ראשי > חדשות > חדשות בארץ > כתבה
בארכיון האתר
נהגים ללא מעצורים
המשטרה חושדת: רוב נהגי אגד בחיפה עוברים על החוק, מרמים ומנדים את מי שמעז להתלונן
לכתבה הקודמת דפדף בחדשות לכתבה הבאה
אייל טל
6/11/2004 5:55
חקירה משטרתית שנפתחה בעקבות תחקיר ''מעריב'' חשפה נתונים מבהילים: 80% מנהגי אגד בחיפה והצפון עובדים באופן שיטתי מעל 12 שעות ביום ומעורבים במאות תאונות בשנה.
 
ב-4 במאי השנה, חשש נהג אוטובוס באחד הסניפים המרכזיים של אגד באזור חיפה שנלכד על ידי מכמונת מהירות משטרתית, והחליט לא לקחת סיכונים מיותרים. לסידור העבודה היומי שלו, שממנו עולה כי הוא נהג 17 שעות ו-53 דקות , צירף שני טכוגרפים ("הקופסה השחורה" המתעדת את הנסיעות, המהירות ועוד-א"ט). הראשון תיעד את שעות הנהיגה שלו מהשעה 5:30 בבוקר עד השעה 12:50 בצהריים. הטכוגרף השני היה ריק.
 
על גבי הטכוגרף הריק כתב הנהג בכתב ידו: "אני שולח לכם טכוגרף ריק בכוונה. הטכוגרף האורגינל נמצא אצלי משום שבשעה 19:18 צולמתי על ידי מכמונת מהירות ונסעתי רק בין 30 ל-40 קמ"ש. לאחר חודשיים אחזיר למחלקת רישום בתיאום אם (כך במקור) נועם מהבטיחות".
 
על בסיס טכוגרף זה, ועל בסיס עדויות נוספות שהצטברו נגדו, נחקר הנהג באזהרה במשרדי לשכת התנועה בחיפה - יחד עם עוד כ-180 נהגים מסניפי אגד בחיפה והקריות - בחשד כי עברו במודע על תקנת התעבורה 168 (ב) האוסרת על נהג ברכב ציבורי לנהוג 12 שעות ביממה אחת.
 
הנהגים שנחקרו, עבדו על פי החשד סביב השעון, ללא מנוחה או הפסקה. לידי צוות החקירה המיוחד (צח"מ) בלשכת התנועה במשטרת מרחב חוף, החוקר את הפרשה, הגיעו עדויות על נהגים שסיימו את יום עבודתם ב-1:00 בלילה , אחר 18 או 19 שעות עבודה רצופות. ואחרי לילה קצר של שלוש שעות שינה, התיישבו בבוקר שוב ליד ההגה, ליום נוסף של נסיעות כמעט סביב השעון.
 
במקום לדאוג למנוחה, החיונית למי שמובילים עשרות נוסעים, דאגו הנהגים לפתח ולשכלל שיטות שונות "לתחמן" את הטכוגרפים. החקירה העלתה חשד, כי הנהגים החליפו את מדי הטכוגרף באוטובוסים, כדי להטעות את המשטרה, וגם את קציני הבטיחות של אגד.
 
"התופעה הזו רווחת באגד שנים", מספר אחד הנהגים, "אין ברירה. מבקשים ממך לנסוע, אז אתה נוסע. מי שמסרב לנסוע מוגדר כבעייתי ופשוט'מייבשים אותו'. ממשכורת של 6,500 שקל ברוטו אי אפשר לפרנס משפחה. אז מה עושים? נרדמים ברמזור אדום. מתעוררים כשהנהג במכונית
שמאחוריך צופר לך בעצבים בגלל שהאור התחלף בירוק. למעשה, זה שירות השכמה יעיל".
 
במקום למגר את התופעה ולדאוג לבטיחותם של הנוסעים, העדיפו המנהלים באגד על פי החשד להמשיך ולתגמל את הנהגים שעשו שעות ארוכות על הכביש. כך, למשל, נהג שעבד יותר מ-60 שעות נוספות בחודש, קיבל בונוס כספי של כ-300 שקל , בנוסף לתשלום הרגיל על שעות נוספות. עבור נהגים שהיו שקועים בחובות עד צוואר זה השתלם, גם במחיר של עבירה על החוק.
 
לא כל הנהגים התלהבו מן הישיבה הממושכת על ההגה. היו גם נהגים שביקשו להתריע. החוקרים טוענים, כי חלק מהנהגים הללו מצאו את עצמם מחוץ לאגד, או משובצים במשמרות, שבהן לא ניתן להתפרנס בכבוד. כך למשל, נהג שנחקר באזהרה, טען כי בסניף החלו להתנכל לו לאחר שפנה לשבץ (האחראי על שיבוץ הנהגים בסידורי העבודה - א"ט) במכתב וביקש שלא לעבוד בשבת. בחקירתו אמר הנהג, כי הוא כתב גם למנהל הסניף מכתב בעניין, אך זה השיב לו בעלפה כי אין טעם לכתוב לו מכתבים, משום שהוא ממילא לא קורא אותם.
 
הנהג אף טען כי פנה אל הסדרנים בבקשה שלא לחרוג מ-12 שעות נהיגה ביממה. "אל תהיה קטנוני", השיבו לו הסדרנים. וכאשר פנה, לדבריו, לקצין הביטחון האזורי נענה ב"תעשה מה שאומרים לך". נהג אחר, שנחשד על ידי חבריו לסניף כמי שהתלונן נגדם במשטרה, עבר מסכת של השפלות מצד "החברים" עד שנאלץ להתפטר. ביום שבו עזב את הסניף נתלתה על לוח המודעות כרזה צבעונית שעליה נכתב: "ולמלשינים לא תהיה תקווה". המסר היה ברור.
 
ד"ר משה בקר, מומחה לתעבורה ולבטיחות בדרכים מכנה את התופעה של נהגים הנרדמים על ההגה ברמזורים בשל עייפותם "ניקור". "זוהי למעשה עייפות שכלית ולא פיזית", הוא מסביר, "גם הנהג המקצועי ביותר, שנוהג בכל יום שעות ארוכות על הכביש, משלה את עצמו אם הוא חושב שחוסר שינה לא משפיע עליו. מרווח התגובה בשטח עירוני מאוד מצומצם, ולכן יש ריבוי בתאונות דרכים שבהן מעורבים אוטובוסים דווקא בתוך העיר, ובהן גם תאונות דרכים קטלניות".

עורך הדין יסדר
ואכן, מנתוני קצין הבטיחות האזורי של אגד באזור חיפה עולה כי בשנת 2003 היו מעורבים 686 נהגי אגד באזור חיפה והקריות ב-1,625 תאונות דרכים. הממוצע השנתי באזור חיפה והקריות עומד על נתון מדהים של 2.3 תאונות דרכים לכל נהג בשנה. חלק גדול מתאונות הדרכים הללו לא דווח כלל למשטרה. נהג שהיה מעורב בתאונה מקבל ייצוג מעורך דין מטעם החברה.
 
כך למשל, במקרה של הנהג אייזיק הירש, העובד באחד הסניפים הגדולים באזור חיפה. ב-12 בנובמבר 2002 ביקש תושב הקריות בן 76 לעלות לאוטובוס קו 59 בקריית-ים. בכתב האישום שהוגש נגדו נטען כי עוד בטרם הספיק הפנסיונר להתיישב על הכיסא, פתח הירש בנסיעה. הפנסיונר איבד את שיווי משקלו ונפל אל גרם המדרגות באוטובוס. כתוצאה מכך יצאה עצם הירך של הקשיש ממקומה.
 
"הנהג עצר בתחנה הבאה", טוענת בתו של הקשיש, "בעזרת נוסע נוסף הוא הוציא את אבא שלי מתוך האוטובוס והותיר אותו על המדרכה ממרר בבכי ומתחנן לעזרה. הוא המשיך בנסיעה, אך בהמשך נמלך בדעתו, שב אל אבא שלי, בחן את מצבו - ויצא שוב לדרך מבלי להושיט עזרה". רק בזכות כרטיס הנסיעה שנמצא בידי הקשיש, הצליחו בני משפחתו לאתר את הנהג והתלוננו נגדו במשטרה. בעקבות אירוע זה הפך הפנסיונר מעצמאי לסיעודי, ונזקק כיום לסיוע בני משפחתו.
 
"חלפו שנתיים מאז האירוע הזה ואנחנו עדיין לא מצליחים להבין את התנהגותו של הנהג", אומרת הבת, "לאן הוא מיהר? מדוע הוא לא יכול היה לסייע לאבא שלי שנפצע? למה הוא לא הזמין אמבולנס? עבור אבי, שנסע במשך 50 שנה רק באגד, זו מכה קשה מאוד".
 
משפטו של אייזיק הירש מתנהל בימים אלו בבית משפט השלום לתעבורה בחיפה. במהלך השנתיים האחרונות התנהלו מגעים לעסקת טיעון בין התובע המשטרתי ועורכי דינו של הנהג, המועסקים על ידי אגד - אולם הצדדים לא הגיעו להסכמה.
מחליפים את הטכוגרף באמצע משמרת. צילום: אלכס רוזקובסקי
חובות ומשכנתה
חקירת המשטרה בפרשת השעות הנוספות באגד החלה בעקבות תחקיר "מעריב" שפורסם בינואר 2004. התחקיר חשף כי נהגים באגד מחליפים את הטכוגרפים, על מנת להטעות את המשטרה ואת קציני הבטיחות של אגד. בתחקיר הוצג לראשונה טכוגרף של נהג, שתיעד יום עבודה שהחל בשעה 5:00 בבוקר - והסתיים סמוך לשעה 20:00 בערב.
 
בעקבות פרסום התחקיר פנו במהלך החודשים האחרונים מספר נהגים למשטרה והתלוננו על הנעשה בסניפי אגד באזור חיפה. במשטרה חשבו בתחילה - ממש כפי שטען דובר אגד, רון רטנר, בתגובתו לתחקיר הראשון - כי מדובר במקרים בודדים בלבד. אולם תוך זמן לא רב הסתבר לחוקרים כי ההנחה הראשונית שלהם היתה שגויה.
 
לפני כשלושה שבועות פשט צוות החקירה המיוחד שהוקם בלשכת התנועה במרחב חוף על המשרדים הראשיים של אגד בחיפה. החוקרים, פקד חיים חלפון, רס"מ משה ויסמן, רס"מ רון מייסטר, רס"ר יגאל אקסלרוד ורס"ר חלי כהן, לקחו את סידורי העבודה היומיים של הנהגים, את הטכוגרפים וכן את תלושי השכר. חדר המועדון של לשכת התנועה הוחרם לטובת הצוות, שהחל בסידור הניירת ואיתור הנהגים החשודים.
 
בתום שבועיים מאומצים, שבהם דלקו האורות במועדון עד השעות הקטנות של הלילה, התברר לחוקרים כי בידיהם ראיות ברורות, לכאורה, נגד 548 נהגים מתוך 686 נהגי אגד העובדים באזור חיפה והצפון, בחשד שנהגו בניגוד לחוק באופן מתמשך. בין אותם נהגים שנאספו נגדם ראיות נכלל גם שמו של הירש, הנהג שהותיר את הנוסע הפצוע על המדרכה.
 
לתמונה הוכנסה גם פרקליטת מחוז חיפה, עורכת הדין לילי בורישנסקי, שמינתה את עורך הדין עמית פרלה כפרקליט מלווה לצוות החקירה. התוכנית המקורית של החוקרים היתה לזמן לחקירה את 548 הנהגים החשודים. אולם ביום שני האחרון, לאחר שכבר הספיקו לחקור כ-220 מאנשי אגד, התקבלה ההחלטה להפסיק לזמן את הנהגים ואת אלה שכבר הגיעו לשחרר ללא חקירה - משום שתמונת המצב היתה כבר ברורה. "אין טעם להמשיך ולחקור את כל הנהגים", אמר השבוע תת-ניצב דוד סיסו, "כבר ברור לנו שמדובר בתופעה".
 
רוב הנהגים שנחקרו באזהרה הודו לטענת המשטרה בביצוע המעשים המיוחסים להם. כל אחד מהם תירץ ונימק: אחד טען כי הוא צריך לשלם משכנתה, שני סיפר שהוא שקוע בחובות עד צוואר, שלישי דיווח על נאמנות למקום העבודה. "אני עושה מה שאומרים לי", הסביר הנהג.
 
בשלב הבא של החקירה, ניסתה המשטרה לאתר את האדם שהתיר לנהגים לבצע את העבירות. הטכוגרף הריק הביא את החוקרים ל"נועם מהבטיחות". החוקרים הסיקו כי מדובר באבינועם כהן, קצין הבטיחות האזורי של אגד באזור חיפה. בשבוע שעבר נחקר כהן באזהרה. הוא הורחק על ידי המשטרה ל-15 ימים מאגד, ונאסר עליו לשוחח עם איש על העניין במשך 30 יום. איתו הורחקו שני מנהלי סניפים מרכזיים באזור חיפה והקריות - יעקב מימון, מנהל מרכזית חוף הכרמל, ויקי כהן, מנהל סניף קריות. באותם תנאים הורחק גם צביקה ליכט, השבץ של סניף הקריות, ואילן אבוטבול, שבץ סניף חוף הכרמל.
 
ביום שני עדכן פקד חיים חלפון את מפקד משטרת מרחב חוף, תת-ניצב דוד סיסו, על התקדמות החקירה. מסקנות הביניים של החקירה קשות: כ-80 אחוז מתוך 686 הנהגים באזור חיפה והקריות עוברים על פי החשד על החוק. לטענת החוקרים, מנהלי סניפים, סדרנים ורכזים מאפשרים ומעודדים את הנהג לעבור על החוק. עוד נטען במצגת, כי מנהל האזור יודע על התופעה אך אינו עושה דבר בנידון.
 
החוקרים הגיעו למסקנה כי קצין הבטיחות שאמור לאכוף את חוקי התעבורה ולידע את הממונים על הנעשה, אינו עורך ביקורות. לטענתם, מנהל התנועה באזור הצפון יודע ומכיר את הבעיה, אך מלבד מכתבי התרעה ששלח, אינו עושה דבר. גם מנהל התנועה הוציא מכתבים למנהלי הסניפים, אולם במשטרה חושדים כי בכך ניסה להתנער מאחריות.
 
יושב ראש מזכירות אגד, אריה פלדמן, חושדים החוקרים, יודע ומכיר את הבעיה, אך מלבד מכתבי התרעה שאסור לעבור על החוק לא עשה דבר. פלדמן נחקר שלשום באזהרה במשרדי לשכת התנועה. בתום חקירתו החליט ראש לשכת התנועה, סגן ניצב יוסי עשור, להסיר את ההגבלות שהוטלו על חמשת המורחקים מאגד ולאפשר להם לשוב לעבודה.
"פרויקט לחקירה ארצית"
המסקנה האחרונה בממצאי הביניים של החקירה אימתה את תחקיר "מעריב" מינואר 2004, שלפיו נהגים החורגים משעות העבודה המותרות מחליפים בזמן הנסיעה את הטכוגרף.
 
"אגד צריך להקים ועדת חקירה פנימית על מנת לבחון את ממצאי חקירת המשטרה. במידה ואגד לא יכולה לבדוק את עצמה, צריכה לקום ועדת חקירה חיצונית שתחקור את הנעשה בחברה", אמר השבוע ד"ר משה בקר. "הפתרון שלי הוא לנתק את התלות הכספית של קציני הבטיחות מאגד. אם גורם חיצוני יממן את משכורתם של קציני הבטיחות, הם יוכלו לעשות את עבודתם ללא חשש".
 
תת-ניצב סיסו, מצדו, הבטיח כי החקירה שהתקיימה במחוז הצפון היא רק קצה הקרחון. "אין לי ספק שחשיפת הפרשה הזו, בתקווה שתקבל את ההדים הראויים, תביא להפסקת התופעה הזו", אמר , "אנחנו נשב ונחקור את כל הנושא של התחבורה הציבורית. זה פרויקט לצוות חקירה ארצי עם מאות שוטרים".
 
עד שתיפתח החקירה הארצית, במשטרה סבורים כי יש בידיהם ראיות מספיקות על מנת להעביר את החומר לפרקליטות מחוז חיפה, עם המלצה להעמיד לדין כמה מן הנחקרים.
 
דובר אגד מסר בתגובה כי אגד צפון, החל בנהגים וכלה בצמרת הניהולית, משתף פעולה עם המשטרה ומסייע לה בכל אשר מתבקש. "כל שריטה או פגיעה קלה שגורמת נזק בלבד נרשמת על ידי מחלקת הביטוח של אגד כתאונה, אך בתאונות ללא נפגעים אין חובת דיווח למשטרה. מה עוד, שבחלק ניכר מתאונות אלה אין האשמה מוטלת על כתפי נהג אגד. בהתחשב בעובדה שהאוטובוסים של אגד גומעים יותר מ-800,000 ק "מ ביום ונעים בכבישים עמוסים, המספר הזה של תאונות אינו מעיד על שום רשלנות או עייפות. זוהי תוצאה עגומה של מצב התשתית במדינת ישראל", אמר הדובר.
גלעד חוזר הביתה
חוזרים לליל הרצח
טוקבק של סליחה
נבחרת העשור
אסף רמון
מותו של טופז
עד כאן!
חברה
בעולם
פוליטיקאים
בחירות 2009
תמונות
פוליטי מדיני
חדשות בארץ
  מדד הגולשים
נעצר חשוד בפרשת...
                  18.84%
היעלים הבורחים...
                  11.58%
רצח מרגריטה...
                  8.28%
עוד...

חדשות בארץ
הרופא קבע שהפגה מתה; בקבורה גילו שהיא חיה  
בן 21 טבע למוות בחוף הים בחיפה  
נעל את אמו הקשישה במכונית - ויצא לקניות  
עוד...