הרעל של כביש חוצה ישראל

הנהגים שיחצו את חבל הארץ היפה הזה לא ידעו עד כמה הם מזהמים. הם גם לא אמורים לדעת כי את ההשלכות הסביבתיות שלו המדינה אמורה הייתה לנטרל

אורי שיינס | 21/7/2009 12:51 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
קטע 18 של כביש חוצה ישראל נפתח אתמול (ב') לתנועה ומדינת ישראל נפרדה מעוד שטח איכותי לטובת מי שעדיין לא שבעו מלחלוב את ארץ הזבת חלב. קטע הכביש יחצה שמונה נחלים, אף לא אחד מהם במנהרה. מה פתאום מנהרה? הרי אפשר להרוס ולזהם את הנחלים כי הם לא שייכים לאף אחד, בוודאי ובוודאי לא לבעלי ההון.

"מה פתאום מנהרה?", אמר לפני שנים שר התחבורה דאז אפרים סנה, כשעמד ליד אחד מנחלי מנשה והוסיף: "אי אפשר להעביר כביש מתחת לנחל". מסכנים השרים שלנו. הם מעולם לא ראו את הכביש שעובר מתחת לתעלת לאמנש ומחבר את אנגליה וצרפת. הם לא ראו את הכבישים שעוברים מתחת לפיורדים בסקנדינביה. הם לא ראו את הכבישים עתירי המנהרות באיטליה. הם גם לא העלו בדעתם שכבישים יכולים לזהם מקווי מים.

שמענו כבר שכבישים גורמים לזיהום אויר, תאונות, קיטוע אוכלוסיות טבעיות, רעש, אבל זיהום מקווי מים? בסקר שהוזמן לפני מספר שנים על ידי המשרד להגנת הסביבה כותבים החוקרים חואניקו ופרידלר: "הנגר העלי מאוטוסטראדות (כמו כביש "חוצה ישראל") הוא הרעיל ביותר".

הם ממשיכים ואומרים שלאחר הגשם יש לצפות לריכוזים גבוהים של מזהמים במי נגר עילי הנשטפים מאוטוסטראדות הכוללים מתכות כבדות, פחמימנים, שמנים, חומרים אורגנים וחומרי הדברה. אם כך מדוע המשרד להגנת הסביבה לא דורש מכביש חוצה ישראל למנוע את הזיהום? התשובה היא שמאז שהחל תכנון הכביש המשרד להגנת הסביבה התייצב שוב ושוב להגן על הכביש במקום להגן על הסביבה. הטיפול היחיד שנדרש לו חוצה ישראל עד היום היה ניטור של תשטיפי הכביש.
המכונה לא עלתה על הכביש

גם בבג"ץ נקבע שחוצה ישראל ינטרו את התשטיפים, ויפעילו מכונה מיוחדת לניקוי הכביש מהמזהמים לפני בוא הגשמים. כמובן שהסיפור של המכונה היה רק להשקיט את השופטים והמכונה מעולם לא עלתה על הכביש, וכמובן שמאז שנפתח הכביש בשנת 2002 לא מנוטרים התשטיפים. בניטור היחיד שנעשה מיד עם פתיחת הכביש, כאשר נפח התנועה עדיין דליל, נמצא ש"תשטיפי הכביש הם באיכות של מי שתיה". קשה להאמין, אך כך טענו המומחים הסביבתיים של חברת כביש חוצה ישראל! אז אם המים שיוצאים מכביש חוצה ישראל הם באיכות כל כך גבוהה אז אין סיבה שלא נזרים אותם לנחלים, ואולי אף כדאי לחבר אותם למערכת אספקת המים לבתים.

למעשה, כפי שטענו מומחים שאינם קשורים לכביש חוצה ישראל, מי התשטיפים הם אכן רעילים. בניסוי ראשון מסוגו בארץ, נמצא שהביו- אינדיקטור שחברת מקורות משתמשת בו לבדיקת המים שלה (בעל חיים בשם דפניה), לא שורד במי תשטיפי כביש למעלה מ 48 שעות. הממצאים הללו שהוזמנו על

ידי רשות המים והועברו גם למשרד להגנת הסביבה, לא הזיזו שערה במשרד. חברות חוצה ישראל ודרך ארץ ממשיכות להתל בכולם. הם מבזות את בג"ץ, מרעילות את הנחלים, וצובעות את עצמן בירוק על ידי מיזמים מגוחכים של נסיעה באופנים על התוואי או גינון שובה עיניים לצדי הכביש.

הנהגים שיחצו את חבל הארץ היפה הזה לא ידעו עד כמה הם מזהמים. הם גם לא אמורים לדעת כי את ההשלכות הסביבתיות שלו המדינה אמורה הייתה לנטרל. לפני 30 שנה הקימה המדינה בחבל ארץ זה את מפעל נחלי מנשה. המפעל מנקז את אותם נחלים שהכביש עומד לזהם, ומוסיף מדי שנה לקופת המים המדלדלת שלנו כ- 15 מיליון מ"ק של מים.

הכביש נפתח לפני זמן קצר והפוליטיקאים גזרו את הסרטים והצטלמו לעיתונות. הפוליטיקאים שלא הוזמנו יזילו דמעה וכמה מהם אולי אפילו ינצלו את ההזדמנות להתראיין ולומר כמה דברים כנגד כבישים, אך לא יותר. הטבע יפגע, האזרחים יפגעו, ובעלי ההון ימשיכו לחגוג על חשבוננו.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

אורי שיינס

צילום:

ראש החוג לביולוגיה באוניברסיטת חיפה-אורנים ויו"ר מועצת המומחים של התנועה הירוקה

לכל הטורים של אורי שיינס

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים