תמ"א 35: אישורי הבנייה התחפשו לאוטופיה ירוקה

על מנת לשמור על השטחים הפתוחים בפאתי הערים, נכרתה ברית מפתיעה בין הקבלנים לבין וועדות הערים לתכנון ולבניה

יהודית חפץ | 18/8/2008 14:36 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בשעות הצהריים החמות, בעודי צועדת תחת השמש הטופחת. נזכרתי בעצים שנשתלו בשדרה לפני 70 שנה ונכרתו לאחרונה בשם קדושת תוכניות הבנייה. נזכרתי גם בתוכנית המתאר הארצית לבנייה, תמ"א 35. התוכנית היא אוטופיה לתכנון ובנייה מרחביים. במרכזה, הרצון לשמר את רוב שטחה הפתוח של המדינה. אחד העקרונות המרכזיים של התוכנית מתייחס לשטח האורבאני ומאפשר, דה-פאקטו, הצפפה ובנייה גבוהה.

תמ"א 35 צופה גידול 1.6 מיליון תושבים עד לשנת 2020 והחשש הגדול שהבנייה תפלוש לשטחים הפתוחים שמחוץ לתחומי השיפוט של הערים השונות. בישראל מודל 2007 כ - 7.2 מיליון תושבים, 90% מהם בערי ישראל המהווים תשעה אחוזים משטח המדינה, כך שניתן להבין את הסיבה לחשש.

על מנת לממש את האוטופיה הירוקה ולשמור על השטחים הפתוחים בפאתי הערים, נכרתה ברית בין הקבלנים לבין ועדות הערים לתכנון ולבניה. הדבר הביא לכך שהתחילו לצוץ ברחבי המטרופולינים מגדלים ובנייה צפופה. בתל אביב לדוגמה נבנים גורדי שחקים יוקרתיים רבים, אבל מימוש החזון, בו על כל מגרש מתפנה מוקמים מגדלים ענקיים, אינו לוקח בחשבון שלפעמים הבניין נראה תלוש מהסביבה, והרמה הסוציו-אקונומית של דייריו לא תמיד תואמת את זו של הסביבה שבו הבניין מוקם.

נושא שנותר ללא מענה הוא סוגיית התשתיות, כבישים, תחבורה ציבורית, ביוב, מערכות בריאות וחינוך. הוועדות המחוזיות מסתפקות בספירת מספר החניות לבניין ומשאירות את הנושא לוועדות המקומיות, שמתעלמות מהנושא בגלל העלויות.
בעיות חמורות בתחום התשתיות ניתן למצוא בכל פינה בארץ.

בקריית השרון בנתניה, התנגדו תושבים לתוספת בנייה באזור מגוריהם בטענה כי עומסי התנועה בלתי נסבלים בשכונתם ומוסדות החינוך כבר לא מספיקים לדיירים הקיימים במתחם הקריה. גם רמת השרון סובלת מאותם דפוסי בנייה והתושבים חוששים שהתווספות של 1,200 מכוניות ברחוב סוקולוב יהפוך את חייהם לגיהינום.

כך גם בכפר סבא שתוכננה כמושבה ופרנסיה וקבלניה מאוד רוצים לתרום למאמץ הציוני של תמ"א 35. העיר סובלת עומסי תנועה כבדים וכדרך קבע נסיעה של קילומטר וחצי ממרכז העיר ועד ליציאה יכול לקחת זמן רב. תושבי העיר זועמים, אך תשובה למצוקה אין. אך, מציאות זו אינה מונעת את המשך מתן היתרי הבנייה למגדלים חדשים ורצון פרנסיה להוסיף עוד 30 אלף תושבים בשנים הקרובות.

בירושלים, התנהל מאבק אזרחי שצלח נגד הקמת מלון בעמק הצבאים. כתוצאה מכך אושרה תוכנית המשמרת את האזור. בערים רבות יצאו תושבים נגד עיריות שמנהלות מדיניות אכזרית של כריתת עצים, שנועדה לצרכי בנייה צפופה. תמוהה התייחסותם של ארגונים מסוימים הטוענים, כי סביבה אנושית אורבאנית צריכה לוותר על כמויות ניכרות של צמחיה הנמצאת בה, על מנת לשמר את השטחים הירוקים מחוץ לערים, רצוי שנציגינו במועצות המקומיות יקבלו החלטות שיתחשבו בטובת התושבים.

רק כך, אוכל להמשיך לצעוד ברחבי העיר שמעלי צל ומצדדי שטחים פתוחים וירוקים ולא רק מפלצות בטון כפי שמאפשרת תוכנית המתאר הארצית.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

יהודית חפץ

צילום:

פעילה חברתית-סביבתית, מתמקדת בנושאי תכנון, בנייה ושקיפות שלטונית. דוקטורנטית בבית ספר לגאוגרפיה וסביבת האדם באוניברסיטת תל אביב

לכל הטורים של יהודית חפץ

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים