הדרך אל כביש 531: בין פקק להפגנה

כבר ב-2004 הכריזה הממשלה על כביש 531 כפרויקט לאומי. ארבע שנים אחרי, החצבים יפרחו גם בסתיו הזה בתוואי הכביש. סיפור על מלחמות טפסים, פקק אחד ארוך וזיהום אוויר. ירוק בע"מ

אבי גרצמן | 2/10/2008 10:15 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ביולי 2004 אישר שר האוצר דאז, בנימין נתניהו, שני פרויקטים בעלי חשיבות לאומית: מסילת השרון וכביש 531. ארבע שנים אחרי, מסילת השרון היא עדיין חלום רחוק וכביש 531 עבר דרך ייסורים.

אומנם לפני יותר משנתיים נחנך הקטע הראשון של הכביש, המחבר בין כביש שש במזרח לבין צומת רעננה-כפר סבא במערב, אך החלק המרכזי שלו נותר במחלוקת חריפה. 
כביש 531, החלק הראשון הסלול
כביש 531, החלק הראשון הסלול צילום: איגוד אדריכלי הנוף


החלק השני של הכביש, אשר מאות אלפים מתושבי השרון מחכים שייסלל, עתיד לפתור משמעותית את בעיות הפקקים של כפר סבא, רעננה, הוד השרון ויישובי הסביבה. היום, כשחלקו הראשון של הכביש פתוח בפני הציבור, עומדים כל בוקר אלפי נהגים בקטע הכביש בין מחלף חורשים למחלף כפר מלל במשך עשרות דקות, בזמן שאינטרסים עפים לכל כיוון אפשרי.

מריחת הזמן באה לידי ביטוי בהודעות חסרות שחר לעיתונות, למשל האופציה שפורסמה בדצמבר 2005 לפיה הכביש יהיה כביש אגרה ובמאבקים פוליטיים וציבוריים. אולם לא רק הבירוקרטיה הישראלית אשמה.

אופן תכנון הפרויקטים בישראל, גרם לארגונים ירוקים מכל מיני סוגים להילחם ברשויות נגד סלילת הכביש במתכונת זו. הארגונים, ברובם וועדים מקומיים, ניסו לשכנע את המדינה לסלול את החלק השני של הכביש מתחת לאדמה.

בזמן שבית המשפט דן בעתירה של גוף כזה או אחר, מאות אלפי מכוניות עמדו בפקקים, צרכו מיליוני ליטרים של דלק, זיהמו את האוויר והגדילו את החור באוזן. במקביל, בחדרים ממוזגים דנו גופים ממשלתיים, ארגוני מחאה ועסקנים בשאלה איך לסלול את הכביש.


עדיין עומדים בפקק

תושבי האיזור ארגנו מצעד מחאה, שר התחבורה ביטל את הפגישה איתם ובג"צ המשיך לדון בנושא, ראש העירייה הצטרף למאבק ועל הדרך התנגח עם הציבור ועוד וועדה הגישה תסקיר סביבתי שמתאים לעמדה שמתאימה לגורם שלא מסכים עם הוועד שיש לו בכלל שאיפות פוליטיות.

עצרת נגד כביש 531
עצרת נגד כביש 531 צילום: וועד הפעות נגד כביש 531

והמכוניות עומדות בפקק וזיהום האוויר מצטבר ועוד ילד חולה אסטמה קיבל התקף. והמדינה עונה והמתנגדים נלחמים וארבע שנים אחרי שהוכרז הכביש כפרויקט לאומי, דבר לא קרה.

ואז הפעילו המתנגדים את הרגש ותושבים ששטחם יופקע לצורך בניית הפרויקט הלאומי נשלחו לעיתונות ובכו על מר גורלם ועל מלחמתם מול מע"צ ורשויות החוק. אבל בזמן הזה אף אחד לא ערך ולו לרגע מבחן של עלות מול תועלת. כך,
עם ים של כוונות טובות נעצר הפרויקט החשוב.

המכוניות שיעברו בכביש העתידי באמת עלולות לזהם ולהרעיש, בתי הספר שממוקמים על התוואי יפגעו וערכי הדירות אולי ירדו, אבל הכספים הרבים והאנרגיה שבוזבזה על מלחמות היהודים היו יכולים להגיע לגורמים מקצועיים שלא חברים בעוד וועדת שכנוע כזו או אחרת. אלא אנשי מקצוע שיתרגמו את הידע לתוכניות מפורטות.

רק לאחרונה, לאחר מסע ארוך ומפרך, זכתה חברה בזכות להקים ולהפעיל את החלק השני של כביש 531, שיחבר בין צומת רעננה-כפר סבא לכביש החוף. החוזה עוד לא נסגר סופית, והרבה טפסים עוד יוחתמו עד שנוכל להגיע במהירות מהוד השרון להרצליה, אבל יש בזיק של תקווה.

אבל, גם אחרי שכבר זכתה החברה במכרז, רק אז החלה המדינה לבדוק את החסינות הכלכלית של החברה, מה שידחה את מועד תחילת הפרויקט בעוד כמה חודשים. התקווה עדיין נמצאת במשרדי הממשלה.

ואולי אחרי שההליך קרוב לסיומו, אפשר לפעול טוב יותר במקרה של הכביש התאום - כביש 551, הצפוי לחבר בין כביש שש לכביש החוף ולעבור צפונית לכפר סבא. גם בעניין זה פועלים מתנגדים, תומכים וראשי רשויות. זה הזמןלשבת ביחד, לבחור צוות עבודה ולהביא באמת שיפור לסביבה.




כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

ירוק בע"מ

בלי אינטרסים, בעיניים פתוחות, נגיעות ירוקות ללא דעות קדומות. הכניסה פתוחה לכולם, החנייה עלינו

לכל הכתבות של ירוק בע"מ

עוד ב''ירוק בע"מ''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים