חוק חינוך חובה עד י"ב יופעל ב-26 רשויות
משרד החינוך פרסם רשימת 26 הישובים והמועצות בהם ייכנס לתוקף חוק חינוך חובה עד י"ב כבר בשנה"ל הקרובה. בין הישובים: רהט ונתיבות

רשימת הערים והמועצות בהם יחול השינוי כבר בשנת הלימודים הקרובה תוגש מחר לועדת החינוך של הכנסת, באיחור של מספר שבועות. האיחור גרר איתו כעס רב מצד אנשי חינוך רבים, שכן החוק מחייב היערכות מיוחדת בבתי הספר וברשויות המדוברים.
את הרשימה גיבשו במשרד החינוך על פי מספר קריטריונים, כשהקריטריון המוביל הוא אחוזי הנשירה ברשות. בנוסף לכך התחייבו במשרד החינוך, כי בתוך חמש שנים, עד שנת תשע"ג, תיושם התוכנית במלואה בכל הארץ.
מנכ"ל המועצה לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן, שהיה אחד מיוזמי החוק, מתח ביקורת על כך שמשרד החינוך לא רק איחר בהגשת הרשימה, אלא לא עומד בדרישות שקבע החוק. "הרשימה הייתה אמורה להיות מוגשת לפני חודשיים, וכעת הסתיימה הארכה האחרונה", אמר קדמן. "רשימה של 26 יישובים כוללת אולי עשרה אחוז מהילדים הנושרים, ולא 25 אחוז כפי שדורש החוק. אנחנו לא נעשה לזה הנחה".
בנוסף טוען קדמן כי למרות יישום החוק, המדינה אינה מקצה תוספת של קב"סים (קציני ביקור
רשימת הערים והמועצות בהם ייכנס החוק לתוקף בתחילת שנת הלימודים הקרובה, תשס"ט:
אופקים, בית שמש, ג'דיידה מכר, דימונה, דיר חנא, חוף אשקלון, טבריה, טורעאן, יואב, כסיפה, כפר מנדא, כרמיאל, לוד, מג'אר, מגדל העמק, מעלות-תרשיחא, משהד, נחף, נתיבות, עראבה, ערערה, קרית ים, קרית מלאכי, ראמה, רהט ושפרעם.
בוועדת החינוך שתתקיים מחר תוצג גם תוכניתו של משרד החינוך למלחמה בנשירת תלמידים מבתי הספר. מדובר במסקנות הוועדה שהקים המשרד לבחינת החלת חוק חינוך חובה עד כיתה י"ב.
על פי הנתונים שיציג מחר בוועדה ד"ר משה דקלו ממשרד החינוך, מתוך 107,176 תלמידים בשכבת הגיל של כיתה י', נשרו בשנה שעברה 2652 תלמידים במעבר בין כיתה י' לכיתה י"א. מאותה שכבה נשרו השנה 7045 תלמידים נוספים, במעבר שבין כיתה י"א לכיתה י"ב.
מן הנתונים שאספה הועדה עולה, כי התפלגות הנושרים בין י"א ל-י"ב מתחלקת כך ש-74 מהתלמידים שנשרו משתייכים למגזר הבדואי, 42 תלמידים מהמגזר הדרוזי, 6147 תלמידים מהמגזר היהודי ו-782 מהמגזר הערבי.
יחד עם זאת, במשרד החינוך מודעים לכך שמספרים אלו תקפים רק לגבי הנשירה המוכרת והידועה, וישנם עוד אלפי תלמידים שנושרים והמערכת לא איתרה אותם. משרד החינוך מתכוון להציג מחר שורה של צעדים לצמצום התופעה, שלטענת המשרד, היא אחד הסמלים המובהקים ביותר לפערים בחברה הישראלית.
בין היתר יציע המשרד להקים מנהלת משותפת למשרדי החינוך והתמ"ת לאיתור וליווי נושרים, להגדיר בפני מנהלים את האפשרויות העומדות בפניהם לפני הוצאה של תלמיד מבית הספר, להגדיל את מכסות התקצוב לפיתוח מסגרות חינוך ולהקים מרכזים להכשרה מקצועית ותעסוקתית.