפריט לבוש מסחרי בארצות הברית בשנות ה-30 של המאה הקודמת על ידי יצרנית בגדי הספורט "צ'מפיון", והוא נועד להגן על פועלים מפני פגעי מזג האוויר.
דניאל ג'יימס קול, פרופסור להיסטוריה של האופנה ב-Fashion Institute of Technology, אומר שהקפוצ'ון הפך לפריט לבוש ספורטיבי פופולרי עבור שני המינים רק באמצע הסבנטיז. היה זה לאחר שרוקי בלבואה (המתאגרף שגילם סילבסטר סטאלון) לבש
הבגד הזה חוצה גבולות מעמדות ותרבויות. יש בתי ספר שאוסרים על תלמידים ללבוש אותם מחשש שנוח להחביא בהם ציוד שיאפשר לרמות בבחינות, אבל האמת היא שכולם לובשים קפוצ'ונים: חברי כנופיות, ראפרים, גולשים וספורטאים.

ובכל זאת, אולי בגלל שהקפוצ'ון מסתיר את זהות האדם שלובש אותו, הוא הפך לסימן מנבא רעות. "הקפוצ'ון מביא עמו מסתורין וחרדה", מאשר פרופ' האנט. "אתה לובש קפוצ'ון ואתה הופך לאלמוני. גם חברי הקו-קלאקס-קלאן, הארגון הגזעני בדרום ארצות הברית, כיסו את ראשם בקפוצ'ונים בדיוק מאותה סיבה".

דניס ווילסון, עיתונאי תושב פילדלפיה, הבחין בשנת 2006 בשינוי הסמלי שעבר הבגד. ווילסון פירסם מאמר בניו יורק טיימס לאחר שיצא למועדון לילה לבוש בקפוצ'ון וחברו שאל אותו, "תגיד, אתה גנגסטר?". "לא הייתי ער כלל וכלל לקונוטציה השלילית הזאת", הוא מספר, "אז התחלתי לחקור את הנושא. ראיתי, למשל, שהשינוי התחיל כשאנשים שלבושים בקפוצ'ון ציירו גרפיטי על הרכבות. ואז התחיל הקשר לצדדים היותר אלימים של ההיפ-הופ. אז בסדר, זה טיפשי להעלים עין מהאלימות בשירים של פיפטי סנט, אבל זה הרבה יותר מטופש לחשוב שכל מי שלובש קפוצ'ון הוא מסוכן לציבור".
בעקבות מותו הטרגי של מרטין, דניאל מארי מקווה שהקפוצ'ון, ולא משנה מי לובש אותו, יזכיר לנו מה העוצמה של הסמליות שאנו מעניקים לחפצים שאנו נתקלים בהם בחיי היומיום. "אני כבר לעולם לא אתייחס לקפוצ'ון כפי שהתייחסתי אליו בעבר", הוא אומר. "למרות שמעולם לא ראיתי בו משהו רע, עכשיו הוא הפך לאמצעי שמאפשר לנו להתעמת עם התגובות הראשוניות והתת הכרתיות שלנו בנושאי הגזע. ברור שמדובר במשהו תת הכרתי. אבל כשאנשים יתחילו להתעמת עם התגובות הראשוניות שלהם, אנו נראה התקדמות".
- עשו לייק לעמוד הפייסבוק של סגנון
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום אופנה-
