לאכול נכון בחסות הצ'יפס של מקדונלד'ס

פרסומות לבירה, לבמבה ולמקדונלד'ס מעטרות ספר על תזונה בריאה. התחושה מוזרה והטעם קצת מר. לא עוצר בירוק, חלק ג'

סופ
אביב לביא | 31/10/2008 17:03 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הספר "האינטליגנציה של התזונה" עלה על המדפים לפני מספר שבועות, וכבר הספיק לבסס לעצמו מעמד של מסמך חשוב בתחום התזונה הבריאה ולהימכר באלפי עותקים. כך, לפחות, לפי הנתונים שמוסרת שלומית הראש, עורכת ראשית של הספר ומנכ"לית ההוצאה שעומדת מאחוריו (אימפרס מדיה).

- לא עוצר בירוק, חלק א': שיטת הלבנייה
- לא עוצר בירוק, חלק ב': הנושא בטיפול


 
צ'יפס של מקדונלד'ס
צ'יפס של מקדונלד'ס צילום: איי-פי

העיון בספר מלווה בתחושה משונה: מצד אחד הוא נערך על ידי שני אנשי אקדמיה עם רקורד עשיר (פרופ' רם רייפן וד"ר גילה רזין), וכולל שורה של מאמרים שחלקם נכתבו על ידי מומחים בעלי שם. אבל הרושם הרציני, של ידע אקדמי נטול פניות, מתערער כמעט בכל פעם שהופכים דף: שם, מעבר לדף, ממתינה פרסומת. פעם לביסקוויטים, פעם לפיצוחים ואפילו למקדונלד'ס. שלא לדבר על שלל תוספי המזון, השניצלים המעובדים והסלטים בקופסה.

כולם, כמובן, כלילי הבריאות, "עתירי סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים"-כיאה לספר שמתיימר להיות התנ"ך שלנו לתזונה בריאה. ספק אם יש תאגיד מזון המכבד את עצמו שלא רכש שטחי פרסום בספר.

לכאורה,
אין מה להתרגש: הרי גם בעיתונים שוכנים זה לצד זה תוכן עצמאי ופרסומות מסחריות. אלא שבכלי התקשורת זה היה כך מאז ומתמיד, ונדמה שגם הקוראים הפחות מתוחכמים יודעים להבחין בין ידיעה עיתונאית למודעה בתשלום. בספר זה אחרת: העובדה שחטיף מתנוסס באמצע מאמר על תזונה בריאה לילדים פרי עטו של פרופסור מכובד, יוצרת בהכרח רושם שהחטיף מומלץ או לפחות לגיטימי בעיניי הכותב. אחרת מה הוא עושה שם?

שלומית הראש מודה שהשילוב הזה בעייתי: "היו המון ויכוחים, אבל בלי הפרסומות לא היתה לי אפשרות להוציא את הספר ולהעביר את המסרים החשובים שמופיעים בו. אני חושבת שהקוראים מבינים שהספר לא בא להרע, אלא לתת עצות של מה נכון".

השאלה היא מה הקוראים אמורים להבין כשלצד העצה של הרופא יש מודעה של פורמולה דיאטטית.
"אתה לא יכול להוציא ספר כזה בלי להשתמש בתעשייה. אני נמצאת בקשר הדוק עם תעשיית המזון, ואני לא חושבת שהתעשייה עושה עבודה כל כך רעה. על הבמבה למשל היו מריבות, אבל אני רוצה להזכיר שבגלל במבה אין לישראלים אלרגיה לבוטנים. קיבלנו הצעות מטורפות מתעשיית המזון לגבי התכנים של הספר, אבל באמת ניסיתי לא לגעת בהם".

ונגעת?
"יש פרק בשם 'נושאים חמים', על נושאים שמעניינים את הקהל, ושם כתבנו על בירה שחורה כי היתה לנו פרסומת. אבל אני באמת חושבת שזה נושא מעניין".

מבט בפרק המדובר לא משאיר מקום לטעות: "בירה שחורה - קסם שחור", מבשרת הכותרת, ומתחתיה: "בירה שחורה נודעה ברבים כמשקה שערכיו התזונתיים חיוניים ומועילים לגוף, לא אחת נקשרה הבירה השחורה גם עם חלב אם". בעמוד הבא, יש פרסומת לבירה.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

לא עוצר בירוק

צילום: דעות

אביב לביא במסע שבועי במטרה להפוך את הסביבה למקום נעים יותר

לכל הכתבות של לא עוצר בירוק

פייסבוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים