"קו הרכבת לירושלים – פרויקט נכה לדורות"

ביקורת חריפה של חברי הכנסת נגד רכבת ישראל על רקע הקמת הקו המהיר לירושלים. "פרויקט נכה לדורות", " שערורייה", "כך לא בונים פרויקט בראייה של עשרות שנים קדימה" - תקפו הנבחרים. רכבת ישראל: עלות התכנון הראשוני, אינה תואמת את עלות התכנון הסופי והמפורט

nrg מעריב | 16/6/2009 15:20 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
קו הרכבת לירושלים אינו יורד מהכותרת. ועדת הביקורת של הכנסת ערכה היום (ג') דיון בעקבות ממצאי מבקר המדינה. במהלך הדיון תקפו חברי הכנסת ואנשי מבקר המדינה את הרכבת, הן על התנהלות הפרויקט והן על יחסה לסביבה.
רכבת. הדרך המהירה לירושלים עוד ארוכה
רכבת. הדרך המהירה לירושלים עוד ארוכה צילום: ארכיון מעריב


בדוח המבקר שפורסם בחודש שעבר נכתב כי "בהקמתו של פרויקט זה נמצאו ליקויים רבים, בייחוד בתכנון, באומדני העלויות ובלוח הזמנים לביצועו. למעשה הפרויקט נעצר. על כל הגופים - חברת הרכבת, משרד התחבורה ומשרד האוצר - מוטלת האחריות להפיק לקחים, כדי למנוע פיגורים נוספים וגידול בעלויות בהמשך הקמתו ובהקמתם של פרויקטים אחרים בעתיד". המשנה למנכ"ל משרד מבקר המדינה, צבי ורטיקובסקי, אמר היום כי "הפרויקט לא עומד בכל הפרמטרים הבסיסיים של פרויקט תשתית: לוחות זמנים, אומדנים, תכנון ודרישות איכות סביבה".

אליו הצטרפו בביקורת חריפה גם חברי הכנסת. ח"כ אופיר פינס (עבודה) אמר כי "יכול להיות שגופים אחרים צריכים להוביל פרויקט מסדר גודל כזה, ולא רכבת ישראל, משרד האוצר ומשרד התחבורה. לדברי פינס, האשמת ארגוני הסביבה בעיכוב הפרוייקט היא עיוות של המציאות, מאחר ולכשלי הרכבת המפורטים בדוח אין בכלל קשר לתוואי מעבר הרכבת בנחל יתלה, שהוא סלע המחלוקת בין הארגונים
הסביבתיים לרכבת.

ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר ש"את התנהלות הפרוייקט ניתן לכנות בלא פחות מאשר שערורייה בשורה ארוכה של מימדים". ח"כ ישראל חסון (קדימה) הוסיף ש"כולם חייבים לדעת שהטכנולוגיה של הפרוייקט היא של שנות ה-50 של המאה הקודמת אי אפשר יהיה אפילו להסיע על המסילה רכבות משא. כך לא בונים פרויקט בראייה של עשרות שנים קדימה. מדובר בפרויקט נכה לדורות". שקד אברהם, רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע במחוז ירושלים והרי יהודה אמר בדיון כי "המציאות מראה כי כולם חומדים את העבודה תוך כדי קידום הפרוייקט, ולצערי רכבת ישראל היא התלמיד הגרוע ביותר בכיתה".

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "רכבת ישראל היא זו שעדכנה את הממשלה, פרשה בפניה את האומדנים ועלויות פרויקט הקו המהיר לירושלים, ופועלת מולה בשקיפות גמורה.

"עובדה ידועה היא כי עלות התכנון הראשוני, אינה תואמת את עלות התכנון הסופי והמפורט. כמו כן במשך השנים, הושקעו כספים רבים להתאמת התכנון הקיים ולתכנון מחדש בקטעים רבים – על מנת להתאים את בניית הקו לפרמטרים סביבתיים על פי בקשות הירוקים. בנוסף, חשוב להבין כי ישנה חברה חיצונית של משרד האוצר המבקרת את תוכניות הרכבת ואת האומדנים של הפרויקט".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

דעות וטורים

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים