אוכלים אותה: השקרים שתעשיית המזון מוכרת לנו
לחם בלי כולסטרול, ארבעה שמות שונים לאותו הסוכר, אריזות ירוקות למוצרים - חברות המזון יעשו הכול כדי לגרום לכם לחשוב שאתם צורכים מזון בריא
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו

עודף מזון תעשייתי. העגלה המלאה
צילום: נאור רהב
"הגיע אליי לקוח עם אריזה של דגני בוקר המוגדרים כפינוק בריאותי", מספרת לי הדיאטנית חני שטיינמץ. "הסתכלתי על הרכיבים וראיתי שארבעה מתוכם הם שמות שונים לסוגים של סוכר. אנשים בטוחים שהם מוסיפים בריאות לצלחת, אבל בפועל הם מוסיפים קלוריות מיותרות וסוכרים. קחי לדוגמה קופסת שימורים של תירס. אנשים לא יודעים אבל תירס רגיל הוא דווקא זה שהוסיפו לו סוכר. רק התירס 'לייט', המכונה 'מופחת קלוריות', הוא הטבעי ביותר".
לחני יש דוגמאות נוספות: אריזות לחמים שמצוין עליהן כי הן 'ללא כולסטרול', אף שכולסטרול, שמקורו מן החי, ממילא לא מצוי ברוב הלחמים; מים בטעמים, הנתפסים אולי כ'מים בריאותיים', אף שכל כוס מכילה כשתי כפיות סוכר, ועוד.

זה תירס לייט, לא ההוא מהקופסה. קלחים טריים
צילום: ראובן קסטרו סגנון: אוריה גבע
אז מה אומר החוק בנושא?
תקנות בריאות הציבור אוסרות על ייחוס סגולת ריפוי למצרך מזון, גם אם הוא מכיל ויטמינים או מינרלים,
גם חוק הגנת הצרכן אוסר על הטעיה לגבי "הטיב, המהות, הכמות והסוג של הנכס". אך בתחום מזון הבריאות יש מרווח גדול שאינו נכנס לגדרי החוק. יצרני המזון רוכבים לא פעם על גל הבריאות, גם אם ההגדרות התזונתיות לא לגמרי מדויקות.
דוגמה מצוינת להבנת הפוטנציאל העסקי הגלום בשוק הבריאות, ניתן למצוא במקרה של רשת מקדונלד'ס, שלפני כמה שנים יצאה במסע פרסום תחת הכותרת: "מקדונלד'ס, לא מה שחשבתם". בכרזה שפרסמה חברת המזון צולמו שלוש פריכיות עם גבינה, ומולן המבורגר עם צ'יפס, כשעל שתי התמונות הוצג ערך קלורי כמעט זהה. ההסבר לפרסום מעורר התמיהה היה טמון בעובדה שהערכים שאליהם התייחס החישוב הקלורי הוא משקל של 100 גרם, משקל מזערי ביחס לארוחה במקדולנד'ס.

חייבים לקרוא את האותיות הקטנות. פרסומת מקדונלד'ס
יחצ
איגוד רופאי הילדים מחה נגד העניין. הוא טען כי כדי להגיע למשקל מקביל לזה של מנת מקדונלד'ס, יש לאכול 20 פריכיות לפחות. האיגוד דרש להסיר את הקמפיין "השקרי והמסוכן, שעלול להביא לצריכה מרובה של מזון תעשייתי עד כדי סיכון ממשי לבריאות". במקרה של מקדולנד'ס, העובדה שמדובר ב-100 גרם בלבד הודגשה בכרזות הפרסומיות, כך שלא היה בסיס לטעון שמדובר בהטעיה של ממש.
בשנה שעברה, ארבע שנים אחרי הקמפיין מעורר המחלוקת, יצאה מקדונלד'ס שוב במסע פרסום דומה, כשהפעם היא משווה בין כמות פריכיות וגבינה השוקלת כמו המבורגר שלם. ואולם, גם כעת, כשהמשקל והערך הקלורי אכן זהים, נותרת השאלה לגבי הערך התזונתי של שני סוגי המאכלים הללו.