תפילין מעוצבות לנשים: "לא רוצים להתריס"

סטודנטים מהמחלקה לאמנות רב תחומית במכללת שנקר עיצבו תפילין במיוחד לנשים. הם בצבע לבן ובעיצוב מעוגל, יש רק תפילין של יד, ובמקום "שמע ישראל" תמצאו בתוכן את דבורה ואסתר המלכה

נעמי גוטקינד-גולן | 9/3/2015 12:16 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
"עשינו את זה מתוך מקום אוהב למסורת היהודית ולא מתוך מקום הורס או מתריס", כך מסבירה תות שגיא, סטודנטית מהמחלקה לאמנות רב תחומית במכללת שנקר, את העבודה החדשה שיצרה בהנחיית מוריה יניב אלמליח ואיל שינבאום, במסגרת שבוע פסטיבל המרקחה השלישי. תות מתכוונת לתפילין לנשים שהיא יצרה ביחד עם שניים מחבריה למכללה, איבאור צבי, וולריה שימחוביץ.

כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
 
תות שגיא
ניסיון לחדש שיח יהודי פמיניסטי. תפילין של בת תות שגיא

שלושת המעצבים הצעירים אומרים שהמניע שלהם היה ניסיון לחדש שיח יהודי עדכני פמיניסטי שמכבד את המסורת והולך בשילוב ובחיבור לא מתוך רצון לנתק. עם זאת הם מגלים שלפחות סטודנט אחד במכללה, התעצבן וכעס עליהם, עד שקיבל את ההסבר שהמטרה היא "רצון לשלב ולהיות עדכניים ובכלל לא להתריס ולכן גם החלטנו לעשות רק תפילין אחד של היד שמכוון אל הלב, וזה לדעתנו מתאים במיוחד לנשים. מה גם שידוע לנו שיש נשים שמניחות תפילין".

איך ניגשתם ליצירת התפילין הנשיים?
"מאחר שמדובר בנשים, חשבנו שאולי לא מתאים שחור אלא צבע
בהיר, ואולי שיהיה פחות מרובע בעיצוב ויותר עגול", אומרת תות שגיא, "בנוסף, כתבנו במקום פסוקי הפרשיות שיש בתפילין של עם ישראל לדורותיו פסוקים אחרים עם נשים דומיננטיות כמו דבורה, אסתר ויעל. הטבענו בעבודת יד על דיסקיות מתכת את השמות של הגיבורות התנכ"יות האלה והכנסנו את הדסקיות לתוך בתי התפילין. בין היתר עלה שמן של בנות צלפחד, אבל מאחר שהן מופיעות בפרשת "פנחס", והרגשנו שלא נכון לנו לרשום שם גבר בתפילין של נשים, העדפנו את שמותיהן של הבנות דווקא".

דבריה של שגיא מבהירים שבעצם לא מדובר בתפילין במשמעות הדתית, אלא באביזר סמלי, עשוי מחומרים וטקסטים שונים לגמרי, ועם זאת, לא ממניעים רפורמיים או אפילו קונסרבטיים אלא כסוג נוסף של ג'סטה ניו-אייג'ית.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg
שתף

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

המומלצים

מרחבי הרשת

פייסבוק