ניסוי בתנאי שדה: עוד נתב"ג? לא בעמק יזרעאל
נמל תעופה בין שטחים מוריקים ופנינות היסטוריות - נשמע כמו הברקה אדריכלית? לא עבור תושבי עמק יזרעאל, שנאבקים בהחלטת משרד התחבורה להקים שדה תעופה בינלאומי בשטחם. המומחים נחושים: "זה המקום המתאים ביותר לפרויקט בכל הצפון"
◄ עמק עם עתיד טרמינלי
◄ שדה במקום שדה: נחיתת אונס בעמק יזרעאל
שלוש שנים חלפו מאז ביקש שר התחבורה הקודם שאול מופז מוועדה ציבורית בראשותו של מפקד חיל האוויר, האלוף (מיל') הרצל בודינגר, לגבש מדיניות לגבי פיתוח שדות התעופה בישראל. הדוח הוגש בשנה שעברה, ובין היתר הופיעה בו הצעה להקמת שדה תעופה שישלים את שירותיו של נמל התעופה בן גוריון. ההמלצה הייתה להקים את השדה בתחום עמק יזרעאל, במקום שבו יושב כעת מנחת מגידו, המשמש כשדה תעופה קטן למטוסים קלים.

יש יישובי ספר שוודאי היו מקבלים יוזמה כזאת בברכה, ושמחים על ההזדמנות להתקרב למרכז - אבל תושבי עמק יזרעאל והסביע בה לא ממש קפצו על המציאה. מתברר שדיוטי פרי בעמק לא עשה עליהם רושם, והרבה יותר מדאיג אותם שהשקט אליו הורגלו ילך לאיבוד ברעש המנועים.
מאז קושטו מרבית השדות בקיבוצים ובמושבי המועצה בשלטים הקוראים "כן לציפור ולא למטוס"; מכתבים נשלחו למשרדי הממשלה ואת פניו של שר התחבורה ישראל כץ שהגיע לעמק, קיבלו מפגינים מנומסים
אחרי שנה של מאבק ציבורי, קיבלה השבוע ההתנגדות אופי רשמי: 29 מתוך 32 חברי מועצת עמק יזרעאל התנגדו להקמת שדה התעופה, ושלושה נמנעו. בדיון השתתפו גם בודינגר עצמו ונציגי משרד התחבורה, שניסו לשכנע את התושבים שאין להם ממה לחשוש. גם סמנכ"ל המשרד צ'רלס סלומון ניסה להרגיע את התושבים, אבל הם, שיודעים שאת ההחלטה האמיתית תקבל הממשלה, סירבו להירגע.
"הבעיה היא שפורמלית ההחלטה היא בידי הממשלה ולא המועצה", הודה אייל בצר, ראש המועצה האזורית. "כדי לקבל החלטה מושכלת ערכנו במהלך השנה האחרונה בדיקה מעמיקה בנושא, כולל בחינת היתרונות והחסרונות. מהתוצאות עלה שהיישובים ייפגעו מהרעש וזיהום האוויר. ראוי לציין שבשיחה שערכתי עם שר התחבורה לפני כחודשיים הוא אמר שאם נתנגד להקמת השדה, למרות שלדעתו אנחנו נפסיד, הוא לא יכפה עלינו".
"בצד הציבורי, יש להחלטה של מועצת עמק יזרעאל משמעות", מסביר חנן ארז, ראש המועצה האזורית מגידו הסמוכה למקום המיועד להקמת שדה וחבר מטה המאבק. "אני מאוד מאמין במחאה ציבורית מאורגנת שבסופו של דבר, לא משאירה את השלטון אדיש. אמנם הגורמים המקצועיים במשרד התחבורה אמרו לנו כמה פעמים בעבר שאם תהיה התנגדות של תושבים לא יקום כאן שדה, אבל זה עדיין לא אומר שניתן לשקוט על השמרים.
"אני חותר לשינוי בהחלטת הממשלה, שאישרה כבר את עקרונות בודינגר והטילה על שר התחבורה להקים ועדה מקצועית שתקדם זמינות לשדה תעופה במגידו. את העניין הזה יש למנוע. בהליך החלטות כזה יש מקום לשיתוף הציבור. אני מסכים שהרבה יותר נכון להקים אותו בנבטים. עמק יזרעאל הוא חדעפעמי, במורשת ההיסטורית, התרבותית והחקלאית. יש הזדמנות היסטורית לפיזור אוכלוסין ופיתוח הנגב, ויש פתרונות לשינוע תיירים לשם ומשם. הקמת שדה כאן ולא בנבטים תהיה בכייה לדורות".
אבל למרות הממצאים המדאיגים, לא כל תושבי העמק מסכימים עם בצר וארז. חנן עפרון, טייס לשעבר ותושב תמרת, ניסה לשכע נע את חברי המועצה שהתנגדות לשדה תהיה טעות היסטורית. עפרון מסביר כי העתיד התע עופתי של ישראל חייב לכלול שני נמלי תעוע פה משלימים לנתב"ג. אחד מהם, הוא מסביר, חייב להיות בעמק יזרעאל. "זה המקום המתאים ביותר להקמת נמל תעופה בצפון", הוא אומר.
"אי אפשר לבנות שדה תעופה בהרים, בגבעות וגם לא בבקעות קטנות. נמל תעופה צריך להיות ממוקם בשדה - ככה זה בכל העולם. אבל יותר מהרבה מיזמים תחבורתיים ואחרים, היתרון בשדה הזה שהוא מיטיב להשתלב בנוף. שדה מגידו, על פי המודל שלנו, לא יהיה כמו נתב"ג, הפרוש בפזרנות מדהימה וחריגה בעולם על יותר מ-12 אלף דונם - אלא שדה תעופה מודרני כמו באתרי נוף ועמקים מדהימים ומע בוקשים באירופה, שצמודים ליישובים מקסיע מים, אתרי נוף, תיירות וחיים טובים: כמו לרע נקה, רודוס, ניס ועוד".

כמו חברי המועצה, גם עפרון ערך בדיקה מקיפה לגבי היתרונות והחסרונות של הקמת שדה בעמק. אחרי המחקר הזה, מבהיר עפרון, הוא מסוגל לספק תשובות מנומקות לגופים הירוקים שלטענתו השתלטו על השיח הציבוע רי בלי שיהיה להם ידע ממשי בנושא.
"עמק יזרעאל משתרע על פני עשרות קילומטרים", הוא מסביר. "זה לא שמדובר בשמורת טבע או גן לאומי בעל ערך היסטורי. הנוף הזה שכולנו אוהבים הוא בעצם מלאכותי, מעשה ידי אדם, לפחות ב-100 השנים האחרונות. יש פרויקטים רבים שבוצעו ויבוצעו בעמק, כמו אזורי תעשייה, בנייה וכבישים שלא פגעו ולא יפגעו במאזן הכולל. בעמק יש אמנם אתרי שימור מורשת רבים, אך הוא כולו צומח ומשתנה והופך ליותר מעניין, מרתק, מאתגר ומושך. הנוף החקלאי והירוק הכיל ומכיל את כל הנ"ל ולא איבד מקסמו. גם שדה תעופה מגידו לא יקלקל את הנוף. ציפורים מסוכנות למטוסים יש בכל הארץ, וכאן דווקא יש פחות בגלל שאין בריכות דגים ומזבלות", טוען עפרון.
המחלוקת היא לא על הסכנה למטוסים, אלא בעיקר בכל הנוגע לרעש הכרוך בפעילות שדה תעופה. "רעש המטוסים מבסיס חיל האוויר ברמת דוד, שמרוחק מכאן רק תשעה ק"מ, פחת משמעותית עם השנים. ומלבד זאת, אנחנו רק חלק קטן מהאזור ולא יכולים להתבדל. העמק ואנחנו מוקפים ערים המשוועות למקומות עבודה ועתיד טוב יותר. מה זכותנו בתמרת, גבעת אלה או הרדוף לחסום את האפשרות להקמת מקור פרנסה מגוון ואדיר הרחק מבתינו ובקצה שטח השיפוט של המועצה שלנו? מה גם שניתוח אמיתי מראה שהעמק שלנו יישאר 'שאנטי-לנד' גם עם שדה תעופה במגידו. הציונות חיפשה תמיד דברים חדשים ומאתגרים, ניצול הזדמנויות, מיצוי האפשרי ושאיפה לקדמה. בעמק יש מקום לפיתוח נוסף הצופה אל העתיד. זאת הציונות העדכנית".
המשרדים לאיכות הסביבה, החקלאות והתשתיות כבר הביעו התנגדות להקמת השדה במגידו, כמו גם השר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום, שמציע להקשיב לטענות המתנגדים להקמת השדה ומציע פתרון אחר וזמין לרצון להקמת שדה תעופה שני בישראל - היישוב נבטים שבדרום. "בנבטים יש כבר שדה שמתאים לטיסות בינלאומית ואילו במגידו הדבר מצריך תכנון, בנייה והשקעה אדירה", הוא מסביר.
"רוב ראשי הרשויות והתושבים בעמק מתנגדים להקמת השדה ולפגיעה האקולוגית שהוא יביא איתו לעמק, ואילו בדרום ראשי הרשויות דווקא רוצים. בנבטים אפשר לבצע טיסות לילה, ובמגידו אין אפשרות כזאת - וכמובן שקיים גם השיקול הביטחוני, שהרי השדה במגידו, בניגוד לנבטים, צפוי לקום בסמוך ליישובים ברשות הפלסטינית והדבר עלול להוות סיכון ממשי".
השר שלום עמל בימים אלה על "פיתוח הנגב והגליל", כמתחייב מהשם המפוצץ של משרדו: החל מבניית בית הספר לרפואה בצפת, דרך הרכבת לכרמיאל וכלה בכפרי סטודנטים בגליל. לדבריו, שדה התעופה החדש הוא הזדמנות פז לבצע פרויקט מחולל שינוי - דווקא בנגב. "אם היה מצב שהיו באים כל הגורמים וממליצים על השדה מגידו, אז הייתי בעד", מסביר השר, "אבל גם התושבים מתנגדים וגם הגופים הסביבתיים, ואילו בשדה תעופה בנגב כולם תומכים, מלבד הצבא, והשבוע אני מתכוון לערוך בנבטים סיור עם גורמי צה"ליים במטרה לשכנעם. הקמת שדה תעופה במגידו תיקח עשרות שנים עקב ההתנגדויות, ואילו בנבטים המקום זמין ונותן פתרון מיידי יחסית שיחולל שינוי דרמטי בנגב".
ובשעה שהצדדים הנצים ממשיכים להתווכח, מנחת מגידו מלא עד אפס מקום במטיילים, בעיקר בסופי השבוע. לא מדובר במשפחות שבוחנות בשמים בדרך לחופשה חלומית בחו"ל, אלא באלפים שהצפינו במיוחד כדי לצפות בפריחת הכלניות המרהיבה בכניסה למנחת. אם לא שדה תעופה, לפחות שדה כלניות.
ממשרד התחבורה והבטיחות בדרכים נמסר בתגובה: "שדה התעופה במגידו הומלץ על ידי ועדת בודינגר כאחת החלופות האפשריות להקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג. הוועדה המליצה לבחון את זמינות השדה במגידו בנוסף למספר חלופות נוספות שהוצעו בדוח הוועדה. במשרד התחבורה מתבצעת כיום עבודת מטה, הסוקרת את החלופות המוצעות ואת זמינותן הסטטוטורית והכלכלית. השר ישראל כץ טרם קיבל כל החלטה בנושא. במסגרת ההחלטה יילקחו בחשבון כל השיקולים הרלוונטיים וההתנגדויות של כל הגורמים הנוגעים בדבר, כולל אלה של תושבי האזור".