
איך להעלות את כושר הריכוז של הילדים?
לא תאמינו איזו השפעה חיובית יש למים על גופנו. על פי ההמלצות ילדים צריכים לשתות בין 4 ל-9 כוסות בהתאם לגילם. הנה כמה טיפים כיצד להרגיל את ילדיכם לשתות כפי הנדרש
חוזרים ללימודים עם nrg סגנון:
- האם התלבושת האחידה חסכונית כפי שחושבים?
- תפרנו לכם תיק: כל הטיפים לבחירת הילקוט הנכון
כך למשל, ירידה בכמות המים בגופו של הילד ואפילו הקלה ביותר, בדומה לירידה הנצפית אצל כולנו בבוקר לאחר שלא שתינו כל הלילה, נמצאה במחקרים רבים כמשפיעה על תפקוד המוח לצד הגברה של כאבי ראש ועייפות. התייבשות קלה קשורה בירידה בכושר הריכוז ובערנות, פגיעה בקואורדינציה, ירידה בזיכרון לטווח קצר והארכת זמן תגובה- כל אלו חיוניים מאוד לתלמיד בבית הספר.

היות וילדים, לעומת מבוגרים, מכילים יותר מים בגוף ובעלי חילוף חומרים גבוה יותר, הם נוטים יותר להתייבש ולהיות מושפעים בקלות רבה יותר מהמחסור במים. בטווח הארוך למשל, שתייה מועטה קשורה בין היתר, בסיכון לעצירות ולאבני כליה.
העדפת שתיית מים, בייחוד בקרב ילדים, מסייעת למניעת עששת, מפחיתה סיכון להשמנה ומשמשת כאחד האמצעים היעילים, הזולים והבטוחים ביותר להפחתת משקל עודף.
כמה מים ילדים צריכים לשתות?
על פי ההמלצות של האקדמיה האמריקאית למדעים מסתבר שילדים צריכים לשתות לא מעט על מנת לשמור על בריאות טובה. ההמלצות מתאימות למזג אויר נוח, פעילות רגילה וכאשר הילד בריא. בתנאים של אקלים חם, פעילות גופנית רבה ובעת מחלה מומלץ להגביר את כמות השתייה.
המלצות השתייה לילדים על פי האקדמיה האמריקאית למדעים:
כמות נוזלים המומלצת לשתייה ליום (ללא קשר למזון הנצרך )
ילדים 1-3 שנים 0.9 ליטר ( 4.5 כוסות *). 4-8 שנים 1.2 ליטר (5 כוסות *)
נוער בנים : 9-13 שנים 1.8 ליטר ( 9 כוסות *). 14-18 שנים 2.6 ליטר ( 13 כוסות *)
נוער בנות :9-13 שנים 1.6 ליטר ( 8 כוסות *). 14-18 שנים 1.8 ליטר ( 9 כוסות *)
* הכוונה לכוס בנפח 200 מ"ל.
אז איך יודעים שהילדים שתו מספיק? מדד פשוט, זמין ויעיל להעריך את כמות הנוזלים שנצרכו הוא צבע השתן. הצבע צריך להיות שקפקף בדומה למי ברז וללא ריח חריף. למדו את הילדים לבדוק בעצמם את הצבע: "פיפי צהוב זה לא טוב, פיפי שקוף – אני אלוף"
סימנים נוספים היכולים להעיד על מחסור מתמשך במים בגוף:
כאבי ראש, עייפות (ילדים עלולים להיות ישנוניים מכפי הרגיל), מיעוט שתן (עבור ילדים ומתבגרים 8 שעות או יותר ללא השתנה), יובש בפה ותחושת בחילה.
עידוד ילדים להעדפת מים ולשתייה מספקת צריכה להתחיל בשנים הראשונות לחיים היות וקל יותר להשריש הרגלים בגיל צעיר. עבור ילדים שהתרגלו לשתות רק שתייה ממותקת וממעיטים לשתות מים, כדאי להתחיל את התהליך כבר עכשיו, שכן ככל שמתחילים בגיל צעיר יותר, קל יותר לשנות את ההרגל ולשמר אותו לאורך שנים.
על מנת להקל על תהליך ולמנוע התנגדויות כדאי לעשות זאת בצורה הדרגתית, להעדיף משקאות ממותקים קלות וללא צבעי מאכל. ניתן להמתיק קלות את המים הרגילים במעט סירופ, דבש או סילאן או לחילופין מים בטעמים דוגמת 'נביעות +' וכך להגדיל בהדרגה את כמות שתיית המים.
אנחנו כמודל לחיקוי – כמו תמיד זה מתחיל בהורים ובדוגמא האישית שהם נותנים לילדים. הורים ששותים מים מהווים מודל לחיקוי ויצליחו טוב יותר להנחיל זאת לילדיהם.
דבר ראשון בבוקר – שתייה מספקת מתחילה על הבוקר, לפני ההליכה לבתי הספר. בבתים רבים ילדים אינם שותים כלל במהלך התארגנות הבוקר או ששותים משקאות חלב. חשוב לדעת שחלב מכיל לצד המים גם כמות רבה של חלבונים אשר זקוקים למים לצורך המטבוליזם שלהם ולפיכך המים שבחלב פחות זמינים לצרכי הגוף האחרים. עבור ילדים ששותים תה, כדאי לדעת כי התה מכיל חומרים משתנים אשר מאלצים את הכליות להפריש יותר מים החוצה מהגוף. לפיכך, מומלץ תמיד לשלב גם שתית מים במהלך הבוקר. הרגילו את הילדים לשתות מים מיד בקימה, אפילו עוד לפני צחצוח השיניים. שתיית מים על הבוקר תחזיר לגוף את המים שאבדו בלילה, תעודד יציאה לפני בית הספר, תעורר, תגביר ריכוז ותפחית סיכון לכאבי ראש בהמשך היום.

צידה לדרך - ציידו את הילדים בבקבוק מים אישי בכל בוקר. מתבגרים זקוקים לשני בקבוקים לפחות. אל תשכחו להחליף את המים בבקבוקים מדי יום ולזרוק בקבוקים בלויים.
התיק חשוב לא פחות - כדאי מאוד להעדיף את תיקי הגב המכילים תאים חיצוניים משני צידי התיק, כך שבקבוק מים יכול להיכנס לתוכם בקלות ולהיות נגיש לילד בכל עת. בצורה זו הבקבוק גלוי לעיניים וקל לשליפה, דבר שמעודד את הילד לשתות לעיתים יותר קרובות.
להזכיר כל הזמן – הנחיות שתייה הן לא פחות חשובות מההנחיות האחרות שאנו מלמדים את הילדים לפני ההליכה לבית הספר. לצד התזכורת "אל תשכח לאכול את הסנדוויץ" כדאי גם להזכיר לילד לשתות בכל הפסקה ולהחזיר הביתה בקבוק ריק.
לא להתאפק – יש ילדים שנמנעים מלשתות היות ואינם רוצים ללכת לשירותים בבית הספר. מומלץ לברר מה המצב אצל הילד הפרטי
איך היה בבית הספר? – אחרי הלימודים לא לשכוח לשאול גם על מה וכמה שתה היום בבית הספר. כמו בשאר התחומים, עצם השאלה מסמנת את חשיבות הנושא וגם מאפשרת מעקב צמוד. במידה והבקבוק לא התרוקן , מומלץ לברר מדוע ולעודד השלמות שתיית מים בהמשך היום.
להמשיך בבית – שתייה מספקת ממשיכה גם בבית אחרי הלימודים. הכניסו שיגרת שתייה דרך הרגלים קבועים: שותים מים כשחוזרים מבתי הספר, לצד הכנת שיעורים , צפייה בטלוויזיה או משחק במחשב ולפני ארוחת ערב. לזמינות ולנגישות של המים יש תרומה מכרעת לכמות השתייה. הכנסת בר מים מינרליים הביתה הוכחה שמגבירה את כמות שתיית המים של כל המשפחה: המתקן כשלעצמו מהווה אטרקציה לא קטנה עבור ילדים בנוסף, היות והוא בגובה הילד, הוא מאפשר גישה נוחה ופשוטה ומעודד את הילדים לפעילות עצמאית (עוד דבר שהם מאוד אוהבים). העיקר, שתו מים. א- מחייה !
שרון דבוש חלילי היא דיאטנית קלינית מוסמכת R.D. ויועצת תזונה לחברת נביעות
