הסוף למדינת גדרה-חדרה? התוכנית לשינוי מפת התחבורה יוצאת לדרך
ראש הממשלה צפוי לאשר מחר תוכנית תשתיות, שאמורה לשנות את פני הדרכים והחברה בישראל. ההשקעה: 50 מיליארד שקל עד 2030. בתוכנית: רכבות וכבישים שיחברו את הפריפריה למרכז ורכבת לאילת. האם מדובר בעוד ספין של נתניהו או בחזון חברתי-כלכלי מרחיק לכת?
מזה חצי שנה שוקדים צוותים מטעם משרד ראש הממשלה ומשרד התחבורה על הכנת התוכנית, שמטרתה לשנות את מפת התחבורה של ישראל. שותפים בה גורמים מקצועיים ובהם רכבת ישראל, החברה הלאומית לדרכים והמועצה הארצית לתכנון ולבנייה.

לאחרונה אף הוצגה התוכנית לראשי המועצות המובילות בצפון ובדרום הארץ, שהעניקו את ברכתם בתוספת הערות נקודתיות.
עם זאת, משרד האוצר מתנגד לתוכנית במתכונתה הנוכחית מסיבות תקציביות. על פי ההערכות, נתניהו יאשר את התוכנית - תוך התחשבות בבקשת האוצר לבצע בה תיקונים תקציביים. עם אישורה על ידי ראש הממשלה היא תובא לאישור הממשלה כבר בחודש הקרוב.
מארגני התוכנית, הנושאת את הכותרת "הנגב והגליל במרכז", אומרים כי מטרתה לחבר בין קצוות המדינה בעזרת כבישים ורכבות, ליצור שוויון הזדמנויות ולהביא ליישוב הנגב והגליל - ובכך לשנות את המצב הכלכלי בפריפריה. על פי התוכנית, בעוד כיום נדרשות 3-4 שעות כדי להגיע מצפון לדרום, נסיעה כזו תתקצר לשעה-שעתיים באמצעות רכבות.
על פי התוכנית, בצפון הארץ תיסלל רשת מסילות רכבת שתחילתה בקריית שמונה, דרך כרמיאל ומערבה לעכו. באזורי העמק והגליל יונחו מסילות שיחברו את בית שאן, טבריה ועפולה. כמו כן יוקמו "מסילת זבולון", שתחבר את היישובים יגור-שלומי-אחיהוד, ו"מסילת עירון", שתחבר בין העמקים.
עלות התוכנית בצפון כ-21.5 מיליארד שקל. בנוסף, היא כוללת שיפור ועיבוי של כבישי הצפון: כביש 85 מעכו לצומת עמיעד, כביש 65 מעפולה-צומת גולני לקדרים, וכביש 71 העובר בעמק יזרעאל ובעמק בית שאן עד מעבר הירדן. גם תוואי כביש חוצה ישראל (כביש 6) יוארך עד לצומת כברי בצפון. העלות: 7.5 מיליארד שקל.
בדרום הארץ התוכנית כוללת המשך של מסילת הרכבת מדימונה ועד אילת, וכן הנחת מסילה בתוואי "עוקף באר שבע", שתעבור דרך צומת להבים וצומת שוקת ועד צומת הנגב. העלות: 10 מיליארד שקל. עוד כוללת התוכנית בדרום הארץ את הארכת תוואי חוצה ישראל עד צומת הנגב בעלות של 2 מיליארד שקל.
גם מבחינת הביצוע מציגה התוכנית חידוש מבני: מי שיניח את רשת מסילות הרכבת יהיו החברות של תשתיות הכבישים - החברה הלאומית לדרכים וחברת חוצה ישראל - ולא רכבת ישראל, כפי שהיה נהוג עד כה. במקום זאת תתרכז רכבת ישראל בתפעול השוטף, בתחזוקה ובשיפור רמת השירות של הרכבת.
"חברות תשתיות הכבישים יחלקו ביניהן את הביצוע של הכבישים ושל מסילות הרכבת", אומר למעריב עסקים אורי יוגב, יו"ר הוועדה הכלכלית המייעצת לראש הממשלה. לדבריו, מי שהגה את הרעיון היה מנכ"ל רכבת ישראל, יצחק הראל.
בהתאם, התקציב של החברה הלאומית לדרכים יעמוד על 25 מיליארד שקל; התקציב של חוצה ישראל יעמוד על 16 מיליארד שקל; ותקציב הפרויקטים של רכבת ישראל
התקציב יעלה בחצי מיליארד שקל מדי שנה לאורך 15 שנה, בנוסף ל-10 מיליארד שקל מדי שנה הנדרשים לצורך תחזוקה, הרחבה ושיפוץ התשתיות הקיימות.
לדברי יוגב, תוכנית התשתיות מהווה המשך לתוכניות החומש של רכבת ישראל ושל החברה הלאומית לדרכים, שנחתמו בשנים 2003-2004 ומטרתן לאפשר מעבר ממקום למקום גם מבלי לעבור דרך גוש דן. "המטרה היא שתהיה נגישות טובה לכל יישוב הכולל 50 אלף תושבים ומעלה", הוא אומר, "התחלנו לראות זאת בחוצה ישראל, אבל רשת הרכבות תיתן דחיפה משמעותית ותחבר גם את קצוות המדינה".
בבסיס תוכנית התחבורה רחבת ההיקף עומדת ההנחה, כי היא תביא לשיפור רמת החיים, ליצירת מוקדי תעסוקה ולפיזור אוכלוסין מאוזן יותר בין המרכז לפריפריה. על פי התחזיות, השפעות תוכנית התשתיות ישנו את מאזן היישוב בישראל, כך שעד 2030 יגיע היקף האוכלוסייה בגליל ל-2.1 מיליון תושבים, כלומר כ-21% מכלל האוכלוסייה לעומת 16% כיום.
בדרום מספר התושבים צפוי להגיע ל-2 מיליון, שיהוו כ-20% מכלל האוכלוסייה לעומת 14% כיום, ואילו במרכז שיעור האוכלוסייה צפוי לרדת מ-40% כיום לכ-33% ויעמוד על 3.3 מיליון תושבים. גם הפערים ברמת החיים ובתעסוקה אמורים להצטמצם: שיעור האבטלה יעמוד על כ-5% בכל חלקי הארץ, והשכר הממוצע יהיה זהה במרכז, בצפון ובדרום ויעמוד על כ-12 אלף שקל.