ועדת חקירה תחקור הטענה על נהיגה פרועה במרכבה סימן 4
בעקבות חשיפת NRG שלשום על תופעת הנהיגה במהירות מופרזת במרכבה 4, תוך כדי בלימה פתאומית, החליט האלוף רון-טל כי ועדת החקירה לבחינת התאונה תחקור את הטענות
מפקד זרוע היבשה בצה"ל, האלוף יפתח רון-טל, הנחה אתמול את ועדת החקירה שהוקמה לאחר התאונה הטראגית בנבי מוסא, במהלכה נהרג מפקד הטנק ושלושה חיילים נפצעו באורח קל עד בינוני, לחקור את תופעת הנהיגה המסוכנת בגדוד 9 על טנק המרכבה סימן 4.
האלוף הנחה את ראש מחלקת בטיחות במז"י, אל"מ אילן מלמד, שחבר בוועדת החקירה בראשה עומד ראש מטה עוצבת עידן, אל"מ יגאל סלוביק, לחקור גם את טענות הקצין הבכיר בדבר נהיגה מסוכנת על טנק המרכבה סימן 4.
קצין בכיר בפיקוד מרכז, אמר ל-NRG מעריב: "הוחלט לחקור את הפרטים שעלו מהידיעה.
אין לאף אחד שום כוונה לטייח, אלא בכוונתנו להתמודד עם הטענות ולטפל בהם. ועדת החקירה, שכוללת אנשי בטיחות, חימוש ושיריון, תיתן את הדעת על העניין".
שלשום פורסמו ב-NRG מעריב עדויות, לפיהן בגדוד 9 של חטיבת השריון 401 נוהגים צוותי טנקים לנהוג בפרעות ולבצע "זריקת תחת" – האצה למהירות מופרזת וביצוע בלימה תוך כדי פנייה חדה. אחד הצוותים של הגדוד הזה התהפך ביום שני במהלך
"מסיפורים שהגיעו אליי מתברר שהחיילים מנסים את הטנק החדש, מרכבה סימן 4, בכל מיני דרכים", אמר שלשום ל-NRGמעריב קצין בכיר. "אחת מהן היא 'זריקת תחת', כמו שעושים במכונית. מדובר ביותר ממקרה אחד". מעדויות שנאספו מחיילים בגדוד עולה עוד כי הצוותים נוהגים לנסוע במהירות גבוהה מזו המותרת.
גורם בכיר בחטיבת 401 טען בתוקף כי אינו מכיר מנהג של נסיעה מופרזת ובלימה עם הטנק, אך עם זאת אמר: "קיימים אירועים בהם יש 'זריקת תחת' של הטנק במהירויות שונות תוך כדי סיבובים".
קצין בחיל השיריון אמר ל-NRG מעריב כי "מדובר בטנק שהושקעו בו המון משאבים ומחשבה, ולא בכדי הוא נחשב לאחד הטנקים הטובים בעולם. יש לטנק הזה יכולות גבוהות מלטנק רגיל גם בביצועים גם במיגון וגם בבטיחות".
הקצין הוסיף כי "צריך לבצע טעות גסה כדי שטנק מרכבה סימן 4, ששוקל למעלה מ-60 טון יתהפך בעצמה שכזו. המקרה חייב להבדק בקפדנות, כדי שיהיה ניתן ללמוד ממנו ולהפיק לקחים. מה היה במקרה הזה תדע רק ועדת החקירה".
כעת יאלצו לבדוק בצה"ל אם לתרגולת המסוכנת, עליה מעידים כמה גורמים צבאיים, יש קשר לתאונה שהתרחשה אתמול. מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי הנושא נמצא בחקירה.
ביום שני נהרג סמ"ר רן הנדיפר, בן 22 מיפו, לאחר שהטנק מרכבה סימן 4 עליו פיקד התהפך כמה פעמים. הנדיפר, שפלג גופו העליון היה מחוץ לצריח, נמחץ למוות.
על-פי הנהלים, במהלך התהפכות על מפקד הטנק להזיז את התותח בניגוד לכיוון ההתהפכות על מנת לבלום אותה בעזרתו. אולם בשלב זה עדיין לא ברור אם המפקד הספיק לבצע את התרגולת.