27 אלף טון בטון: החומה שהופיעה באמצע המדבר

מטיילים בדרום הר חברון נדהמו לגלות אתר חדש בין הסלעים: מכשול בטון באורך תשעה קילומטרים. המטרה: אלטרנטיבה דלת תקציב לגדר ההפרדה, שיעילה נגד כלי רכב בלבד. הארגונים הירוקים זועמים: פגיעה חמורה בנוף. צה"ל: תיאמנו עם רשות הטבע והגנים

רועי שרון | 22/12/2008 10:25 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הנה דוגמה לזריזות נוסח צה"ל: תוך שבועיים הוקם בדרום הר חברון מכשול עצום, שנועד למנוע הברחות וחדירות של טרוריסטים. התוצאה: 27 אלף טון של בטון בשטח מחיה של שפנים וצבאים, ופעילי טבע שמוחים על הסודיות בה התבצע המהלך.

- פרשנות: חאקי במקום ירוק
- ינואר 2007: ניצחון לירוקים - תוקפא בניית הגדר בדרום

 
בניית מכשול הבטון הדרום הר חברון, אתמול
בניית מכשול הבטון הדרום הר חברון, אתמול צילום: פלאש 90

מדובר בציר ברוחב כארבעה מטרים ולצדו מכשול בטון באורך של תשעה קילומטרים, בדרום הר חברון, סמוך להר עמשא. המכשול החדש אמור למנוע חדירות של גורמי טרור וגורמים פליליים. על הקמת המכשול הופקד גדוד הנדסה המפקח על חברה אזרחית שמבצעת את העבודות, שנמשכות בימים אלה וצפויות להסתיים בעוד שבועיים. תוואי הגדר עובר בסמוך לדרך רומית עתיקה, צפונית-מזרחית לבסיס הטירונים של הנח"ל בתל ערד ונמשך מזרחה עד קו המצוקים.

המכשול החדש הוא תוצר מאבק שניצת לפני כשנתיים, אז החלו העבודות להקמת הקטע הדרומי של גדר ההפרדה, מתוך שטחי מדבר יהודה. במסגרת עבודות אלו נהרסו שטחים רבים באזור ונגרם נזק אקולוגי לסביבה, שרובה מוגדרת כשמורת טבע. עיקרן של הפגיעות היה בחסימת שטחי המחיה של חיות הבר. בעקבות זאת, חברה החברה להגנת הטבע לראשי המועצה האזורית דרום הר חברון ויחד הם פנו לשר הביטחון דאז עמיר פרץ בדרישה לעצור את העבודות. לאחר בדיקה הורה פרץ על הפסקת העבודו וביקש להציג חלופות.

החלופה שנקבעה, כך מתברר, היא בניית המכשול האדיר, והנזק לטבע קטן ביחס לתוכנית הקודמת. אחד הפתרונות הוא קביעת התוואי בתוך שטחי אש צה"ליים, וכן מעברונים צרים שיאפשרו מעבר לבעלי חיים. ואכן כל 150 מטר נבנו תעלות למעבר צבאים ושפנים.

עם זאת, חובבי סביבה וטבע מותחים ביקורת על הרס הנוף ועל חוסר השקיפות בביצוע הפרויקט. "הוועדה למתקנים ביטחוניים, שאישרה את הקמת המכשול המבוטן, היא ועדה סודית, סגורה, בת שלושה חברים, שאחד מהם הוא נציג משרד הביטחון", טוענים בחברה להגנת הטבע, "הפרוטוקולים שלה אינם גלויים ופתוחים לביקורת ובקרה ומרבית ההחלטות בה הן בלתי הפיכות ".

בנוסף, מסתבר
שהמכשול מיועד לחסום כלי רכב בלבד בשל חוסר תקציב. אחרת, צה"ל היה מקים גדר גבוהה ומוקפת גדרות תיל, כפי שנבנתה בגזרות אחרות.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "המכשול נבנה לאחר עבודת מטה ממושכת שכללה אישור של כלל הדרגים והגורמים הרלוונטיים ותיאום שוטף אל מול רשות הטבע והגנים. מדובר במכשול טקטי-מבצעי שהוקם על מנת למנוע את תופעת השהייה הבלתי חוקית והחדירות מסכנות החיים לעורף ישראל. בין היתר, נוצר הצורך במכשול לאחר הפיגוע בדימונה בפברואר 2008, בו חדרו שני מחבלים, דרך הפתחה המדוברת. המכשול עובר בשטח אש הנמצא באחריות צה"ל. יש להדגיש כי התוואי נקבע על בסיס שיקולים מבצעיים בלבד".
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים