תקדים: בית המשפט פסק פיצויים לאישה מסורבת גט עוד לפני הליכים בביה"ד הרבני
עד עתה, הורשה בית המשפט לפסוק פיצויים רק לאחר שנסתיימו ההליכים בבית הדין הרבני, אולם בית המשפט פסק כי הבעל חייב לפצות את אשתו על שנות הציפיה הארוכות

עיצוב: ורד פרידמן, מכללת אמונה
עד היום כאשר בית משפט פסק פיצוי נזיקי לאישה מסורבת גט, הוא עשה זאת רק ממועד שבו ביה"ד הרבני חייב את הבעל לתת גט לאישה.
היום לראשונה פסק בימ"ש כי בעל חייב בפיצויי נזיקי לאישה גם אם ביה"ד הרבני לא חייב אותו לתת גט לאישתו.
הפסיקה המהפכנית דנה באישה ובעלה, אשר בשל אלימותו הפיזית ומילולית של הבעל כלפי האישה עזבה האישה את הבית עם שלושת ילדיה הקטנים והגישה בחודש מרץ 1998 תביעת גירושין בבית הדין הרבני.
רק ביוני 2006, 8 שנים מאז תחילת הליכי הגירושין בבית הדין, בית הדין הרבני הגדול פסק כי הבעל חייב לגרש את אשתו. עד היום הבעל לא נתן גט לאישה.
בנובמבר 2006 הגישה האישה, באמצעות עמותת מרכז צדק לנשים, תביעת נזיקין על הנזק שגורם לה הבעל עקב סירובו ליתן לה את הגט המיוחל.
ומתוך פסק הדין:
"אם דורשת האישה מבעלה שייתן לה גט, הרי שבכוחו של הבעל להסכים לדרישה זו גם אם אין עילות הלכתיות אשר על פיהן היה בית הדין מחייבו לתת את הגט.
ואם הבעל מסיבותיו הוא מסרב לתת את הסכמתו, עצם סירוב זה- אשר בגינו, ורק בגינו לא מתבצעים הגירושין כבקשת האישה- הינו התנהגות אשר עלולה להוות רשלנות, על כל המשתמע מכך, אם צפוי כי בסירובו הנ"ל ייגרם נזק לאישה"
"אי לכך, בבוא בית המשפט לבדוק את זכותה של האישה לפיצויים בגין עוולת הרשלנות, אין מקום לבדיקה האם חויב הבעל בגט או לא חויב, אלא, האם אכן סירב לבקשת האישה, האם סירובו היה מוצדק, והאם היה צפוי שסירובו יגרום נזק.
על כן, גם במקרים
שאין חיוב כלל, ניתן יהיה למצוא שהאישה זכאית לפיצוי עבור הנזק שנגרם לה מרשלנות הבעל מעצם סירובו לתת לה את הגט המיוחל" (ההדגשה במקור).
בית המשפט פסק כי הבעל חייב לשלם לאישה 550,000 ₪ עבור הנזק שגרם לה מיום 1.6.99, שנה לאחר פירוד הצדדים והגשת תביעת הנזיקין ועד ליום מתן פסק דין זה.
עו"ד סוזן ווייס: היום בימ"ש הבין כי עליו לפצות נשים מסורבות גט ללא קשר להליכים בביה"ד הרבני משום שביה"ד הרבני ממעיט לדון בחיובי גט, מושך הליכים, וגורם לעינוי דין גדול לנשים מסורבות גט בישראל.
מרכז צדק לנשים היא עמותה העומדת בחזית המאבק המשפטי של נשים למען שוויון כבוד וצדק בדין היהודי.