דמיון מודרך: הרכבת הקלה יוצאת לדרך

תושבי גוש דן יוכלו לעלות על קרונות הרכבת הקלה רק בעוד שלוש שנים. כשירות לקוראים החלטנו לקצר תהליכים ולצרף אתכם כבר עכשיו למסע הבכורה של הקו האדום. בעזרת נבירה ממושכת בתוכניות בנייה, שינון של שרטוטים ויכולת ניבוי מרשימה אנחנו שמחים לצאת לדרך מהתחנה הראשונה "תחנת אליפלט". הכינו את הכרטיסים

במטרופולינים רבים ברחבי העולם הרכבת העירונית לא רק שיפרה את איכות חיי התושבים, אלא אף עזרה בהבניית התרבות האורבנית של חיי הכרך. תנסו למשל לחשוב על פריז בלי המטרו, לונדון בלי הטיוב וניו יורק בלי הסאב וואי. בעוד שלוש שנים על פי התוכניות גם תל אביב ושכנותיה צפויות להצטרף לרשימת הערים המרושתות בקווי הרכבת קלה.

◄ מנהרה בקצה האור
◄ יש השקעות, אין עבודות

 
הרכבת הקלה בגוש דן. 5.32 מתחנת אליפלט לשאול המלך
הרכבת הקלה בגוש דן. 5.32 מתחנת אליפלט לשאול המלך הדמייה

שלוש שנים של המתנה עד לפתיחת הקו האדום, שצפוי להיות עורק התחבורה המרכזי בתוואי הרכבת, הם זמן קצר למדי, במיוחד לאור העובדה שהבטחות על רכבת תחתית בתל-אביב קיימות עוד מימי מאיר דיזנגוף. מאידך שלוש שנים נוספות של עמידה בפקקים בלתי נגמרים, חיפוש מתסכל אחר אותם מדרכות כחולות לבנות וזיהום אוויר הולך וגובר הם עדין זמן ארוך מאוד.

אז כשירות לקורא החלטנו לקצר בשבילכם תהליכים ולצרף אתכם איתנו למסע הבכורה של הקו האדום. לא נתנו לעובדה שבמקומות רבים עבודות התשתית עוד טרם החלו להרתיע אותנו וכך בעזרת נבירה ממושכת בתוכניות בנייה, שינון של שרטוטים ויכולת ניבוי מרשימה אנחנו שמחים לצאת לדרך מהתחנה הראשונה "תחנת אליפלט".
תחנת אליפלט

באמצע שנות השלושים במהלך הכהונה השנייה של מאיר דיזינגוף כראש עיריית תל- אביב החל להירקם החזון של הרכבת התחתית. אולם כפי שקורה לא פעם בארצנו אורך החזון הוא כאורך הקדניצה ובשנת 1936 הוחלט לגנוז את רעיון הרכבת. את התרעומת הרבה על ההחלטה בחר להביע המשורר בן ה-26 נתן אלתרמן שכתב בשירו "הרכבת התחתית":"שוב הושיט לנו אצבע קטנה העתיד ושוב התחמק, הנבל! כבר זכינו כמעט לרכבת תחתית והנה אכזבה...חבל".

אז אני לא בטוח אם זה גיאוגרפיה או צדק פואטי שגרם לי להתחיל את המסע בעקבות

הקו האדום ביום שישי האחרון ברחוב "אליפלט", רחוב אשר נושא את שמו של אחד מהשירים הידועים של אלתרמן, אבל קשה שלא להנות מהאירוניה או בעצם חובה להנות מהאירוניה שכן אין הרבה דברים אחרים שניתן להנות מהם באיזור הזה של תל-אביב. יתכן שאסטטיקת הפחונים והטייח המתפורר של רחוב "אליפלט" היה אחד הנימוקים להתחיל את המסלול התת קרקעי של הקו האדום דווקא בנקודה זו, אבל מרגע זה ולמשך עשרת הקילומטרים הבאים קחו אוויר אנחנו צוללים מתחת לפני האדמה למעמקי קרביה של העיר. תחנה הבאה אלנבי.

תחנת אלנבי

כטעימה אחרונה מהחורף שלא היה פה זימן יום שישי האחרון מזג אוויר מעט אפרפר. כנראה שמשהו בתמהיל הזה של מזג האוויר הצונן וכמות הצעירים הטרנדים שפוקדים את שינקין ונחלת בנימין מדי סוף שבוע יצרה לרגע מעין אווירה אירופאית. כיכר מגן דוד נראתה לי כסניף מקומי של קמדן ולפתע השמות הבריטים של רחוב אלנבי וקינג ג'ורג' נראו הולמים יותר מדרך כלל.
 

הרכבת הקלה תעבור במנהרה מתחת לרחוב אלנבי. מקלט אטומי או בית מחסה לחסרי בית?
הרכבת הקלה תעבור במנהרה מתחת לרחוב אלנבי. מקלט אטומי או בית מחסה לחסרי בית? צילום: יהונתן שאול

אבל הנוסטלגיה מימי המנדט והנחיתה האכזרית בלבנט הגיחה לפתע כששאלתי בעל פצוציה מקומית מה דעתו על הרכבת התחתית שאמורה להיחפר מתחתיו, התשובה המצונזרת לשאלתי נגעה בסוגיה מהותית אחת שתומצתה בלשונו "תוך שנה יהיה לך במנהרה מליון הומלסים", טיעון לגיטמי ביותר בעיקר מאחר שבהמשך הרחוב נחסמה מנהרה תת קרקרעית לעוברי רגל שהפכה למשכנם של הומלסים במקרה הטוב ועבריינים במקרה הרע.

אז האם היכלי הרכבת התת קרקעיים יהפכו למחילות מצחינות ומעוררות אימה כמו התחנה המרכזית (הישנה והחדשה) או למבנה יעיל ונקי כמו תחנות הרכבת הבין עירוניות? התשובה תלויה ככל הנראה בשני גופים הראשון הוא נ.ת.ע (נתיבי תחבורה עירוניים בע"מ), הגוף שממונה על ההקמה והתפעול של קווי הרכבת הקלה והגוף השני הוא באופן מפתיע פיקוד העורף שהודיע לאחרונה כי יבחן את השימוש במנהרות התת קרקעיות כמקלטים ציבוריים אם וכאשר ידידנו האיראנים ירגישו גחמניים במיוחד. לפיכך, אם תתקבל ההחלטה ידרש פיקוד העורף לשמור על המנהרות נקיות ובטוחות.

אז מאחר שבתחנת אלנבי נכנסתי באווירה קונטיננטאלית ויצאתי בהרהורים על פיקוד העורף רק מתבקש להמשיך לתחנה הבאה לכיוון הקרייה.

תחנת יהודית

התחנה בשדרות יהודית שתוקם דרומית למגדלי עזריאלי אומנם נושאת את שמה של יהודית מונטיפיורי, אך השם העממי שוודאי ידבק בה במהלך השנים יהיה משהו כמו תרכ"צ או כל קיצור צה"לי אחר לתחנת רכבת צבאית.

האופי הצבאי של התחנה המקורבת לבסיס הקרייה הוא בלתי נמנע, דודות של העמותה למען החייל יחלקו חבילות שי בחגים, על דלתות השירותים הציבוריים בתחנה יכתבו הברקות כמו "עד מתי נוב' 2017" ועוד בטרם תופעל כבר יוספרו עליה בדיחות דלוחות כמו זה לא רכבת קלה זה רכבת קל"ב. מראש אל תבנו על מקומות ישיבה בתחנה הזאת מהשעה 16:00 ועד 18:00 פשוט זה השעה שבקריה דופקים כרטיס. אז תעמדו בסבלנות עד התחנה האחרונה במסענו הקצר ותזהרו ממשטרה צבאית.
 

שדות שאול המלך, מול מוזיאון ישראל. ומה יהיה עם תחנות האוטובוס?
שדות שאול המלך, מול מוזיאון ישראל. ומה יהיה עם תחנות האוטובוס? אריק סולטן

תחנת שאול המלך

בעתיד זוגות רבים יספרו על הפגישה הראשונה שלהם בתחנת שאול המלך. האופציה הרומנטית שמציע המתחם הכולל את בית המשפט המחוזי, בית החולים איכילוב, מוזיאון תל-אביב, בניין האופרה, בסיס הקריה ותיאטרון הקמארי יוליד באופן בלתי נמנע שלל מפגשים מתקתקים בין עורכי דין שיעזרו לנגניות לסחוב את הצ'לו שלהן, קצינים זוטרים שימצאו להם ליידי מקבת ישובה בקרון הקדמי ומנתחים עייפים שירדמו על כתפיהן של מבקרות אומנות ממושקפות.

בתחנת שאול המלך אני מחליט לרדת מהקו הווירטואלי, מסילות הפלדה של הקו האדום  אמורות עוד להימתח לאורך 22 הקילומטרים ו-33 תחנות, אבל אני הגעתי לתחנה המנטלית הסופית שלי ליד תיאטרון "צוותא".

אני עוצר להתרענן עם כוס קפה ומאחר שמסענו התחיל בשיר של אלתרמן מן הראוי גם לסיים בשיר ואיזה שיר יותר הולם מאשר השיר "צוותא" של שלמה ארצי מ-1979.

ובעתיד על פי דעת המומחים כאשר תעלו על הרכבת בתחנת אליפלט שימו באייפוד החלל שלכם את השיר הזה שאורכו 5:32 דקות וכשיסתיים השיר תוכלו לרדת בנוחות, בזריזות ובלי לזהם בתחנת שאול המלך הישר מול שערי צוותא, שמחתי להיות הסדרן המנומנם שלכם תחנה הבאה 2012.                  

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים